Onderdelen en accessoires motor Ducati 696 Monster ABS
De Ducati 696 Monster ABS markeerde de laatste fase in een legendarische lijn motorfietsen die van 2008 tot 2014 te koop was en blijft een benchmark voor roadsterliefhebbers
Accessoires en onderdelen voor Ducati 696 Monster ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 696 Monster ABS volgens het jaar.
Het chassis heeft een stalen buizenframe gecombineerd met een aluminium achterframe, dat zowel stijfheid als lichtheid biedt. Het chassis is uitgerust met een 43mm Marzocchi telehydraulische omgekeerde voorvork en een monoshock achter, die garant staan voor een nauwkeurige besturing en comfort, zowel op de weg als in de stad. De remmen worden verzorgd door dubbele 320mm schijven aan de voorkant, met radiale remklauwen met 4 zuigers, en een 245mm schijf aan de achterkant, die allemaal kunnen worden bijgestaan door een optioneel ABS-systeem - een belangrijke veiligheidsvoorziening voor dit model. De 696 cc, 4-takt, 90° L-twin motor produceert 80 pk bij 9.000 tpm en 7kg koppel bij 7.750 tpm, dankzij cilinderkoppen die zijn afgeleid van de 1100 Multistrada en Hypermotard, herwerkte zuigers en verbrandingskamers, en geoptimaliseerde warmte-uitwisseling met nieuwe koelribben. De 45mm elektronische brandstofinjectie zorgt voor een nauwkeurige brandstoftoevoer, terwijl de APTC-koppeling het zelfs voor de meest onervaren rijder gemakkelijk maakt om de motorfiets onder de knie te krijgen. Tot de standaarduitrusting behoren een digitaal instrumentenpaneel met twee displays, LED-achterlicht en een nieuw ontworpen ergonomie met een tot 770 mm verlaagd zadel, zodat rijders van alle maten gemakkelijker op en af kunnen stappen. De brandstoftank heeft een inhoud van 15 liter (13,5 liter op de ABS-versie) en het drooggewicht is 161 kg, waarmee deze motorfiets een van de lichtste in zijn klasse is. Voor liefhebbers van motoraccessoires en -onderdelen betekent de beschikbaarheid van opties zoals handgrepen voor passagiers, gegevensverwerving en specifieke uitrusting dat deze roadster kan worden aangepast aan de individuele smaak en het individuele gebruik. Deze solide technische basis maakt de weg vrij om het dagelijks gebruik en de meningen van motorrijders over dit model te onderzoeken.
Reacties van gebruikers benadrukken de opmerkelijke wendbaarheid van dit model, dat vooral wordt gewaardeerd om zijn rijgedrag in de stad en op bochtige wegen, maar ook om zijn koppelrijke motor die al bij lage toerentallen voor een opwindende rit zorgt. Velen roemen het gemak waarmee hij kan worden bestuurd, de rijpositie die zelfs voor kleine mensen toegankelijk is en de mogelijkheid om het A2 rijbewijs te overbruggen, waardoor het een relevante keuze is voor zowel beginnende als ervaren motorrijders. Sommigen wijzen ook op de veelzijdigheid van de motor, die zowel geschikt is voor dagelijkse woon-werkverkeer als voor dynamische ritten, terwijl hij een goede prijs-kwaliteitverhouding biedt op de tweedehandsmarkt. Sterke punten zijn de moderne styling, de kwaliteit van het chassis, de beschikbaarheid van reserveonderdelen en de mechanische betrouwbaarheid op lange termijn. Er waren echter een paar punten van kritiek met betrekking tot comfort op lange ritten, windbescherming, uitlaatgeluid en het ontbreken van een brandstofmeter op het dashboard. Het ABS-systeem, hoewel geprezen om zijn veiligheidsvoorzieningen, wordt door sommigen als duur beschouwd en de iets kleinere inhoud van de brandstoftank op de versie die met deze hulp is uitgerust, kan een nadeel zijn voor het bereik. Ondanks enkele tekortkomingen blijft dit model populair om zijn karakter, zijn unieke stijl en zijn vermogen om rijplezier te bieden, terwijl het ook uitgebreid kan worden aangepast dankzij de verscheidenheid aan beschikbare accessoires en onderdelen.
Om meer te weten te komen, zijn hier de belangrijkste technische gegevens om te onthouden.
- Vereist rijbewijs: A of A2 (35 kW-versie mogelijk)
- Cilinderinhoud: 696 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, 1 TCA, desmodromisch, 2 kleppen per cilinder, luchtgekoeld, injectie-Ø 45 mm
- Motorvermogen en koppel: 80 pk (58,8 kW) bij 9.000 tpm, 7 mkg (69 Nm) bij 7.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 161 kg droog en ongeveer 180 kg volgeladen
- Zithoogte: 770 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 4 tot 6 liter/100 km afhankelijk van gebruik
- Geschatte actieradius: ongeveer 250 tot 300 km, afhankelijk van het tempo
- Inhoud brandstoftank: 15 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: voor: 2 x 320 mm schijven, radiale remklauwen met 4 zuigers; achter: 1 x 245 mm schijf, remklauw met 2 zuigers, optioneel ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: onderhoud elke 12.000 km of elk jaar; klepspeling afstellen en riem vervangen elke 24.000 km; onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar, standaard Ducati tweecilinder onderhoud, geroemde betrouwbaarheid, redelijke verzekerings- en onderhoudskosten voor de categorie