Onderdelen en accessoires motor Ducati 400 Scrambler Sixty2
De Ducati 400 Scrambler Sixty2 belichaamt de oorspronkelijke geest van de Scrambler, opnieuw bekeken voor een nieuwe generatie motorrijders
Accessoires en onderdelen voor Ducati 400 Scrambler Sixty2
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 400 Scrambler Sixty2 volgens het jaar.
Dit Ducati model is gebaseerd op een stalen trellisframe voor stijfheid en lichtheid, gecombineerd met een conventionele 41 mm Showa-voorvork en een voorbelasting instelbare Kayaba achterschokdemper, beide met 150 mm veerweg. De stalen achterbrug draagt bij aan de robuustheid van het geheel, terwijl het gewicht beperkt blijft tot 167 kg droog en 183 kg met 90% brandstof. De remmen worden verzorgd door een 320mm schijf met dubbele zuigerremklauw aan de voorzijde en een 245mm schijf met enkele zuigerremklauw aan de achterzijde. Standaard ABS, dat kan worden uitgeschakeld, zorgt voor optimale veiligheid onder alle omstandigheden. De luchtgekoelde Desmodue V-twin levert 41 pk bij 8.500 t/min en een koppel van 3,5 m/kg bij 8.000 t/min, conform de Euro4-normen. De 6-versnellingsbak maakt optimaal gebruik van de flexibiliteit van de motor, zowel in de stad als op de openbare weg. De brandstoftank van 14 liter, iets groter dan die van de Scrambler 800, biedt een actieradius van meer dan 300 km, waarbij het brandstofverbruik beperkt blijft tot ongeveer 4 liter/100 km. Tot de standaarduitrusting behoren een volledig digitaal instrumentenpaneel, LED-achterlicht, LED-koplampomlijsting, Pirelli MT-60 gemengde banden, ronde achteruitkijkspiegels en een lage zithoogte van 790 mm. Afhankelijk van de eisen kan worden gekozen voor een lage (770 mm) of hoge (810 mm) stoel. De draaicirkel is uitstekend en de natuurlijke rijpositie en het brede stuur zorgen voor een goede grip. Voor degenen die nog verder willen gaan op het gebied van aanpassingen, is er een assortiment accessoires en motoronderdelen beschikbaar voor dit model. Lees verder om erachter te komen hoe deze kenmerken zich vertalen naar dagelijks gebruik en wat motorrijders te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik wordt dit model geprezen om zijn gemakkelijke handling en wendbaarheid in de stad. Motorrijders waarderen de natuurlijke, ontspannen zithouding, de lage zithoogte voor een gemakkelijke instap en de soepele, gemakkelijk te bedienen koppeling. Het progressieve remsysteem stelt zelfs de meest onervaren rijders gerust. De motor, die soepel en sober is, wordt niet beschouwd als zeer koppelrijk bij lage toerentallen, wat de acceleratie in de stad bescheiden kan maken, maar hij onthult een speelser karakter tussen 7.000 en 10.000 tpm, ideaal voor plezier op kleine wegen. Zijn sterke punten zijn het onaangetaste Scrambler-gevoel, de pittige styling, het gecontroleerde brandstofverbruik en de actieradius van meer dan 300 km. Het feit dat dit Ducati's meest toegankelijke model is, spreekt zowel beginners als degenen die weer willen beginnen met motorrijden aan. De praktische mogelijkheden zijn beperkt, met weinig ruimte onder het zadel, maar de mechanische eenvoud maakt onderhoud eenvoudig. Als duo is het achterzadel iets royaler dan op andere modellen in het gamma, hoewel het stevig blijft, en de achterschokdemper toont zijn grenzen op ruwe wegen. Zwakke punten zijn de prijs, die hoog wordt geacht in verhouding tot de technische uitrusting, het zitcomfort, dat nogal hard is op lange ritten, de toerenteller, die niet erg gemakkelijk af te lezen is, en de beperkte remcapaciteit voor sportief rijden. Ondanks deze bedenkingen wordt dit model gezien als een ideale motor voor beginners, herintreders of mensen die op zoek zijn naar een eenvoudige, leuke ervaring, met een opvallende look en een toegankelijke rit.
Voor de liefhebbers van cijfers is hier het volledige specificatieblad van deze urban roadster.
- Vereist rijbewijs: A2
- Cilinderinhoud: 399 cm³
- Motortype: 90° L-twin, Desmodue, desmodromische kleptiming met 2 kleppen per cilinder, lucht- en oliegekoeld, Euro 4 goedgekeurd
- Motorvermogen en koppel: 41 pk (30,1 kW) bij 8.500 tpm, 34 Nm (3,5 mkg) bij 8.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 167 kg droog, ongeveer 183 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 790 mm (optioneel 770 mm en 810 mm)
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 4 liter/100 km
- Geschatte actieradius: meer dan 300 km
- Inhoud brandstoftank: 14 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 160 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving (verhouding 15 x 48)
- Remmen: voor 320 mm schijf, 2-zuigerremklauw; achter 245 mm schijf, 1-zuigerremklauw; standaard ABS, uitschakelbaar
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 12.000 km of 12 maanden een onderhoudsbeurt; 24 maanden Ducati-garantie met onbeperkt aantal kilometers; CO₂-uitstoot: ongeveer 112 g/km; lage onderhoudskosten voor een premium motorfiets, met een beproefde, eenvoudige en betrouwbare motor, ideaal voor een eerste Ducati.