Onderdelen en accessoires motor Ducati 800 Monster S2R Dark
Sinds de lancering in 2005, heeft de Ducati 800 Monster S2R Dark zich gevestigd als een benchmark in de Italiaanse roadster familie
Accessoires en onderdelen voor Ducati 800 Monster S2R Dark
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 800 Monster S2R Dark volgens het jaar.
Ducati's signature model wordt aangedreven door een 803cc luchtgekoelde L-twin motor met twee kleppen per cilinder en elektronische brandstofinjectie. De motor produceert 77 pk (56,7 kW) bij 8.250 tpm en een koppel van 7,3 daN.m bij 6.500 tpm, waardoor hij extreem veelzijdig en gemakkelijk te hanteren is. De door Adler gepatenteerde APTC-koppeling in een oliebad vermindert de hefboomkracht en maakt de transmissie soepel, terwijl terugschakelen mogelijk is zonder het wiel te blokkeren dankzij het automatische slippereffect. De 6-versnellingsbak zorgt in combinatie met een aangepaste eindaandrijving (41-tands ringoverbrenging) voor een reactievermogen dat zeer gewaardeerd wordt tijdens dynamisch rijden. Het chassis is gebaseerd op een stalen trellisframe gekoppeld aan een aluminium achterbrug, met een drooggewicht van 173 kg. De voorvering is een niet-verstelbare 43mm Marzocchi omgekeerde vork, terwijl de achtervering is uitgerust met een verstelbare Sachs schokdemper. De voorrem wordt gevormd door dubbele 300mm schijven met 2-zuiger remklauwen en een 245mm schijf achter. De vijfspaaks wielen, zwart of wit afhankelijk van de versie, zijn voorzien van Pirelli Diablo banden, met een nieuwe maat 180 achter. De brandstoftank heeft een inhoud van 14 liter en het zadel is verhoogd naar 800 mm, wat een uitdaging kan zijn voor kortere rijders. Tot de standaarduitrusting behoren een Vent, een hoes voor het passagierszadel en SR-kit. Er zijn verschillende kleuren beschikbaar, waaronder matzwart voor de Dark-versie. Laten we na dit technische overzicht eens kijken hoe deze roadster presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik wordt de Ducati 800 Monster S2R Dark geprezen om zijn verbeterde zithouding, waardoor de benen de motor beter omarmen en het stuur een meer ontspannen houding biedt, ideaal voor zowel stads- als snelwegritten. Rijders waarderen de toegenomen stabiliteit over hobbels bij hoge snelheden en het soepele, progressieve remmen dat gemakkelijk onder controle te houden is, wat zelfs de meest onervaren rijders geruststelt. De APTC-koppeling wordt alom geprezen om zijn gebruiksgemak en verminderde kracht op de hendel, waardoor de motor een plezier is om mee te rijden in de stad of op lange ritten. Sterke punten zijn de eenvoudige bediening, de veelzijdigheid van de motor en het grote aanpassingspotentieel dankzij de beschikbaarheid van talloze specifieke onderdelen. Het koppel van de motor, beschikbaar vanaf lage toerentallen, is extreem soepel, waardoor je effectief kunt accelereren zonder constant met de versnellingsbak te hoeven spelen. De Dark-versie maakt indruk met zijn soberheid en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, waardoor het Monster-universum wordt opengesteld voor een breder publiek. Sommige gebruikers hebben echter geklaagd dat de voorvork te stug is en de achterschokdemper een beetje zacht, wat wellicht aanpassing vereist om het comfort op ruwe wegen te optimaliseren. De zithoogte, verhoogd naar 800 mm, kan een probleem vormen voor kortere rijders, vooral omdat het niet eenvoudig is om de zithoogte te veranderen zonder specifieke ingrepen. De actieradius wordt enigszins beperkt door de brandstoftank van 14 liter, met een waarschuwingslampje voor de reserve die gaat branden bij 160-170 km en een mogelijke droogstand bij ongeveer 184 km, afhankelijk van het rijtempo. Sommige eigenaren raden aan om de tank eerder te vullen voor gemengd gebruik, vooral bij dynamisch rijden, wanneer het brandstofverbruik sterk stijgt. Ondanks deze paar tekortkomingen wordt de S2R Dark 800 ervaren als een sportieve roadster die consistent, lonend en gemakkelijk in het gebruik is, zowel voor beginnende als ervaren motorrijders.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hier zijn de belangrijkste technische details om rekening mee te houden.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 803 cc
- Motortype: L-twin, luchtgekoeld, 2-kleppen, brandstofinjectie
- Motorvermogen en -koppel: 77 pk (56,7 kW) bij 8.250 tpm, 7,3 mkg (71,5 Nm) bij 6.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 173 kg droog en ongeveer 190 kg volgeladen
- Zithoogte: 800 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 5,2 tot 5,5 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 230-260 km
- Inhoud brandstoftank: 14 liter
- Maximumsnelheid: 210 tot 215 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, eindaandrijving met 41-tands ringoverbrenging
- Remmen: 2 x 300 mm remschijven voor, zwevende remklauwen met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: regelmatig onderhoud is essentieel om de prestaties van de Desmodue-motor te behouden; onderhoud toegankelijk, met name voor doe-het-zelvers (olie verversen, riemen, gemakkelijk toegankelijke klepspeling); riemen moeten om de 2 jaar of 12.000 km worden vervangen