Onderdelen en accessoires motor Ducati 749 S
De Ducati 749 S roept onmiddellijk de Italiaanse passie voor prestaties en stijl op. Ontworpen om een revolutie teweeg te brengen in het viercilinder supersport segment, is de 749 S een mijlpaal geworden in het Ducati gamma
Accessoires en onderdelen voor Ducati 749 S
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 749 S volgens het jaar.
De Ducati is gebouwd op een stalen buizenframe, een garantie voor stijfheid en wendbaarheid. De wielbasis van 1.420 mm en de zithoogte van 780 mm bieden een sportieve en toch toegankelijke zithouding. Aan de voorkant zorgen de Showa omgekeerde vorken met een diameter van 43 mm en een veerweg van 125 mm voor uitstekende precisie. De remmen worden verzorgd door dubbele 320mm schijven met 4-zuiger remklauwen, terwijl het 120/70-17 voorwiel en een druk van 2,1 bar zorgen voor een optimale wegligging. Achter heeft de Showa-monoshock een veerweg van 128 mm, een schijf van 220 mm met 2-zuigerremklauw, een wiel van 180/55-17 en een druk van 2,2 bar. De motor is een 90° L-twin, 4-takt, 54mm brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 2-takt, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder, met een cilinderinhoud van 748,14cc. Hij ontwikkelt een vermogen van 103 pk bij 10.000 t/min en een koppel van 7,80 kg bij 8.500 t/min. De 6-versnellingsbak, gecombineerd met een secundaire kettingaandrijving, zorgt ervoor dat het vermogen optimaal wordt benut, zelfs bij hoge toerentallen. De brandstoftank van 15,50 liter geeft een geschatte actieradius van 221 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 7 liter/100 km. Het drooggewicht is 199 kg, wat zorgt voor een dynamische vermogen-gewichtsverhouding. De standaarduitrusting omvat instelbare versnellingskeuze, een uitgebreid instrumentenpaneel en een zeer plat gelzadel, voor verrassend comfort op dit type machine. Meerdere instellingen maken het mogelijk de motorfiets aan te passen aan elke rijder, zowel op de weg als op het circuit. Laten we, voordat we verder gaan met het dagelijks gebruik en de meningen van rijders, [comment] geven op de prestaties van dit model in het veld.
In het dagelijks gebruik staat de Ducati 749 S bekend om zijn assertieve, sportieve karakter. Motorrijders die hem in hun bezit hebben, zeggen dat de tweecilinder motor een genot is om mee te rijden, ruw en expressief, vooral bij hard accelereren. De karakteristieke grom van de motor, zelfs bij lage toerentallen, draagt bij aan de sonische identiteit die het Italiaanse merk zo dierbaar is. Met een sportuitlaatkit die is gereserveerd voor het circuit, worden de sensaties nog verder vermenigvuldigd. Dit type modificatie verbetert niet alleen het geluid, maar ook het reactievermogen van de motor, voor wie op zoek is naar een radicalere ervaring. Dit model wordt geprezen om zijn efficiëntie en precisie, zowel op de weg als op het circuit, dankzij een rigoureus chassis en krachtige remmen. De zitpositie, hoewel sportief, blijft toegankelijk en het comfort van het gelzadel wordt vaak geprezen, net als de kwaliteit van de Showa-ophanging. Deze motorfiets is echter niet zonder gebreken. In de stad is hij temperamentvol en warmt hij snel op in de file. Forenzen zullen geduld moeten hebben, want souplesse bij lage toerentallen is niet het sterkste punt van de 749 S. De versnellingsbakkeuze wordt door sommigen als te hard ervaren en de bescherming tegen de Vent blijft anekdotisch. Het onderhoud, met name van de originele remblokken voor, kan duur zijn (€200 voor twee sets) en de motor moet elke 10.000 km worden onderhouden, met een tussentijdse olieverversing. Ondanks deze beperkingen beschouwen veel gebruikers hem als een wonder dat dagelijks kan worden gebruikt, zelfs in de sneeuw, zolang ze het veeleisende karakter maar accepteren. Slijtage van banden en transmissies wordt als normaal beschouwd en de motor is zeer flexibel, waardoor hij gemakkelijk in allerlei situaties kan worden gebruikt en hard kan toeren. De verschillende versies van de 749 S hebben aan kracht en verfijning gewonnen, waardoor dit model nog aantrekkelijker is geworden voor Italiaanse sportwagenliefhebbers.
Voor wie meer wil weten, is hier het volledige specificatieblad van de Ducati 749 S.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 748,14 cc
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinspuiting Ø 54 mm, vloeistofgekoeld, 2-takt, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 103 pk (75,7 kW) bij 10.000 tpm, 7,80 mkg (76,5 Nm) bij 8.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 199 kg droog, ongeveer 213 kg volgeladen
- Zithoogte: 780 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 221 km
- Inhoud brandstoftank: 15,5 liter
- Topsnelheid: ongeveer 255 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauwen met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 220 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Motor moet elke 10.000 km worden gereviseerd met tussentijdse olieverversing, duur onderhoud als je het niet zelf uitvoert, zeer dure originele remblokken voor (€200 voor 2 sets).