Onderdelen en accessoires motor Ducati 996 S
De Ducati 996 S roept onmiddellijk een passie op voor snelheid en Italiaanse elegantie. Deze sportmotor werd geproduceerd tussen 1999 en 2002 en schreef motorgeschiedenis als opvolger van de beroemde 916 en voorganger van de 998
Accessoires en onderdelen voor Ducati 996 S
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 996 S volgens het jaar.
De technische specificaties van Ducati weerspiegelen de eisen die het merk stelt aan prestaties en precisie. Het chassis is gebaseerd op een stalen buizenframe met trellis, voor stijfheid en rijeigenschappen. Aan de voorkant heeft de volledig instelbare Showa omgekeerde vering een veerweg van 127 mm en aan de achterkant heeft de Öhlins progressieve linkvering een veerweg van 130 mm, waardoor de motorfiets aan elke rijstijl kan worden aangepast. De S- en SPS-versies profiteren van deze topklasse kenmerken, evenals lichtere wielen en speciale onderdelen. De 996 cc 90° L-twin heeft elektronische brandstofinspuiting, 4 kleppen per cilinder en vloeistofkoeling. Hij ontwikkelt 112 pk bij 8.500 tpm en een koppel van 93 Nm bij 8.000 tpm, dat via een 6-versnellingsbak en ketting op het achterwiel wordt overgebracht. De remmen worden verzorgd door twee 320 mm remschijven met vierzuigerremklauwen voor en een 220 mm remschijf met tweezuigerremklauw achter, voor optimale stopkracht. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van 120/70 ZR17 banden voor en 190/50 ZR17 banden achter. De brandstoftank van 17 liter, inclusief een reserve van 4 liter, is ideaal voor sportieve ritten. De zithoogte van 790 mm en het drooggewicht van 198 kg bieden een compromis tussen toegankelijkheid en sportiviteit. De meest exclusieve versies, zoals de 996R, hebben een carrosserie van koolstofvezel, Brembo-remmen van topklasse en een Testastretta-motor. Voordat we erachter komen hoe rijders zich voelen achter het stuur van deze machine, kijken we eerst naar het dagelijks gebruik.
Zowel op de weg als op het circuit maakt de Ducati 996 S indruk met zijn dynamische rijeigenschappen en precisie. Motorrijders roemen de stijfheid van het chassis, de stabiliteit bij hoge snelheden en het gevoel verbonden te zijn met de weg. Dankzij de vering van topklasse, die afhankelijk van de versie kan worden afgesteld, kan de motor worden aangepast aan elk type gebruik, of het nu gaat om een sportief uitje of een sessie op het circuit. De S-, SPS- en R-versies worden vooral gewaardeerd om hun exclusiviteit en de kwaliteit van hun vering, die een uniek gevoel geeft. De Brembo-remmen zijn krachtig en duurzaam, geruststellend zelfs bij zeer hard rijden, en dragen bij aan een perfecte controle over de machine in zowel snelle bochten als bij hard remmen. Het emblematische ontwerp, de uitlaat onder het zadel en het geluid van de tweecilindermotor behoren tot de sterke punten die regelmatig door eigenaren worden genoemd. De mogelijkheid om de motor te personaliseren met een reeks accessoires en speciale edities, zoals de Neil Hodgson Replica, versterkt de gehechtheid van liefhebbers aan dit model. De 996 trekt zowel sportracers als verzamelaars aan, die altijd op zoek zijn naar een zeldzame versie of een exemplaar in perfecte staat. Er zijn echter een aantal zwakke punten: de rijpositie, die typisch sportief is, kan veeleisend zijn op lange ritten, met een stevig comfort en een belasting voor de polsen. Regelmatig onderhoud is essentieel om de prestaties en betrouwbaarheid op peil te houden, vooral bij de scherpste versies. Het desmodromische timingsysteem vereist nauwkeurige controle, net als de droge koppeling, die erg gewaardeerd wordt door puristen, maar die lawaaierig kan zijn in het gebruik. Ondanks deze beperkingen blijft de 996 S zeer gewild om zijn karakter, prestaties en sterke imago, en oogst hij nog steeds bewondering op liefhebbersbijeenkomsten.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de details is hier de volledige lijst met technische specificaties van dit legendarische model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor met grote cilinderinhoud)
- Cilinderinhoud: 996 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, desmodromische kleptiming, dubbele ACT, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 112 pk (82,3 kW) bij 8.500 tpm, 93 Nm (9,5 mkg) bij 8.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 198 kg, ongeveer 220 kg volgeladen
- Zithoogte: 790 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ca. 6,2 liter/100 km
- Geschatte actieradius: Ongeveer 270 km
- Inhoud brandstoftank: 17 liter (inclusief 4 liter reserve)
- Topsnelheid: 259 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen; Achter: 1 x 220 mm schijf, 2-zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: Regelmatig onderhoud aanbevolen om de 10.000 tot 12.000 km; desmodromische kleptiming moet zorgvuldig worden afgesteld; matige tot hoge gebruikskosten, afhankelijk van gebruiksfrequentie en onderhoudsintervallen.