Onderdelen en accessoires motor Ducati 821 Hyperstrada
De Ducati 821 Hyperstrada belichaamt Ducati's wens om de supermotard toegankelijk en veelzijdig te maken, zonder ooit afstand te doen van het sportieve DNA van het Italiaanse merk
Accessoires en onderdelen voor Ducati 821 Hyperstrada
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 821 Hyperstrada volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een stalen buizenframe, gecombineerd met een aluminium achterframe en aluminium achterbrug, voor lichtheid en sterkte. De vering is een 43mm Kayaba omgekeerde voorvork met 150mm veerweg en een verstelbare Sachs monoshock achter met eveneens 150mm veerweg. De remmen worden verzorgd door twee Brembo-schijven van 320 mm aan de voorkant, met radiale remklauwen met 4 zuigers, en een schijf van 245 mm achter met een remklauw met 2 zuigers. Bosch 9MP ABS, instelbaar in drie standen, behoort tot de standaarduitrusting, net als 8-traps tractiecontrole. De vloeistofgekoelde Testastretta 11° tweecilindermotor van 821 cc met desmodromische kleptiming levert 110 pk bij 9.250 t/min en een koppel van 9,1 kg bij 7.750 t/min. Dankzij elektronische brandstofinspuiting, ride by wire en drie rijmodi (Sport, Touring, Urban) kunnen vermogen, gasrespons en ondersteuningsniveaus naar wens worden aangepast. De 6-versnellingsbak met secundaire kettingaandrijving zorgt voor nauwkeurig en efficiënt schakelen. De brandstoftank van 16 liter is ideaal voor lange etappes, terwijl het leeggewicht 204 kg is. Tot de standaarduitrusting behoren 25-liter zijkoffers (van stof, geschikt voor een integraalhelm), een middenstandaard, twee 12V-aansluitingen, een vast windscherm, handgrepen voor de passagier, spatborden en verhoogde stuurbevestigingen. Het zadel, dat op 850 mm is geplaatst, kan worden vervangen door een lage versie op 830 mm of een extra lage versie op 810 mm. De Pirelli Scorpion Trail banden maken het pakket compleet voor een goede wegligging. Na dit technische overzicht gaan we verder met het gebruik van dit model in de praktijk en wat motorrijders erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik wordt de Ducati 821 Hyperstrada gewaardeerd om zijn gebruiksgemak, lichte gewicht en soepele bediening. Motorrijders roemen de rechte zithouding, het hoge stuur en het brede zadel, die een opmerkelijk comfort bieden, zelfs op lange ritten of als duo. De Testastretta 821-motor maakt indruk met zijn soepelheid bij lage toerentallen en zijn kracht tussen 3.500 en 6.500 tpm, waardoor je gemakkelijk kunt inhalen en dynamisch kunt rijden op bochtige wegen. De ride-by-wire kalibratie wordt als zeer goed beoordeeld en biedt een nauwkeurige gasrespons, terwijl de koppeling zowel in de stad als op de weg prettig werkt. De elektronische hulpmiddelen, zoals ABS en tractiecontrole, zijn effectief en geruststellend, zelfs op gladde of grindwegen. De zijkoffers, die goed ontworpen zijn voor transport, zijn echt praktisch, hoewel hun laadvermogen beperkt is tot 5 kg per stuk en hun waterdichtheid voor verbetering vatbaar is. Sommige gebruikers hebben geklaagd over het ontbreken van een versnellingsindicator of brandstofmeter op het dashboard, evenals de slechte stabiliteit bij hoge snelheden, vooral met de fietstassen beladen boven de 120 km/u. Het zadel, ontworpen voor comfort, beperkt de bewegingsvrijheid een beetje tijdens sportief rijden, en de onderhoudskosten, met name tijdens onderhoudsbeurten, kunnen een aanzienlijk budget vertegenwoordigen. Betrouwbaarheid is echter een gegeven als onderhoud en terugroepacties worden gerespecteerd. Over het geheel genomen maakt de balans tussen plezier, veelzijdigheid en veiligheid de Hyperstrada 821 tot een ideale motor om op alle soorten wegen te spelen en te reizen.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de details is hier een volledig overzicht van de technische specificaties van het model.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 821 cm³
- Motortype: 90° L-twin, Testastretta 11°, vloeistofgekoeld, desmodromische kleptiming, 4 kleppen per cilinder, elektronische brandstofinspuiting
- Motorvermogen en koppel: 110 pk (81 kW) bij 9.250 tpm, 9,1 mkg (89 Nm) bij 7.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 181 kg droog, 204 kg volgeladen
- Zithoogte: 850 mm (lage stoel 830 mm, extra lage stoel 810 mm optioneel)
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 5,0 tot 5,5 liter/100 km, afhankelijk van rijstijl
- Geschatte actieradius: Niet gespecificeerd
- Capaciteit brandstoftank: 270 tot 300 km
- Maximumsnelheid: ongeveer 200 km/u (aanbevolen snelheid met bagage: 180 km/u)
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 Brembo-schijven Ø 320 mm, radiaal gemonteerd, 4-zuigerremklauw; achter: 1 schijf Ø 245 mm, 2-zuigerremklauw, Bosch 9MP 3-traps ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 15.000 km of een jaar onderhoud, klep-/snaarwissel elke 30.000 km of 2 jaar, hoge onderhoudskosten maar bewezen betrouwbaarheid bij regelmatig onderhoud