Onderdelen en accessoires motor Ducati 821 Hypermotard
De Ducati 821 Hypermotard markeerde een keerpunt in de geschiedenis van de Italiaanse supermotard vanaf het moment dat hij verscheen in 2013
Accessoires en onderdelen voor Ducati 821 Hypermotard
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 821 Hypermotard volgens het jaar.
De Ducati, geproduceerd van 2013 tot 2015, heeft een 821 cc L-twin motor die 110 pk produceert bij 9.250 tpm en een koppel van 9,1 kg bij 7.750 tpm. Deze vloeistofgekoelde eenheid met brandstofinspuiting biedt een geoptimaliseerd thermisch beheer en betere prestaties vergeleken met de vorige generaties. De motor komt geleidelijk op toeren: soepel vanaf 3.000 t/min, furieus vanaf 5.500 t/min, tot hij afremt rond 9.000 t/min. De elektronica is alomtegenwoordig, met als 'Safety'-pakket standaard ABS en tractiecontrole, een elektronisch gaspedaal en instelbare motormapping. Het chassis is volledig opnieuw ontworpen om wendbaarheid en stabiliteit te garanderen. Het stalen trellisframe zorgt in combinatie met een robuuste achterbrug voor een nauwkeurig rijgedrag. Aan de voorkant vangt de niet-verstelbare omgekeerde vork onregelmatigheden effectief op, terwijl de achterschokdemper voor een goede wegligging zorgt. De remmen worden verzorgd door dubbele 320mm schijven aan de voorzijde (4-zuiger remklauwen, ABS) en een 245mm schijf aan de achterzijde (2-zuiger, ABS), die kracht en doortastendheid bieden. Tot de standaarduitrusting behoren een hoog, comfortabel zadel, op het stuur gemonteerde spiegels en een volledig instrumentenpaneel. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en ketting. Met een drooggewicht van 175 kg en een brandstoftank van 16 liter biedt de 821 een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding voor sportieve supermotards. Deze solide technische basis betekent dat iedereen de motor kan aanpassen aan zijn eigen behoeften, dankzij het brede scala aan beschikbare uitrustingen. Deze voorzieningen komen pas echt tot hun recht in het gebruik, wanneer de meningen van rijders de ware persoonlijkheid van dit model onthullen.
In het dagelijks gebruik is de Ducati 821 Hypermotard gericht op liefhebbers die op zoek zijn naar sensatie en karakter. Feedback van motorrijders benadrukt het intuïtieve rijgedrag, de rechte, natuurlijke rijpositie en het hoge, maar comfortabele zadel. Door het brede stuur is hij gemakkelijk te manoeuvreren, zelfs in de stad, en het lichte gewicht van de motor wordt zeer gewaardeerd in de bochten. Hij glijdt gemakkelijk door het stadsverkeer terwijl hij zich perfect op zijn gemak voelt op kleine, kronkelige weggetjes. De motor is responsief en soepel, met een scherpe acceleratie en een levendigheid die supermotardliefhebbers zal bevallen. De respons op het gaspedaal is ogenblikkelijk, met een snelle, lineaire acceleratie die de indruk wekt altijd over voldoende vermogen te beschikken. Sommige gebruikers wijzen op de veelzijdigheid van dit model, dat zowel sportieve ritten als ritten in de stad aankan, mits enkele comfortaccessoires worden toegevoegd. Lange ritten, zoals de 1.400 km in de Dolomieten, zijn gemakkelijk dankzij het aangepaste zadel en het algemene comfort blijft goed voor dit type machine, zelfs als langdurig snelweggebruik niet zijn voornaamste roeping is. De 821 wordt beoordeeld als gemakkelijker en aangenamer om mee te rijden dan sommige van zijn rivalen, terwijl hij nog steeds het rijplezier behoudt dat typisch is voor de Hypermotard-serie. Een zwak punt is dat de hoge aanschafprijs betekent dat hij vooral bedoeld is voor recreatief gebruik. Sommige mensen betreuren het verlies van het 'kinderlijke' karakter van de eerste luchtgekoelde versies, maar erkennen de bijdrage van vloeistofkoeling in termen van prestaties en veelzijdigheid. De niet-verstelbare vork- en zadelhoogte kunnen voor sommige rijders beperkingen vormen. Desondanks maken zijn unieke uiterlijk, geluid en dynamische rijgedrag hem tot een innemende motorfiets die dagelijks wordt gewaardeerd.
Om meer te weten te komen, volgen hier enkele belangrijke feiten over deze supermotard.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 821 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, vloeistofgekoeld, 4 kleppen per cilinder, brandstofinjectie
- Motorvermogen en -koppel: 110 pk bij 9 250 tpm; 9,1 mkg bij 7 750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 175 kg droog en ongeveer 200 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: ca. 870 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,0 tot 5,5 L/100 km (afhankelijk van gebruik)
- Geschatte actieradius: ongeveer 250 tot 300 km
- Inhoud brandstoftank: 16 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 220 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, ketting
- Remmen: Dubbele schijf voor 320 mm (4 zuigers, ABS), schijf achter 245 mm (2 zuigers, ABS)
- Onderhoud en gebruikskosten: Regelmatig onderhoud aanbevolen elke 15.000 km of 12 maanden (olie verversen, filters); desmodromische klepspeling afstellen bij 30.000 km; onderhoudskosten in de hogere middenklasse van Italiaanse sportauto's, maar staat bekend om zijn goed onderhouden betrouwbaarheid.