Onderdelen en accessoires motor Ducati 848 Evo
De Ducati 848 Evo neemt een speciale plaats in in de geschiedenis van de Italiaanse sportmotoren en biedt een toegankelijker alternatief voor de Panigale met behoud van het race-DNA van het merk
Accessoires en onderdelen voor Ducati 848 Evo
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 848 Evo volgens het jaar.
Dit Ducati model wordt aangedreven door een 849,4 cc Testastretta L-twin, vloeistofgekoeld en met desmodromische kleptiming, die 140 pk produceert bij 10.500 tpm en 10 kg koppel bij 9.750 tpm in vrijloopmodus. Deze motor profiteert van een herwerkt top-end, nieuwe verbrandingskamers, versterkte zuigers, specifieke EVO injectie mapping en een hoge compressieverhouding, om meer vermogen en gevoel bij hoge toerentallen te leveren. Het onderhoudsinterval is verlengd tot 12.000 km, waardoor de onderhoudskosten zijn verlaagd en de betrouwbaarheid van het model is onderstreept. Het chassis is gebaseerd op een ALS 450 stalen trellis buisframe, met een wielbasis van 1.430 mm en een sportieve maar toegankelijke rijpositie. De 43mm Showa omgekeerde voorvork en de monoshock achter, beide verstelbaar, zorgen voor een nauwkeurig rijgedrag en een grote stabiliteit. De remmen worden verzorgd door dubbele Brembo-schijven van 320 mm aan de voorkant, met radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen, en een schijf van 245 mm aan de achterkant, voor een optimale grip en veiligheid die overeenkomen met de prestaties. De Pirelli Diablo Supercorsa SP banden dragen bij aan de precisie en tractie aan de voorkant. Het digitale instrumentenpaneel geeft alle essentiële informatie weer, zoals toerental, snelheid, temperatuur, accuspanning, onderhoud en DDA-regeling (data acquisition optioneel). Technische details zoals de magnesium voorwieg, Vacural carters, katalysatoren en dubbele lambdasondes voor Euro3-conformiteit illustreren de zorg die aan het ontwerp is besteed. Laten we eens kijken [comment] hoe dit model presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik wekken het sportieve karakter en de kwaliteit van het chassis van de Ducati 848 Evo vertrouwen, zowel op de weg als op het circuit. Motorrijders waarderen de precisie van de voorkant, de stabiliteit bij hoge snelheden en de Superbike-sfeer die vanaf de eerste kilometers overheerst. De sportieve zithouding blijft toegankelijk voor lange rijders, ook al vereist het enige inzet op lange ritten of in stadsverkeer. De tests benadrukten de heldere acceleratie van de motor vanaf 4.000 tpm en de tractie en veiligheid die worden geboden door de Brembo monobloc remmen, ook al vereist het remmen finesse op natte wegen. Als sterke punten worden regelmatig de bouwkwaliteit, afwerking, betrouwbaarheid en de mogelijkheid om te genieten van een machine uit de racerij voor een aantrekkelijke prijs genoemd. De instelbare Showa-ophanging en Pirelli Diablo Supercorsa SP-banden zorgen voor een opmerkelijke efficiëntie op het circuit en een groot vertrouwen op de weg. Het uitgebreide digitale instrumentenpaneel, de enkelzijdige swingarm en de strakke lijnen dragen bij aan de algehele tevredenheid, net als de DDA-optie voor prestatieanalyse. De 848 Evo is echter nog steeds veeleisend in het dagelijks gebruik: radicale ergonomie, een motor die niet erg soepel is bij lage toerentallen, een beperkte draaicirkel en spartaans comfort betekenen dat je je beter kunt richten op dynamische uitstapjes of het circuit. Sommigen betreuren het dat er geen plaats is voor deze motor in de competitie, omdat de cilinderinhoud hem ergens tussen twee categorieën plaatst. Ondanks deze eisen is de gebruikerstevredenheid hoog, met een score van 5/5 voor de versie van 2013, en de onderhoudsvriendelijkheid maakt dit model aantrekkelijk voor Italiaanse sportwagenliefhebbers.
Hier is de volledige technische fiche voor wie het precies wil weten.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor met grote cilinderinhoud)
- Cilinderinhoud: 849,4 cc
- Motortype: 90° Testastretta L-twin, 4-takt, Ø 60 mm elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, dubbele bovenliggende nokkenas (2 OHC), desmodromische kleptiming, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 140 pk (103 kW) bij 10.500 tpm, 10 mkg (98 Nm) koppel bij 9.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol) : Drooggewicht 168 kg, ca. 194 kg volgeladen
- Zithoogte: 830 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,5 liter/100 km
- Geschatte actieradius: Ongeveer 230 tot 250 km, afhankelijk van rijstijl
- Inhoud brandstoftank: 15,5 liter
- Topsnelheid: 270 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 Brembo-schijven Ø 320 mm, radiaal gemonteerd, remklauwen met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: 12.000 km onderhoudsinterval (inclusief klepspelingcontrole), uitgerust met katalysatoren en conform Euro 3-normen, twee lambdasonde voor verbeterde emissieregeling, Vacural-carter, magnesium voorste wieg