Onderdelen en accessoires motor Ducati 848 Dark
De Ducati 848 Dark is bedoeld voor Italiaanse sportliefhebbers die op zoek zijn naar een compromis tussen prestaties, stijl en betaalbaarheid
Accessoires en onderdelen voor Ducati 848 Dark
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 848 Dark volgens het jaar.
Het technische specificatieblad van Ducati onthult een machine die is ontworpen voor prestaties en precisie. Het chassis is gebaseerd op een ALS 450 stalen buizenframe dat stijfheid en stabiliteit garandeert, met een wielbasis van 1.430 mm en een zithoogte van 830 mm. Aan de voorkant heeft de volledig instelbare 43mm omgekeerde Showa-voorvork een veerweg van 127mm, terwijl de achterkant profiteert van een progressieve Showa-monoschokdemper, ook instelbaar, met een veerweg van 120mm. De remmen worden verzorgd door twee semi-zwevende remschijven van 320 mm aan de voorkant, uitgerust met Brembo radiale remklauwen met 4 zuigers, en een remschijf van 245 mm aan de achterkant met een remklauw met 2 zuigers, die zorgen voor kracht en controle op zowel de weg als op het circuit. De motor, een 90° L-twin 4-takt met desmodromische kleptiming, 4 kleppen per cilinder, Marelli elektronische brandstofinspuiting en vloeistofkoeling, ontwikkelt 134 pk bij 10.000 t/min en 9,8 kgm koppel bij 8.250 t/min. Een lichtgewicht 2-1-2 uitlaatsysteem, goedgekeurd volgens Euro 3, versterkt het geluid van de Italiaanse twin. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak met een hydraulisch bediende meervoudige plaatkoppeling met oliebad en een secundaire kettingaandrijving (rondsel 15, kettingwiel 39). Het drooggewicht van 168 kg maakt het een zeer wendbare machine, terwijl de brandstoftank van 15,5 liter (inclusief 4 liter reserve) betekent dat hij kan worden gebruikt voor een breed scala aan uitstapjes. Het dashboard biedt een schat aan informatie, waaronder DDA-gegevensverwerving, ook al is Traction Control (DTC) niet aanwezig. Deze sportieve fiets combineert efficiëntie, stijfheid en rauw plezier, klaar om de meest veeleisende rijders tevreden te stellen. Laten we eens kijken hoe hij presteert in het dagelijks gebruik en wat zijn rijders erover te zeggen hebben.
Op de Ducati 848 Dark ontdekken rijders een machine die het verdient om bereden te worden en die hun inzet beloont met intense rijsensaties. Het motorkarakter, de stabiliteit en stijfheid van het chassis worden regelmatig geprezen, net als de kwaliteit van het remmen, dat zelfs op het circuit als efficiënt wordt beschouwd. De sportieve rijpositie, de nauwkeurige feedback van de weg en het geluid van de tweecilindermotor dragen allemaal bij aan een meeslepende, race-achtige ervaring. Feedback van gebruikers benadrukt ook het reactievermogen van de motor bij lage en middelhoge toerentallen, waardoor de motor zeer plezierig is bij dynamisch weggebruik.Het comfort blijft echter karig: het zadel is stevig, de vering is hard en bescherming is er bijna niet, wat het plezier beperkt op lange ritten of als je met z'n tweeën rijdt, waarbij de passagier het moet doen met een onwelkom klapzadel. Bovendien zeggen sommige rijders dat ze snel moe worden op lange ritten vanwege deze zeer sportieve ergonomie, maar bedenk dat dit deel uitmaakt van het compromis voor een motorfiets die gericht is op prestaties. De praktische bruikbaarheid is verminderd, de stevige koppeling vereist een stevige grip en de smalle cockpit kan oncomfortabel zijn voor lange rijders. Ondanks deze concessies maken het rijgedrag, de kracht van de motor vanaf 3.000 tpm en het rijplezier de tekortkomingen goed, vooral omdat het brandstofverbruik redelijk blijft voor deze categorie. Dit model wordt geprezen om zijn pure rijplezier, zijn vermogen om unieke sensaties te leveren en zijn positieve imago. Gebruikers waarderen ook de mogelijkheid om hun motor aan te passen aan hun sportieve of dagelijkse behoeften, dankzij een reeks op maat gemaakte accessoires. Met name uitrustingen zoals Akrapovic uitlaten, verbeterde veringsets en afstandsbedieningen verbeteren de prestaties en het comfort en spreken een grote groep enthousiastelingen aan. De 848 Dark is een veeleisende, lonende en toegankelijke sportmotor die liefhebbers zal aanspreken die op zoek zijn naar authenticiteit en karakter, terwijl zijn discrete maar racerijke uiterlijk, met de Dark matte afwerking, hem een tijdloze charme geeft die vaak wordt gewaardeerd door degenen die op zoek zijn naar een motor die zowel elegant als krachtig is.
Als je nieuwsgierig bent, vind je hier het volledige specificatieblad van deze iconische motorfiets.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 849,4 cc
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, desmodromische kleptiming, 4 kleppen per cilinder, elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld
- Motorvermogen en koppel: 134 pk (98,5 kW) bij 10.000 tpm, 9,8 mkg (96 Nm) bij 8.250 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 168 kg droog, ca. 194 kg
- Zithoogte: 830 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7 tot 8 liter/100 km op de weg, tot 9 liter/100 km op het circuit
- Geschatte actieradius: ongeveer 200-230 km in gemengde omstandigheden
- Brandstoftankinhoud: 15,5 liter (inclusief 4 liter reserve)
- Maximumsnelheid: 250 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, meervoudige plaatkoppeling met oliebad, secundaire transmissie via ketting (rondsel 15, tandwiel 39)
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm semi-zwevende schijven, Brembo 4-zuiger radiale remklauwen; Achter: 245 mm schijf, 2-zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: Motor elke 12.000 km onderhouden; distributieriemen elke 24.000 km of elke 5 jaar vervangen; banden, remmen en ketting regelmatig gecontroleerd bij sportief gebruik; oliebadkoppeling verlaagt de onderhoudskosten aanzienlijk, met minder lawaai en slijtage.