Onderdelen en accessoires motor Ducati 796 Hypermotard
De Ducati 796 Hypermotard heeft zichzelf gevestigd als een essentieel referentiepunt in de wereld van supermotard motoren, door het sportieve DNA en de assertieve stijl van de Hypermotard familie te nemen en de ervaring toegankelijker te maken
Accessoires en onderdelen voor Ducati 796 Hypermotard
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 796 Hypermotard volgens het jaar.
De 796 wordt aangedreven door een luchtgekoelde L-twin van 803 cc die 81 pk levert bij 8.000 tpm en een koppel van 7,7 m.kg bij 6.250 tpm. Deze motor, die meer koppel heeft dan de Monster 696, is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak en kettingaandrijving (15x41), voor een scherpe acceleratie en dynamisch rijgedrag. Het kenmerkende trellis chassis van het merk geeft de motorfiets een drooggewicht van 167 kg, 12 kg minder dan de 1100 versie, wat direct merkbaar is als je erop rijdt. Het zadel is 20 mm lager dan dat van zijn grotere broer, waardoor meer rijders gemakkelijker kunnen instappen. De vering is minder geavanceerd dan op de 1100, maar de nadruk ligt op comfort en souplesse, waardoor de motor toegankelijk en plezierig is voor dagelijks gebruik. De remmen worden aan de voorkant verzorgd door twee 305mm schijven met tegenover elkaar geplaatste 4 zuiger remklauwen en aan de achterkant door een 245mm schijf met 2 tegenover elkaar geplaatste zuigers, waardoor kracht en dosering gegarandeerd zijn. De brandstoftank van 12,4 liter, inclusief een reserve van 3 liter, biedt een actieradius die geschikt is voor stadsgebruik en toeren. De uitrusting omvat miniatuurbedieningselementen en een instrumentenpaneel die zijn geleend van de Streetfighter, evenals een zorgvuldige afwerking. De beschikbare kleuren zijn rood, wit en matzwart, met een garantie van 2 jaar op onderdelen en arbeid en assistentie. Voor degenen die nog verder willen gaan op het gebied van personalisatie is er een compleet assortiment accessoires en motoronderdelen beschikbaar. Na dit technische overzicht gaan we verder met het dagelijkse gebruik en wat motorrijders over dit model te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik valt de Ducati 796 Hypermotard op door zijn gemakkelijke handling en speelsheid, die zowel ervaren als minder ervaren motorrijders aanspreken. Vanaf de allereerste kilometer wordt de soepelheid van de motor en de APTC koppeling geprezen, die zorgen voor een soepele, geruststellende rit in de stad en op de open weg. De lage zithoogte en het lichte gewicht bij het afstappen wekken al snel vertrouwen, zelfs bij kleinere rijders. Dit model valt op door de levendige motor, de scherpe acceleratie en het beschikbare koppel vóór de rode zone, waardoor rijden leuk en beheersbaar is. De vering, die zachter is dan op de 1100, zorgt voor een echte winst in alledaags comfort, ook al gaat dit ten koste van pure prestaties en bodemvrijheid, wat sportieve wensen beperkt. Sommige gebruikers hebben opgemerkt dat de voorkant soms niet precies genoeg is bij zeer dynamisch rijden en dat de rustkamer onder de motor het asfalt snel schuin raakt, wat meer ontspannen rijden aanmoedigt. Het krachtige, responsieve remsysteem wordt door iedereen gewaardeerd, net als de zorgvuldige styling en de kwaliteit van de afwerking. De witte en zwarte versies zijn vooral populair vanwege hun prijs-kwaliteitverhouding, terwijl de rode versie een iconische uitstraling heeft. Motorrijders die de 796 dagelijks gebruiken, roemen zijn veelzijdigheid, onderhoudsgemak en de mogelijkheid om hem naar eigen wens uit te rusten dankzij een breed scala aan accessoires. De meningen komen samen over een motorfiets die plezierig en lonend is en perfect geschikt voor stadsgebruik of dynamisch toeren, zonder de extreme prestaties na te streven van sportroadsters met een vergelijkbare cilinderinhoud.
Voor degenen die dieper op de technische aspecten willen ingaan, bevat de onderstaande samenvatting alle essentiële informatie die je moet weten.
- Vereist rijbewijs: A of A2 (35 kW versie)
- Cilinderinhoud: 803 cm3 (88 x 66 mm)
- Motortype: 90° L-twin, luchtgekoeld, 4-takt, 1 OHC, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 81 pk (59,6 kW) bij 8.000 tpm, max. koppel 7,7 m.kg (75 N.m) bij 6.250 tpm
- Gewicht (leeg) : Droog gewicht 167 kg
- Zithoogte: 825 mm (20 mm lager dan 1100)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5-5,9 L/100 km afhankelijk van rijstijl
- Geschatte actieradius: 230 km tot 260 km
- Inhoud brandstoftank: 12,4 liter (3 liter reserve)
- Maximumsnelheid: Ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving (15x41)
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 305 mm (4-zuiger remklauwen tegenover elkaar), achter: 1 schijf Ø 245 mm (2-zuiger remklauwen tegenover elkaar)
- Onderhoud en gebruikskosten: Onderhoudsinterval: elke 12.000 km voor olieverversing, bougies, enz.; klep/riem elke 24.000-30.000 km, mechanische betrouwbaarheid, robuuste onderdelen, grote beschikbaarheid van onderdelen op populaire modellen