Onderdelen en accessoires motor Ducati 1299 Panigale R Final Edition
De Ducati 1299 Panigale R Final Edition symboliseert de laatste bladzijde in Ducati's geschiedenis van de tweecilinder hypersportmotor
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1299 Panigale R Final Edition
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1299 Panigale R Final Edition volgens het jaar.
De Panigale wordt aangedreven door de 90° L-twin, 4-takt, vloeistofgekoelde, 2-takt, desmodromische motor van de 1299 Superleggera met 4 kleppen per cilinder en een cilinderinhoud van 1.285 cc. De motor levert 209 pk bij 11.000 t/min en 14,5 kg koppel bij 9.000 t/min. Hij heeft een lichtere krukas, titanium drijfstangen en uitlaatkleppen, 116 mm zuigers en wolfraambalansgewichten. Het ultracompacte aluminium monocoque chassis, ontwikkeld door Ducati Corse, bevat de airbox en beperkt het drooggewicht tot 168 kg (190 kg volgeladen). De mechanische Öhlins-vering, met een 43mm omgekeerde voorvork en een laterale monoshock achter, zorgt voor een onberispelijke wegligging. De remmen worden verzorgd door Brembo, met twee 330mm schijven aan de voorkant (4-zuiger remklauwen) en een 245mm schijf aan de achterkant (2-zuiger remklauw). 120/70-17 banden voor en 200/55-17 banden achter zorgen voor optimale grip. Tot de standaarduitrusting behoren een titanium uitlaatsysteem van Akrapovic met Euro 4 goedkeuring, boordelektronica met IMU, ABS in bochten, EVO anti-slipregeling, EVO tractiecontrole, motorremmanagement en drie rijmodi (Race, Sport, Nat). Een 6-versnellingsbak en secundaire kettingaandrijving maken het pakket compleet. De topsnelheid ligt rond de 300 km/u, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,7 liter/100 km en een geschatte actieradius van 254 km. Laten we nu verder gaan met de ervaringen van de motorrijders die de kans hebben gehad om op deze uitzonderlijke machine te rijden.
De feedback van motorrijders over de Panigale R Final Edition is unaniem: de kracht van de twin, de lichtheid van het chassis en de precisie van het onderstel en het chassis geven een buitengewoon gevoel. De elektronica aan boord, met IMU, ABS in bochten, antidoorslipregeling en tractiecontrole, wordt geprezen om zijn vermogen om het rijden veiliger en persoonlijker te maken, zowel op de weg als op het circuit. De radicale rijpositie, exclusieve styling en hoogwaardige afwerking worden vooral gewaardeerd door sportwagenliefhebbers. Met de rijmodi kan het temperament van de motor worden aangepast aan elke situatie, wat een veelzijdigheid biedt die zeldzaam is voor een hypersportmotor van dit kaliber. De prestaties van de 1299cc Superquadro-motor, gekoppeld aan een race-uitlaatsysteem, zorgen voor een krachtig geluid en een zinderende acceleratie, wat het sportieve, agressieve karakter van deze machine versterkt. Deze veeleisende machine vergeeft echter geen benaderingen en is vooral bedoeld voor ervaren rijders. Zijn hoge aankoopprijs, € 17.410 meer dan het vorige model, betekent dat hij is voorbehouden aan een veeleisende klantenkring, net als de onderhouds- en gebruikskosten, die in lijn zijn met die van uitzonderlijke hypersports. De volledig instelbare Öhlins-vering biedt optimale controle, zodat rijders de motorfiets kunnen aanpassen aan hun rijstijl en aan de omstandigheden op de weg of op het circuit, wat de precisie en het vertrouwen aan het stuur verder vergroot. De actieradius van 254 km en het brandstofverbruik van 6,7 l/100 km zijn gemiddeld voor deze categorie, maar het comfort op lange afstanden blijft beperkt. De Ducati 1299 Panigale R Final Edition profiteert ook van een op de MotoGP geïnspireerd ontwerp, met strakke lijnen en een ergonomie die is ontworpen om de aerodynamica en het rijgedrag bij hoge snelheden te maximaliseren. De versies die van 2017 tot 2019 zijn uitgebracht worden nu al gezien als collector's items en symboliseren het einde van een tijdperk voor Ducati's hypersport tweecilinder. Voor sensatiezoekers en liefhebbers van uitzonderlijke motoren neemt deze Panigale een speciale plaats in en zijn exclusiviteit en specifieke afwerkingen, zoals het unieke lakwerk en de carbon details, maken van deze laatste editie een zeer gewild model op de tweedehandsmarkt en onder verzamelaars.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.285 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 2-takt, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 209 pk (154 kW) bij 11.000 tpm, 145 Nm (14,5 mkg) bij 9.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 168 kg droog, ongeveer 190 kg volgeladen
- Zithoogte: 830 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6,7 l/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 250-260 km
- Inhoud brandstoftank: 17 liter
- Topsnelheid: Ongeveer 300 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire ketting
- Remmen: Voor: 2 Brembo-schijven Ø 330 mm, radiaal gemonteerd, remklauw met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 12.000 km onderhouden; desmo Service (klepspeling afstellen) elke 24.000 km; hoge onderhoudskosten, met name door de complexiteit van de motor en de hoogwaardige onderdelen; dit model is bedoeld voor ervaren enthousiastelingen met een aanzienlijk budget.