Onderdelen en accessoires motor Ducati 916 Monster S4
De Ducati 916 Monster S4, die tussen 2001 en 2003 op de markt kwam, markeerde een keerpunt in de geschiedenis van het Monster-gamma door de emblematische 916 motor te integreren, die voorheen was voorbehouden aan de hypersport-modellen van het merk
Accessoires en onderdelen voor Ducati 916 Monster S4
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 916 Monster S4 volgens het jaar.
De Ducati is gebouwd op een stalen buizenchassis voor stijfheid en wendbaarheid. Aan de voorkant biedt een omgekeerde thermohydraulische vork met een diameter van 43 mm 130 mm veerweg, terwijl de achterkant is uitgerust met een monoshock met 148 mm veerweg voor een nauwkeurig en sportief rijgedrag. De remmen zijn voorzien van dubbele 320mm schijven aan de voorkant, met Brembo 4-zuiger remklauwen, en een 245mm schijf aan de achterkant met 2-zuiger remklauw, die zorgen voor kracht en veiligheid. De 17-inch wielen zijn voorzien van 120/70-banden voor en 180/55-banden achter voor optimale grip. De motor, een 90° L-twin, 4-takt, 50mm brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 2-takt, 4 kleppen per cilinder, ontwikkelt 101 pk bij 8.750 t/min en 9,30 kg koppel bij 7.000 t/min. De transmissie verloopt via een ketting met een 6-versnellingsbak. Het drooggewicht is 193 kg, met 207 kg in rijklare toestand. De brandstoftank van 16 liter geeft een geschatte actieradius van 216 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 7,40 liter/100 km. De standaarduitrusting benadrukt de sportieve afwerking, met carbon elementen en speciale wielen, terwijl het assortiment accessoires en motoronderdelen het mogelijk maakt om de machine aan te passen en te optimaliseren voor de behoeften van de rijder. Dit specificatieblad benadrukt de focus van het ontwerp op prestaties en robuustheid, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor levensechte ervaringen voor alledaagse motorrijders.
In het dagelijks gebruik maakt de Ducati 916 Monster S4 indruk met zijn uitzonderlijke motorkarakter en krachtige remmen, die zorgen voor intens rijplezier. Motorrijders roemen zijn zorgvuldige afwerking en de symbiose tussen motor en frame, die een unieke sensatie bieden tijdens elke rit. Dit model vereist echter fysieke inzet en een zekere mate van ervaring om volledig tot zijn recht te komen, want hij vergeeft geen onvoorzichtigheid en vereist sportief rijden om zijn volledige potentieel te onthullen. Zwakke punten zijn de beperkte souplesse van de motor bij lage toerentallen, een harde koppeling, uitgesproken trillingen en een beperkt comfort, vooral op lange ritten of ruwe wegen. De warmte die door de vloeistofgekoelde motor wordt gegenereerd, is ook in de stad voelbaar, waardoor reizen in de stad soms lastig is. De stevigheid van het zadel en de ophanging vereisen een zeker uithoudingsvermogen, maar het betoverende geluid en het koppel dat beschikbaar is bij lage toerentallen compenseren deze eisen ruimschoots. Sommige gebruikers wijzen ook op de hoge onderhoudskosten en de noodzaak om je machine door en door te kennen om er het maximale uit te halen. Desmodromische kleptiming is weliswaar effectief, maar vereist zorgvuldige afstelling met regelmatige tussenpozen, wat het budget kan verhogen als je het onderhoud niet zelf doet. Ondanks deze beperkingen genieten de meeste eigenaren van het gevoel te rijden op een motor met een uniek karakter, ver verwijderd van de gladheid van concurrerende modellen. De Monster S4 916 wordt gezien als een uitzonderlijke motorfiets, gereserveerd voor diegenen die op zoek zijn naar sensatie en stijl, terwijl ze profiteren van een breed scala aan accessoires en motoronderdelen om hem aan te passen aan hun gebruik. Hij is duidelijk gericht op puristen, diegenen die op zoek zijn naar een rauwe band met de weg en een motorfiets die evenveel vraagt als geeft. Dit model blijft een veilige keuze voor fans van Italiaanse sportroadsters, die klaar zijn om zijn eisen aan te gaan en te genieten van onvergelijkbaar rijplezier.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hier zijn de belangrijkste technische details om rekening mee te houden.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 916 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, injectie-Ø 50 mm, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 01 pk (74 kW) bij 8.750 tpm, 9,3 mkg (91 Nm) bij 7.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 193 kg droog, 207 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 803 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7,40 l/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 210 tot 220 km, afhankelijk van het rijtempo
- Inhoud brandstoftank: 16 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 240 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 320 mm, Brembo 4-zuiger remklauwen; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, 2-zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: regelmatig onderhoud aanbevolen om de 10.000 km, of om de 6.000 km voor de eerste modellen; relatief duur onderhoud, als gevolg van de desmodromische kleppentrein die regelmatig moet worden afgesteld, vereist een goede mechanische kennis om het gebruik te optimaliseren en de kosten te beperken; mechanische kennis of gespecialiseerde monteurs aanbevolen om hoge kosten op de lange termijn te voorkomen