Onderdelen en accessoires motor Ducati 939 Supersport
De Ducati 939 Supersport volgt de grote Sport-GT traditie van het Italiaanse merk en doet de geest herleven van de iconische modellen die de geschiedenis van Ducati hebben getekend sinds de 750 SS uit 1973
Accessoires en onderdelen voor Ducati 939 Supersport
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 939 Supersport volgens het jaar.
Ducati gebruikt een stalen buizenframe voor stijfheid en lichtheid, gecombineerd met een 43mm Marzocchi omgekeerde voorvork aan de voorkant en een monoshock aan de achterkant, gemonteerd op een monobar, voor een optimale balans tussen comfort en precisie. De remmen worden aan de voorkant bediend door Brembo M4.32 monoblokremklauwen, die in twee 320mm schijven grijpen, en een 245mm schijf aan de achterkant, die kracht en controle onder alle omstandigheden garanderen. Wat de motor betreft, dit model wordt aangedreven door een 937 cc 90° L-twin afgeleid van de Hypermotard, die 113 pk produceert bij 9.000 tpm en een koppel van 96,7 Nm bij 6.500 tpm, met een motormanagementsysteem dat de beschikbaarheid van koppel in het middengebied bevordert. Elektronische brandstofinspuiting (53 mm), vloeistofkoeling en desmodromische kleptiming met 4 kleppen per cilinder onderstrepen de moderniteit van de motor. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en een secundaire ketting. De brandstoftank van 16 liter, de zithoogte van 810 mm en het droge gewicht van 184 kg dragen allemaal bij aan de toegankelijkheid en ergonomie van de motorfiets. Tot de standaarduitrusting behoren Bosch 9MP ABS, tractiecontrole, drie rijmodi (Sport, Touring, Urban), een volledig LCD-instrumentarium, een 50 mm verstelbaar windscherm en een USB-aansluiting onder het zadel. Een optionele up&down shifter en, op de S-versie, Öhlins-vering, standaard shifter en een zadelhoes maken het pakket compleet. Dit model heeft een topsnelheid van meer dan 200 km/u en een aantrekkelijke vermogen-gewichtsverhouding voor zijn klasse. Na dit technische overzicht gaan we verder met het gebruik in de praktijk en de meningen van rijders die de motor hebben aangeschaft.
Motorrijders die dagelijks op de Ducati 939 Supersport rijden, waarderen vooral zijn veelzijdigheid, waardoor hij zowel voor woon-werkverkeer in de stad als voor lange ritten op de weg of snelweg kan worden gebruikt. De rijpositie, die als comfortabel wordt beschouwd voor een sportmotor, maakt het mogelijk lange afstanden af te leggen zonder al te veel vermoeidheid, waarbij sommige gebruikers zonder problemen dagen van 600 km noteren. De wendbaarheid van het chassis, de kwaliteit van de Brembo-remmen en het rijgemak worden regelmatig geprezen, net als de op Panigale geïnspireerde look, die als zeer geslaagd wordt beschouwd. De tweecilindermotor, die soms als ruw wordt ervaren bij lage toerentallen, biedt een krachtige acceleratie en een merkbaar koppel, wat zorgt voor een echt gevoel voor de weg, vooral in het middengebied. Sommige rijders zullen echter klagen dat de motor een beetje ruw is bij lage toerentallen, met merkbare trillingen en slecht zicht in de achteruitkijkspiegels. Het is nog steeds mogelijk om als duo te rijden, maar dit kan het beste op korte ritten, omdat de ruimte voor de passagier beperkt is. De algemene betrouwbaarheid, de bescherming die wordt geboden door de verstelbare bel en de mogelijkheid om de motor aan te passen dankzij een breed scala aan accessoires worden vaak genoemd als sterke punten. Enkele punten van kritiek zijn de warmteontwikkeling, de actieradius die beperkt wordt geacht door de bescheiden brandstoftank en de soms temperamentvolle versnellingspook. De S-versie, met Öhlins-vering en up&down-schakeling, zal fans van sportiviteit en extra comfort aanspreken. Al met al wordt de Supersport 939 gezien als een geloofwaardig alternatief voor de hypersports, die plezier op de open weg biedt zonder aan comfort in te boeten, en een geruststellende, leuke rijervaring voor zowel ervaren rijders als rijders die op zoek zijn naar een veelzijdige eerste sportmotor.
Voor de liefhebbers van cijfers is hier het volledige specificatieblad van dit model.
- Vereist rijbewijs: A of A2 (met 47,5 pk versie beschikbaar)
- Cilinderinhoud: 937 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, Ø 53 mm elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, DOHC, desmodromische kleptiming, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 113 pk (83 kW) bij 9.000 tpm, maximumkoppel van 96,7 Nm bij 6.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 184 droog, circa 205 kg volgeladen
- Zithoogte: 810 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 260-270 km
- Inhoud brandstoftank: 16 liter
- Topsnelheid: meer dan 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 320 mm dubbele zwevende schijf met Brembo M4-32 radiale remklauwen met 4 zuigers; achter: 245 mm schijf met remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Regelmatige onderhoudsbeurten om de 15.000 km of 12 maanden, klepverversing om de 30.000 km; 2 jaar garantie op onderdelen en arbeidsloon, onbeperkt aantal kilometers; redelijke gebruikskosten voor een sportieve Ducati, met een goede betrouwbaarheid van de Testastretta 11° motor.