Onderdelen en accessoires motor Ducati 900 MHe
De Ducati 900 MHe is een model van een klasse apart in de wereld van Italiaanse sportmotoren, een waar symbool van exclusiviteit en passie
Accessoires en onderdelen voor Ducati 900 MHe
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 900 MHe volgens het jaar.
De Ducati is gebouwd op een stalen buizenchassis, dat zorgt voor stijfheid en lichtheid. Aan de voorkant zorgt een 43mm omgekeerde thermohydraulische vork voor 120mm veerweg, terwijl de remmen worden verzorgd door dubbele 320mm schijven met 4 zuiger remklauwen, voor een remkracht die past bij zijn sportieve ambities. Aan de achterkant is de monoshock gecombineerd met een enkele schokdemper en een 220mm schijf met 2-zuiger remklauwen, wat stabiliteit en precisie garandeert. De wielen zijn voor voorzien van 120/70-17 banden en achter van 180/55-17 banden voor een scherp weggedrag. De motor, afgeleid van de 900 SS, is een 90° L-twin, 4-takt, brandstofinjectie Ø 30 mm, lucht- en oliegekoeld, single ACT, desmodromische kleptiming, 2 kleppen per cilinder. Hij ontwikkelt 75 pk bij 8.000 t/min en een koppel van 7,8 kg bij 6.500 t/min, wat zorgt voor een krachtige stuwkracht en een soepele vermogensafgifte bij lage toerentallen. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en een secundaire ketting. Het drooggewicht is 186 kg, voor 196 kg in rijklare toestand, en de zithoogte is 820 mm. De brandstoftank, beperkt tot 8,5 liter, beperkt de actieradius maar behoudt de racer zijn strakke lijnen. De MHe 900 valt op door zijn vakmanschap, de kwaliteit van zijn uitrusting en de zuiverheid van zijn styling. Laten we nu overgaan naar de rijervaring en de meningen van motorrijders die de kans hebben gehad om op dit iconische model te rijden.
In het dagelijks gebruik maakt de Ducati 900 MHe indruk met zijn instinctieve rijeigenschappen en uitstekende design. Motorrijders roemen de uitzonderlijke afwerking, de precisie van het chassis en de stabiliteit, zelfs op oneffen wegen. Het rijgedrag wekt snel vertrouwen, zelfs bij rijders die gewend zijn aan recentere machines. De zeer sportieve zithouding vereist echter wel enkele compromissen: gebogen benen, een laag half stuur en een stevig zadel laten weinig ruimte voor comfort, vooral op lange afstanden. Deze ergonomische benadering is in overeenstemming met het neo-retro DNA van de machine, die vooral is ontworpen om pure sensaties te leveren. De korte actieradius, als gevolg van de kleine brandstoftank, betekent frequente pauzes, wat geen slechte zaak is voor degenen die de motor bij elke stop willen bewonderen. De motor is soepel en aangenaam, levert progressieve stuwkracht tot 5.500 tpm en geeft dan al zijn vermogen vrij tot het maximum toerental. Het weggedrag bij lage snelheden kan lastig zijn, omdat de motor zich niet graag laat opjagen, maar hij blijkt nauwkeurig en licht in de opeenvolging van bochten. Zijn wendbaarheid in de bochten, gekoppeld aan krachtig remmen, maakt hem formidabel op kleine, bochtige wegen, waar hij al zijn temperament laat zien. Eigenaars waarderen de directe link met de geschiedenis van Ducati en de verwijzing naar Mike Hailwood, die de MHe 900 een mythische dimensie geven. Zwakke punten zijn het feit dat het onderhoud soms complex is door de schaarste aan specifieke onderdelen, evenals het feit dat het comfort kan worden verbeterd voor intensief dagelijks gebruik. Sommige gebruikers houden hem liever in bijna nieuwstaat en reserveren het gebruik voor uitzonderlijke ritten of verzamelaarstentoonstellingen. De versies uit 2001 en 2002 zijn bijzonder gewild vanwege hun authenticiteit en geschiedenis. Dit model blijft in de eerste plaats een object van passie, bedoeld als verzamelobject of voor plezieruitstapjes, en blijft liefhebbers van fijnmechanische techniek fascineren.
Voor de nieuwsgierigen volgt hier een overzicht van de belangrijkste technische kenmerken.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motorfiets van alle categorieën)
- Cilinderinhoud: 904 cm³ (boring x slag: 92 x 68 mm)
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinspuiting Ø 30 mm, lucht-/oliegekoeld, 1 OHC, desmodromisch, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 75 pk bij 8.000 tpm, 7,8 mkg (76 Nm) bij 6.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 186 kg droog, 196 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 825 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 5,6 L/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 150 km
- Inhoud brandstoftank: 8,5 liter
- Maximumsnelheid: ca. 220 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauwen met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 220 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Olieverversing elke 12.000 mijl (~19.000 km) met distributieriemen die telkens moeten worden vervangen; solide betrouwbaarheid, eenvoudige mechanica, eenvoudig onderhoud voor opgeruimde handen