Onderdelen en accessoires motor Ducati 992 ST3 S ABS
De Ducati 992 ST3 S ABS is sinds de lancering in 2004 een benchmark in de Sport GT categorie. Ontworpen om het merk open te stellen voor een breder klantenbestand, belichaamt deze sporttourer een balans tussen prestaties, comfort en karakter
Accessoires en onderdelen voor Ducati 992 ST3 S ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 992 ST3 S ABS volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een stalen trellisframe, een garantie voor de stijfheid en stabiliteit waar het Italiaanse merk bekend om staat. De watergekoelde 992 cc L-twin 'Desmotre'-motor heeft drie kleppen per cilinder, twee bougies per cilinder en elektronische brandstofinspuiting. Hij ontwikkelt 102 pk bij 8.750 tpm en een koppel van 9,3 daN.m bij 7.250 tpm, wat zorgt voor een levendige acceleratie en een soepel toerental bij lage toerentallen. Het chassis van de ST3 S ABS is goed verzorgd, met een verstelbare Showa omgekeerde voorvork (of Öhlins op de versie van 2006), Sachs of Öhlins monoshock achter met externe stelschroef en 5-spaaks Marchesini wielen van gesmeed aluminium. De remmen worden verzorgd door een dubbele 320mm schijf aan de voorzijde met 4 zuiger remklauwen en ABS, aangevuld met een 245mm schijf aan de achterzijde met ABS, voor optimale controle, zelfs op ruwe ondergronden. De brandstoftank van 21 liter (inclusief een reserve van 6 liter) maakt lange ritten stressvrij, met een actieradius van ongeveer 300 km en een gemiddeld brandstofverbruik van 6,8 liter/100 km. Tot de standaarduitrusting behoren een volledig elektronisch instrumentenpaneel, een nieuw ergonomisch zadel, verstelbare bedieningselementen, een 12-voltaansluiting, een midden- en zijstandaard, een opbergvak onder het zadel, een elektronische antidiefstalvoorziening en een standaard meegeleverde U-vormige accu. Optionele extra's zijn een paar fietstassen, zachte zadeltassen, een GPS, een comfortzadel en diverse technische onderdelen. Al deze uitrusting maakt van de ST3 S ABS een volleerde sporttourer, ontworpen voor reizen en veelzijdigheid. Om een beter idee te krijgen van hoe hij dagelijks wordt gebruikt, laten we eens kijken naar de meningen van motorrijders en hun ervaringen op de weg.
Op dagelijkse basis maakt de Ducati 992 ST3 S ABS indruk met zijn comfort en vermogen om kilometers te maken. Rijders waarderen vooral de ergonomie van het brede, comfortabele zadel en de verstelbare bedieningselementen, die aan de meeste lichaamsafmetingen kunnen worden aangepast. De sportieve, GT-stijl zithouding biedt een aangenaam compromis tussen dynamiek en comfort, ook al kan de nek tijdens lange etappes worden belast. De drieklepsmotor is soepel bij lage toerentallen, zodat je zonder kloppen door de stad kunt rijden, en de soepele versnellingsbak maakt het manoeuvreren in het verkeer gemakkelijk. Op de weg wordt het weggedrag als zeer goed beoordeeld dankzij de geometrie van het chassis en de uitgebalanceerde gewichtsverdeling. Het ABS-remsysteem is geruststellend, hoewel sommige gebruikers opmerken dat het een beetje de finesse van de Japanse concurrentie mist. Als je met z'n tweeën rijdt, kan de vering snel worden aangepast met de stelschroef voor de veervoorspanning achter en de goed geplaatste voetsteunen zorgen voor goed comfort voor de passagier. Motorrijders roemen ook de levendigheid van de motor in het middenbereik, ideaal voor passeren en accelereren. Zwakke punten zijn een achterwielophanging die een beetje droog is op de standaardversie, een perfecte afwerking (plastic spiegels, slordige kabelboom, interne bekleding vol schroeven) en een beperkte draaicirkel, typisch voor het merk. Ondanks deze details maken de uitgebreide uitrusting en veelzijdigheid van de ST3 S ABS hem tot een ideale metgezel voor sensatiezoekers en toerrijders met twee personen, terwijl hij betaalbaar blijft voor dagelijks gebruik.
Voor wie snel een overzicht wil, geeft onderstaand technisch informatieblad een samenvatting van de belangrijkste pluspunten van dit model.
- Vereist rijbewijs: Een rijbewijs
- Cilinderinhoud: 992 cm³
- Motortype: L-twin, watergekoeld, drie kleppen per cilinder, elektronische brandstofinspuiting, twee bougies per cilinder, uitlaat met katalysator
- Motorvermogen en -koppel: 102 pk (75 kW) bij 8.750 tpm, 9,3 daN.m bij 7.250 tpm
- Droog gewicht: 204 kg
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ca. 6,8 liter/100 km
- Geschatte actieradius: Tot 310 km, afhankelijk van rijtempo
- Brandstoftankinhoud: 21 liter (inclusief 6 liter reserve)
- Maximumsnelheid: 220 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: Dubbele 320 mm schijven, Brembo 4-zuiger remklauwen, Bosch ABS; achter: Enkele 245 mm schijven, 2-zuiger remklauwen, ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 10.000 km onderhoud, met klepspelingcontrole (desmo); matige kosten in vergelijking met sportievere Ducati-modellen, maar vereist rigoureus onderhoud om de betrouwbaarheid op lange termijn te behouden.