Onderdelen en accessoires motor Ducati 620 Monster Dark
Sinds 2001 is de Ducati 620 Monster Dark een benchmark in de wereld van Italiaanse roadsters. Geproduceerd tot 2006, werd dit model ontworpen om een toegankelijke toegang te bieden tot de Monster geest, met behoud van het unieke karakter van het merk
Accessoires en onderdelen voor Ducati 620 Monster Dark
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 620 Monster Dark volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een stalen buizenframe, een traditionele Ducati eigenschap die zorgt voor stijfheid en lichtheid. De 90° V-twin, 4-takt, luchtgekoelde motor heeft een cilinderinhoud van 618 cm³ (80 x 61,5 mm) en een enkele ACT desmodromische kleppentrein met twee kleppen per cilinder. De elektronische brandstofinjectie van 45 mm zorgt voor een nauwkeurige brandstoftoevoer, terwijl het vermogen varieert per versie: 60 tot 63 pk bij 9.500 tpm, voor een koppel van 5,4 tot 5,7 kg⋅m bij 6.750 tpm. De versnellingsbak is 5 versnellingen op de eerste modellen, met een optie voor 6 versnellingen vanaf 2005, en de eindaandrijving is via een ketting. De in olie gedompelde meervoudige plaatkoppeling werd in 2004 opgewaardeerd met de introductie van de APTC, een antidruppelsysteem dat de bediening vergemakkelijkt. Het chassis heeft een 43mm telescoopvork aan de voorkant (130mm veerweg) en een monoshock aan de achterkant (148mm veerweg). Het remsysteem aan de voorkant varieert van jaar tot jaar, met enkele of dubbele 320mm schijven (vanaf 2005 verhoogd naar 300mm), met vierzuiger of tweezuiger zwevende remklauwen. Achter zorgt een 245mm schijf met een tweezuiger remklauw voor een effectieve remwerking. Het drooggewicht is 168-177 kg, afhankelijk van de bron, terwijl de wielbasis van 1.440 mm en de zithoogte van 770 mm de motor toegankelijk maken voor een brede groep rijders. De brandstoftank van 14-15 liter (inclusief een reserve van 3 liter) betekent dat je kunt genieten van een ontspannen ritje. De topsnelheid wordt geschat op 186 tot 190 km/u, afhankelijk van de versie. Deze solide technische basis biedt veel ruimte voor ontwikkeling en maatwerk. Laten we eens kijken hoe motorrijders dit model dagelijks ervaren en wat zijn sterke en zwakke punten zijn.
In het dagelijks gebruik maakt de Ducati 620 Monster Dark indruk met zijn gemakkelijke besturing en wendbaarheid, kwaliteiten die zowel door beginners als ervaren rijders worden geprezen. Zijn zithoogte van 770 mm en lage gewicht maken hem gemakkelijk te manoeuvreren in de stad en bij stilstand, waardoor hij toegankelijk is voor een breed scala aan rijders, waaronder vrouwen en nieuwe rijbewijshouders. De tweecilindermotor is soepel bij lage toerentallen en dynamisch in het middenbereik, en biedt een speels karakter en een grote veelzijdigheid, zowel voor woon-werkverkeer in de stad als voor uitstapjes op de weg. Feedback van gebruikers benadrukt de betrouwbaarheid van het mechaniek, het onderhoudsgemak en de beschikbaarheid van reserveonderdelen, die allemaal voor gemoedsrust zorgen. Sommige rijders waarderen vooral de optie om de motor te beperken tot 34 pk, waardoor hij ideaal is voor jonge rijbewijshouders. De sobere styling en matzwarte afwerking van de Dark versie worden vaak genoemd als sterke punten, net als de rijpositie die, ondanks het leunen op de handvatten, voor veel gebruikers comfortabel blijft. De kritiek richtte zich vooral op de basisuitrusting van de eerste modellen, met geen afstelling van de vering, een niet-afstelbare hoofdremcilinder en eenschijfsremmen voor die soms niet geschikt waren voor sportief gebruik. De evolutie van het model met de komst van de dubbele schijf en de zesversnellingsbak heeft deze aspecten verbeterd en meer veiligheid en veelzijdigheid geboden. De verschillende versies, of het nu Dark, S of special series zijn, hebben een breed scala van motorrijders aangesproken, van liefhebbers van customisation tot liefhebbers van betrouwbare, betaalbare motorfietsen. De Monster Dark is een vertederende roadster, perfect voor een premier aankoop of voor rijders die op zoek zijn naar een machine met karakter, gemakkelijk te onderhouden en leuk om mee te rijden.
Voor meer informatie is hier het gedetailleerde specificatieblad van het model.
- Vereiste rijbewijzen: Verkrijgbaar in een 34pk versie voor jonge rijders / 34pk versie voor voormalige A rijbewijshouders MTT1
- Cilinderinhoud: 618 cm³
- Motortype: 90° V-twin, 4-takt, elektronische brandstofinspuiting, lucht-/oliegekoeld, 1 OHC desmodromisch, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 60 pk bij 9.500 tpm; 54 Nm (5,4 mkg) bij 6.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 168 kg droog en ongeveer 193 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 770 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,50 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 250 tot 280 km
- Brandstoftankinhoud: 14 tot 15 liter (inclusief 3 liter reserve, afhankelijk van de versie)
- Maximumsnelheid: 186 tot 190 km/u
- Type transmissie: 5-versnellingsbak (optie 6 versnellingen vanaf 2005), secundaire kettingaandrijving, meervoudige plaatkoppeling met oliebad (APTC-antidruppelkoppeling op sommige modellen)
- Remmen: Voor: 1 of 2 320 mm schijven (vanaf 2005 300 mm), 4- of 2-zuiger vlottend gelagerde remklauwen; Achter: 245 mm schijf, 2-zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: onderhoud ongeveer elke 10.000 km, kleppen gecontroleerd elke 20.000 km, gemakkelijk te onderhouden, bewezen betrouwbaarheid, redelijke verzekeringskosten en gemakkelijk verkrijgbare reserveonderdelen.