Onderdelen en accessoires motor Ducati 748 R
De Ducati 748 R is de typische Italiaanse sportmotor, ontworpen voor liefhebbers van sensatie en exclusiviteit. Sinds de lancering in 2000 heeft dit model zich gevestigd als de scherpste versie van de 748 lijn, met een duidelijk doel: Ducati in staat stellen om met een high-performance machine deel te nemen aan het World Supersport Championship
Accessoires en onderdelen voor Ducati 748 R
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 748 R volgens het jaar.
Dit model heeft een technische specificatie die gebouwd is voor prestaties. Het buizenchassis van chroom-molybdeenstaal zorgt voor een voorbeeldige stijfheid en een rijprecisie die de grootste sportwagens waardig is. De wielbasis van 1.410 mm en zithoogte van 790 mm bieden een ideaal compromis tussen stabiliteit en wendbaarheid, terwijl het drooggewicht van 192 kg, bereikt door het gebruik van lichtere onderdelen (titanium, carbon), de 748 R tot een van de lichtste motorfietsen in zijn klasse maakt. Aan de voorkant garandeert de 43 mm Öhlins omgekeerde thermohydraulische voorvork met 120 mm veerweg een scherp rijgedrag en optimale absorptie van onregelmatigheden. Aan de achterzijde completeert de 130 mm Öhlins monoshock een veringspakket van topklasse dat is ontworpen voor het circuit. De remmen worden verzorgd door dubbele 320mm schijven aan de voorkant, met vierzuigerremklauwen, en een 220mm schijf aan de achterkant met een tweezuigerremklauw, voor een opmerkelijke beet en uithoudingsvermogen. De motor, een 748 cc 90° L-twin, 4-takt, Ø 54 mm brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, 2-takt, desmodromisch, 4-kleppen per cilinder, ontwikkelt 106 pk bij 11.500 t/min en 7,60 kg koppel bij 9.000 t/min. Met de Termignoni kit (koolstof demper en speciale chip) kan het vermogen stijgen tot 112 pk. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en secundaire ketting, in ware ducati racing stijl. De 17-liter brandstoftank betekent dat je onbelemmerd kunt genieten van een sportief uitstapje, hoewel cijfers over het brandstofverbruik niet worden gegeven. Afhankelijk van de versie wordt de 748 R geleverd met exclusieve uitrusting: titanium bekleding, cover, standaard, roestvrijstalen uitlaatpijpen en carbon Termignoni. Een pakket dat is ontworpen voor veeleisende rijders die op zoek zijn naar een machine die scherp is en klaar voor de strijd, of het nu op het circuit is of op de weg. Laten we eens kijken wat motorrijders dagelijks van deze sportieve machine vinden.
Op dagelijkse basis laat de 748 R niemand onverschillig. Motorrijders roemen eerst en vooral zijn esthetiek, die als prachtig en racer wordt beoordeeld, en zijn alomtegenwoordige racer-smaak. Velen roemen ook de precisie van zijn voorkant, de stijfheid van zijn chassis en de kwaliteit van zijn remmen, die van elke bocht een moment van puur plezier maken. Deze motor wordt beschreven als een raspaard van onvergelijkbare schoonheid, met een chirurgisch rijgedrag en een formidabel gedrag op bochtige wegen of circuits. De sensaties liggen voor het oprapen, op voorwaarde dat je een veeleisende machine accepteert die op toeren moet worden gebracht (vanaf 6.000 tpm) om zijn volledige potentieel te onthullen. Omdat hij minder koppel heeft dan de 916, 996 of 998, moet je altijd nauwkeurig en geconcentreerd rijden. Aan de andere kant is het comfort opgeofferd op het altaar van de prestaties: stevige stoel, stijve vering, radicale houding, de 748 R doet geen concessies voor dagelijks gebruik. Het zicht in de achteruitkijkspiegels is beperkt en je moet voorzichtig zijn met het aandraaien van de bouten, want de motor vereist rigoureus onderhoud om zijn prestaties te behouden. Een ander bijzonder kenmerk is dat hij niet start op de standaard, een knipoog naar zijn race-DNA. Het brandstofverbruik blijft redelijk voor een sportmotor, maar de kosten voor onderdelen en onderhoud kunnen hoog oplopen, zoals vaak het geval is bij dit soort exclusieve machines. Ondanks deze eisen melden de meeste eigenaren een enorm rijplezier, het gevoel achter het stuur te zitten van een precisiemonster en een unieke ervaring die alleen is weggelegd voor liefhebbers.
Voor degenen die verder willen gaan, zijn hier de belangrijkste technische details om rekening mee te houden.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 748 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinspuiting Ø 54 mm, vloeistofgekoeld, 2-takt, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en koppel: 106 pk bij 11.500 tpm, 7,60 mkg bij 9.000 tpm, tot 112 pk met Termignoni kit
- Gewicht (leeg en vol): 192 kg droog, ca. 207 kg volgeladen
- Zithoogte: 790 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,5 tot 7,5 L/100 km, afhankelijk van gebruik
- Geschatte actieradius: Ongeveer 220-260 km, afhankelijk van rijstijl
- Inhoud brandstoftank: 17 liter
- Topsnelheid: 260 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundair door ketting
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauw met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 220 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Rigoureus onderhoud is noodzakelijk: controleer elke 10.000 km de klepspeling, vervang elke 2 jaar de riemen; hoge kosten voor originele Ducati onderdelen, maar gerechtvaardigd door de mechanische adel en de geboden prestaties; dit model is voorbehouden aan veeleisende liefhebbers.