Onderdelen en accessoires motor Ducati 992 ST3
De Ducati 992 ST3 zet de traditie van Italiaanse grand tourers voort en combineert het sportieve DNA van het merk uit Bologna met het comfort dat essentieel is voor langeafstandsritten
Accessoires en onderdelen voor Ducati 992 ST3
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 992 ST3 volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een stalen buizenchassis, bekend om zijn stijfheid en lichtheid, met een wielbasis van 1.430 mm. Aan de voorkant bieden de 43mm Showa telehydraulische omgekeerde vorken 120 tot 130mm veerweg, afhankelijk van de versie, terwijl de achterkant is uitgerust met een Sachs monoshock met 148mm veerweg. De remmen worden verzorgd door twee 320mm schijven aan de voorkant, gecombineerd met 4-zuiger remklauwen, en een 245mm schijf aan de achterkant met een 2-zuiger remklauw, voor optimale vermogenscontrole. De 17-inch wielen zijn voor voorzien van 120/70-banden en achter van 180/55-banden voor een uitstekende wegligging. De vloeistofgekoelde, 90° L-twin viertaktmotor met 50 mm elektronische brandstofinspuiting ontwikkelt 106-107 pk bij 8.750 t/min en een koppel van 9,5-10 kg bij 7.250 t/min, bij een cilinderinhoud van 992 cc. Desmodromische kleptiming met drie kleppen per cilinder en een 6-versnellingsbak met kettingeindaandrijving staan garant voor topprestaties en een grote gebruiksflexibiliteit. De brandstoftank van 21 liter geeft een geschatte actieradius van ongeveer 323 km, met een gemiddeld brandstofverbruik tussen 6,5 en 6,92 l/100 km. De zithoogte van 820 mm is geschikt voor de meeste carrosseriematen, hoewel sommigen hem misschien wat hoog vinden. Kenmerken zijn een volledig instrumentenpaneel, adaptieve verlichting, verstelbare stuurcomponenten en een in hoogte verstelbaar uitlaatsysteem. Met accessoires en motoronderdelen voor dit model kun je elk onderdeel vervangen of verbeteren, van de remmen tot de bagage. Laten we eens kijken hoe de ST3 presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders erover te zeggen hebben.
De meningen van motorrijders over de ducati 992 ST3 benadrukken het uitstekende zitcomfort en de effectieve windbescherming, die vooral gewaardeerd worden bij snelheden tot 150 km/u dankzij de nieuwe vorkkop. De rijpositie, ontworpen voor lange afstanden, is even aantrekkelijk voor solo- als duorijders. Rijders roemen het motorvermogen, de beschikbaarheid van koppel en het sportieve karakter van de motorfiets, die aangenaam en soepel blijft dankzij de driekleps twin. De kwaliteit van de vering, met Showa vorken en Sachs schokdempers, zorgt voor een precieze en geruststellende rit, zelfs over lange afstanden. Zwakke punten zijn de zithoogte, die oncomfortabel kan zijn voor kortere rijders, en de grote draaicirkel, die manoeuvres bij lage snelheden kan bemoeilijken. Sommigen klagen dat de motor niet erg soepel is bij lage toerentallen, vooral in de stad, en de stevige koppeling op de eerste modellen met droge koppeling is even wennen. De komst van de oliebadkoppeling op latere versies verbeterde het comfort aanzienlijk. Sommige motorrijders meldden snelle slijtage van de wiel- en stuurkolomlagers, evenals hoge onderhoudskosten, voornamelijk door het arbeidsloon dat nodig is voor onderhoud. Ondanks deze tekortkomingen is het merendeel van de feedback zeer positief, waarbij de nadruk wordt gelegd op de betrouwbaarheid op lange termijn, het gemak van routineonderhoud en het rijplezier, of het nu gaat om een ritje of een lange reis. De veelzijdigheid van de motor, die in staat is om kilometers te maken op de snelweg en tegelijkertijd een sportief gevoel biedt op bochtige wegen, wordt regelmatig geprezen. De Italiaanse uitstraling, afwerking en het karakter van de ST3 onderscheiden hem van zijn Japanse en Duitse rivalen en spreken een brede groep klanten aan die op zoek zijn naar een betrouwbare, comfortabele en pittige machine.
Voor wie nieuwsgierig is naar de cijfers, is hier het volledige specificatieblad van deze iconische tourer.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 992 cm³ (boring x slag: 94 x 71,5 mm)
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, Marelli Ø 50 mm elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, desmodromische kleptiming, 3 kleppen per cilinder, enkele motorreductor
- Motorvermogen en koppel: 106 tot 107 pk bij 8.750 tpm, 9,5 tot 10 mkg (95 Nm) bij 7.250 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 203 kg droog, ca. 228 kg volgeladen
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: tussen 6,5 en 6,9 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 300 tot 320 km, afhankelijk van rijstijl
- Brandstoftankinhoud: 21 liter
- Topsnelheid: 230 tot 250 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauwen met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Frequent onderhoud met intervallen van 10.000 km, inclusief afstelling klepspeling (3-kleppen/desmodromisch vereist); hoge arbeidskosten dealer; aandachtspunten: lagers voor te controleren bij ongeveer 25.000 km, achter bij ongeveer 50.000 km, stuurkolom bij ongeveer 40.000 km; routine-onderhoud (olie verversen, filters, remblokken) doe-het-zelf voor ervaren rijders.