Onderdelen en accessoires motor Ducati 750 Monster
De Ducati 750 Monster roept onmiddellijk de geest van de Italiaanse roadster op, een mix van karakter en toegankelijkheid. Geïntroduceerd in 1996, vestigde deze motor zich al snel als de gulden middenweg in het Monster gamma, tussen de pittige 900 en de wijzere 600
Accessoires en onderdelen voor Ducati 750 Monster
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 750 Monster volgens het jaar.
Technisch gezien is de Ducati gebaseerd op een stalen buizenchassis, een garantie voor stijfheid en stabiliteit. Een 43mm omgekeerde telehydraulische voorvork (geïntroduceerd in 1999) en een monoshock achter zorgen voor nauwkeurig rijgedrag, met een veerweg van 120mm voor en 110mm achter. Het remsysteem is met elke versie mee geëvolueerd: oorspronkelijk een 320mm remschijf aan de voorkant, vanaf 1998 twee remschijven, beide met 4-zuiger remklauwen, terwijl de achterkant een 245mm remschijf met 2-zuiger remklauw krijgt. De 17-inch wielen met 120/60 banden voor en 160/60 banden achter bieden een goede wegligging en een geruststellende wegligging. De luchtgekoelde, 90° L-twin viertaktmotor ontwikkelt 64 pk bij 8.750 t/min en een koppel van 6,30 kg bij 6.500 t/min. Tot 2002 werd de motor van brandstof voorzien door twee 38 mm carburateurs, in het laatste jaar gevolgd door 45 mm Magneti Marelli elektronische brandstofinjectie. De 5-versnellingsbak en kettingaandrijving zorgen voor gebruiksgemak. De brandstoftank van 16,5 liter is goed voor 258 km toeren, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,4 liter/100 km. Een zithoogte van 770 mm maakt hem toegankelijk voor een brede groep rijders. Afhankelijk van de versie biedt de Monster 750 praktische voorzieningen zoals een windscherm, zadeltassen en een tweezitszadel. Het onderhoud wordt als eenvoudig beschouwd, met kosten die vergelijkbaar zijn met die van een Suzuki SV650. Klaar om uit te vinden wat motorrijders dagelijks van dit model vinden? Laten we het hebben over meningen en ervaringen op de weg.
Motorrijders die op de Ducati 750 Monster rijden, waarderen vooral zijn betrouwbaarheid en onderhoudsgemak. Velen beschouwen hem als een lekvrije metgezel op de weg, ideaal voor diegenen die een motorfiets willen waar makkelijk mee te leven valt. Het rijplezier wordt vaak aangehaald, met een gevoel van geluk en een glimlach gegarandeerd tijdens de ritten. De rijpositie, die redelijk rechtop is, kan worden verbeterd door het stuur te veranderen, iets wat sommige eigenaren niet aarzelen om te doen om aan comfort te winnen. De cockpit, hoewel basic, wekt vertrouwen en draagt bij aan het 'eenvoudige, authentieke machine'-aspect waar veel motorrijders naar op zoek zijn. Comfort blijft relatief, vooral voor de meer gevoelige rijders, en het gewicht van de motorfiets kan merkbaar zijn bij lage snelheden of bij het manoeuvreren. Een aantal rijders heeft het zadel aangepast om het zachter te maken. Op de weg valt de Monster 750 op door zijn rigoureuze handling op schoon asfalt en zijn levendige bochtenwerk. Hij blinkt uit op landelijke wegen, waar zijn karakter volledig tot uiting komt. Bij hoge snelheden zullen sommigen een gebrek aan vermogen betreuren, maar dit model is nooit ontworpen voor de snelweg. Het remmen wordt als perfect beschouwd en de motor levert zijn vermogen snel, waardoor het aangenaam rijden is zonder dat je hem op toeren hoeft te brengen. Liefhebbers van soepel rijden zullen blij zijn met de elasticiteit van de tweecilinder in het middengebied, waardoor je ontspannen op het koppel kunt rijden. Hij wordt vaak aanbevolen als eerste motorfiets, zolang je maar let op regelmatig onderhoud. Het model houdt zijn waarde goed vast op de tweedehandsmarkt, wat zijn blijvende aantrekkingskracht bewijst. Zwakke punten zijn een motor die een beetje hol is bij lage toerentallen, een grote draaicirkel en inefficiënte spiegels. Het ontbreken van moderne elektronica of hulpmiddelen voor de bestuurder kan sommige rijders die meer gewend zijn aan de nieuwste technologie ook afschrikken. Ondanks deze kleine tekortkomingen blijft de Monster 750 een innemende, gemakkelijk te onderhouden motorfiets die veel rijplezier biedt.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de details is hier de volledige lijst met technische specificaties.
- Vereist rijbewijs: 34 pk motorfiets voor het oude A MTT1 rijbewijs, niet A2 compatibel onder de huidige standaard, omdat het model niet gehomologeerd is in 35 kW versie.
- Cilinderinhoud: 748 cm³ (boring x slag: 88 x 61,5 mm)
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinspuiting Ø 45 mm, luchtgekoeld, 1 ACT desmodromisch, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 64 pk bij 8.750 tpm, 6,30 mkg bij 6.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): ca. 178 kg droog en 200 kg volgeladen
- Zithoogte: 770 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6,40 l/100 km
- Geschatte actieradius: 258 km
- Inhoud brandstoftank: 16,5 liter
- Topsnelheid: 195 km/u
- Type transmissie: 5-versnellingsbak, secundair door ketting
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauw met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 10.000 km onderhoud; klepspeling bijstellen en riem vervangen elke 20.000 km; matige gebruikskosten voor een Ducati, onderhoud wordt als relatief eenvoudig beschouwd, vooral bij carburatormodellen.