Onderdelen en accessoires motor Ducati 821 Hypermotard SP
De Ducati 821 Hypermotard SP roept onmiddellijk de wereld van de sportieve supermotard en het DNA van het Italiaanse merk op. Gelanceerd in 2013, markeert deze SP versie een belangrijke evolutie in de Hypermotard familie, door het aannemen van een geheel nieuwe watergekoelde 821cc L-twin motor, het verlaten van de luchtkoeling van de vorige generaties
Accessoires en onderdelen voor Ducati 821 Hypermotard SP
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 821 Hypermotard SP volgens het jaar.
Dit model onderscheidt zich door zijn chassis en aandrijflijn van hoog niveau. Het chassis is gebaseerd op een stalen buizenframe, gecombineerd met een gegoten aluminium achterkant en een monobracket om lichtheid en stijfheid te garanderen. De watergekoelde, desmodromische L-twin van 821 cc levert 110 pk bij 9.250 t/min en 9,1 kg bij 7.750 t/min. De motor is voorzien van geavanceerd ride-by-wire elektronisch management, een secundair luchtinjectiesysteem en verplaatste injectoren, waarmee vooruit wordt gelopen op de Euro 4-normen en het brandstofverbruik en de emissies worden geoptimaliseerd. De SP-versie is uitgerust met een 50mm Marzocchi omgekeerde voorvork met drievoudige verstelling (185mm veerweg) en een Öhlins schokdemper met drievoudige verstelling achter (175mm veerweg). Gesmede Marchesini-velgen met Pirelli Diablo Supercorsa SP-banden zorgen voor uitstekende rijeigenschappen en grip. De remmen zijn voorzien van dubbele Brembo-schijven van 320 mm aan de voorzijde (radiale remklauwen met 4 zuigers) en een schijf van 245 mm aan de achterzijde, standaard met ABS en anti-stoppie. De radiale hoofdremcilinder, het gripverhogende zadel en de bodemvrijheid van 210 mm dragen bij aan het sportieve gevoel van de motorfiets. De boordelektronica biedt drie rijmodi: Race (110pk, RbW High, minimale DTC, ABS Level 1), Sport (110pk, RbW Medium, klassieke DTC, ABS Level 2) en Wet (75pk, RbW Low, maximale DTC, ABS Level 3), die allemaal afzonderlijk kunnen worden ingesteld. De motorfiets weegt 171 kg droog en 194 kg leeggewicht, heeft een zithoogte van 890 mm (zadel 20 mm lager als optie) en een brandstoftank van 16 liter voor een grotere actieradius. Het onderhoud is gespreid: basisonderhoud elke 15.000 km, kleppen stellen elke 30.000 km. Ontdek hoe deze supermotard zich dagelijks uit en wat motorrijders ervan vinden.
In het gebruik biedt de Ducati Hypermotard SP 821 een dynamische en geruststellende rijervaring. Motorrijders waarderen de precisie van het chassis, de wendbaarheid die wordt geboden door de lichtgewicht velgen en de kwaliteit van de Marzocchi- en Öhlins-vering, die onregelmatigheden effectief opvangen en uitstekende feedback geven. De levendige, snel reagerende motor is direct een genot om mee te rijden, terwijl de hoge zitpositie en het grote stuur de snelle veranderingen van hoek, typisch voor een supermotard, vergemakkelijken. Elektronische hulpmiddelen zoals ABS en ducati Traction Control worden geprezen om hun efficiëntie en aanpassingsvermogen, waardoor de motor kan worden aangepast aan verschillende rijstijlen en weersomstandigheden. De grotere actieradius dankzij de brandstoftank van 16 liter en de veelzijdigheid van de rijmodi worden vooral gewaardeerd tijdens lange ritten of in de regen. De algehele ergonomie, met soepele bediening en een korte draaicirkel, maakt het gemakkelijk om ermee om te gaan, ook al kan het zeer hoge zadel (890 mm) de toegankelijkheid voor sommige rijders beperken. Onder de zwakke punten die werden genoemd, betreurden sommigen het verlies aan koppel bij lage toerentallen in vergelijking met de 1100 versie, evenals de ergonomie die wordt opgelegd door de omvangrijke brandstoftank en het holle zadel, die de bewegingsvrijheid beperken. Het ontbreken van een lipje op de zijstandaard maakt het soms moeilijk om in te stappen. Het remsysteem, dat op de standaardversie niet erg progressief was, is op de SP gecorrigeerd dankzij de radiale hoofdremcilinder. Ondanks deze details wordt de SP 821 gezien als een moderne motorfiets van hoge kwaliteit, die zowel sensatiezoekers aanspreekt als mensen die op zoek zijn naar een model dat klaar is voor motoraccessoires en -onderdelen van hoge kwaliteit.
Als je nieuwsgierig bent, vind je hier een volledig overzicht van de technische specificaties van het model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 821 cm3
- Motortype: Desmodromische, watergekoelde L-twin, Testastretta cilinderkoppen, Vacural carters, elektronische brandstofinjectie met verplaatste injectoren, secundair luchtinjectiesysteem
- Motorvermogen en koppel: 110 pk (81 kW) bij 9.250 tpm, 9,1 mkg (89 Nm) bij 7.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 171 kg droog, 194 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 890 mm (SP), 870 mm (standaard)
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 5,5 tot 6,0 l/100 km, afhankelijk van rijstijl
- Geschatte actieradius: gemiddeld 250 tot 290 km
- Inhoud brandstoftank: 16 liter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 Brembo-schijven Ø 320 mm, radiaal gemonteerd, remklauw met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers; Standaard ABS, radiale hoofdremcilinder op SP, anti-stoppie-systeem
- Onderhoud en gebruikskosten: Basisonderhoud elke 15.000 km of een jaar, kleppen stellen elke 30.000 km, twee jaar garantie op onderdelen en arbeidsloon, onbeperkt aantal kilometers.