Onderdelen en accessoires motor Ducati 1299 Panigale
De Ducati 1299 Panigale heeft tussen 2015 en 2017 zijn stempel gedrukt op de wereld van Italiaanse sportmotoren, door overdaad en innovatie te belichamen
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1299 Panigale
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1299 Panigale volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een aluminium monocoque chassis, met een wielbasis van 1.437 mm en een zithoogte van 830 mm, en een drooggewicht van 166,5 kg (190,5 kg volgeladen). De vooras is uitgerust met een Marzocchi-telehydraulische omgekeerde voorvork met een diameter van 50 mm en een veerweg van 120 mm, terwijl de achtervork is voorzien van een monoshock met een veerweg van 130 mm. De remmen worden verzorgd door dubbele Brembo-schijven van 330 mm met radiale montage en remklauwen met 4 zuigers, en een schijf van 245 mm met remklauwen met 2 zuigers achter, allemaal ondersteund door Bosch 9MP ABS. De 90° L-twin, 4-takt, brandstofingespoten, vloeistofgekoelde, 2-takt desmodromische motor met 4 kleppen per cilinder ontwikkelt 205 pk bij 10.500 tpm en 14,74 mkg koppel bij 8.750 tpm, voor een cilinderinhoud van 1.285 cm³. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en secundaire ketting, met een Shift voor op- en terugschakelen zonder koppeling. De standaarduitrusting omvat Bosch 9MP ABS, DTC Evo tractiecontrole, DWC Evo wielbesturing, EBC motorremaanpassing, rijmodi (Race, Sport, Wet), een upgradebaar TFT digitaal display en de IMU, die de efficiëntie van elektronische hulpmiddelen optimaliseert. Als optie kan het DDA+GPS telemetriesysteem worden gebruikt om rijgegevens te analyseren. De brandstoftank heeft een inhoud van 17 liter en een topsnelheid van ongeveer 300 km/u. De originele banden zijn 120/70-17 voor en 200/55-17 achter. De versies S en R Final Edition zijn voorzien van semi-actieve Öhlins-vering, aluminium wielen, een carbon voorspatbord en volledige LED-verlichting. Om te begrijpen hoe deze motorfiets dagelijks wordt ervaren, is het de moeite waard om te kijken naar de feedback die we van gebruikers hebben ontvangen.
De feedback van motorrijders op de Ducati 1299 Panigale is unaniem: dit is een machine voor ervaren rijders, vanwege zijn extreme vermogen en radicale temperament. De krachtige tweecilindermotor, de vele rijhulpsystemen en de uitstekende rijervaring zijn de meest genoemde sterke punten. Gebruikers waarderen de beschikbaarheid van koppel over het hele toerenbereik, de precisie van het chassis en de effectiviteit van de elektronische hulpmiddelen, waarmee ze zowel op het circuit als op de weg hun grenzen kunnen verleggen. De styling en afwerking werden ook geprezen, net als het vermogen van de motor om prestaties te leveren die een fabrieksmachine waardig zijn. De rijpositie, het comfortabelere zadel en de voetsteunen met verbeterde grip zijn allemaal pluspunten voor dynamisch gebruik. De S en R Final Edition versies zijn voorzien van topuitrusting, zoals semi-actieve vering en aluminium wielen, voor extra comfort en rijprecisie. Aan de andere kant wijzen sommigen erop dat dit een veeleisend model is, zowel qua rijgedrag als qua budget, met hoge aanschafkosten en optimaal gebruik voorbehouden aan ervaren bestuurders. Het feit dat hij iets te zwaar is in vergelijking met de 1199 wordt soms genoemd, maar de bouwkwaliteit, afwerking en exclusiviteit van deze motor worden alom gewaardeerd. Ervaren gebruikers roemen het vermogen van het model om prestaties op wedstrijdniveau te bieden en toch rijdbaar te blijven op de open weg, waardoor het een benchmark is in het hypersport-segment. Deze motor blijft gewild op de tweedehandsmarkt, ondanks het feit dat hij niet meer wordt verkocht.
Voor wie meer wil weten, is hier de volledige lijst met technische specificaties.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor met alle cilinderinhoud)
- Cilinderinhoud: 1.285 cm³
- Motortype: 90° L-cilinder, 4-takt, elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, dubbele bovenliggende nokkenas (2 OHC), desmodromische kleptiming, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 205 pk bij 10.500 tpm, koppel van 14,74 mkg (145 Nm) bij 8.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 166,5 kg droog, ca. 190,5 kg volgeladen
- Zithoogte: 830 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,5 L/100 km
- Geschatte actieradius: Ongeveer 260 km op een volle tank, afhankelijk van rijstijl
- Inhoud brandstoftank: 17 liter
- Topsnelheid: ongeveer 300 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak met Ducati Quick Shift (DQS)-shifter, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 Brembo 330 mm schijven, radiaal gemonteerd, 4-zuiger remklauwen; achter: 245 mm schijf, 2-zuiger remklauw; Bosch 9MP ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 12.000 km onderhoud, klepspeling elke 24.000 km gecontroleerd; hoge onderhoudskosten in verhouding tot prestaties en technologie; 2 jaar fabrieksgarantie (onderdelen en arbeidsloon)