Onderdelen en accessoires motor Ducati 996 ST4 S ABS
De Ducati 996 ST4 S ABS belichaamt de Italiaanse Sport GT geest, ontworpen voor rijders die prestaties willen combineren met comfort op de weg
Accessoires en onderdelen voor Ducati 996 ST4 S ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 996 ST4 S ABS volgens het jaar.
De Ducati onderscheidt zich door zijn rigoureuze chassis en de motor uit de racerij. Het stalen trellis buizenframe zorgt voor maximale stijfheid, terwijl de volledig verstelbare, met TIN behandelde 43 mm Showa omgekeerde vork een nauwkeurig rijgedrag garandeert. Achteraan kun je met de verstelbare Öhlins-monoschokdemper, gemonteerd op een aluminium achterbrug, het rijgedrag aanpassen aan het type rit. Vijfspaaks lichtmetalen wielen en een achterspatbord van carbon dragen bij aan het sportieve karakter van de motorfiets. Het hart van dit model is een 996 cc L-twin motor met desmodromische kleptiming, 4 kleppen per cilinder en vloeistofkoeling. Hij ontwikkelt een vermogen van 73,6 kW (100 pk) bij 9250 tpm en een koppel van 92,2 Nm bij 7000 tpm, voor een scherpe acceleratie en een breed inzetgebied. De elektronische brandstofinspuiting van Marelli en de dubbele aluminium geluiddempers met katalysator zorgen voor een efficiënt motormanagement en een typisch Ducati-geluid. De transmissie heeft een nauwkeurige zesversnellingsbak, een secundaire kettingaandrijving en een hydraulische droge meervoudige plaatkoppeling, die vanaf 2005 is vervangen door een oliebadkoppeling voor meer comfort. De standaarduitrusting omvat een volledig instrumentenpaneel, een aansluiting voor een sigarenaansteker, de optie om zijkoffers toe te voegen, een elektronische antidiefstalvoorziening en een ABS-systeem dat is ontwikkeld in samenwerking met Bosch en Brembo. Dit remsysteem, dat losgekoppeld kan worden van het stuur, maakt gebruik van twee semi-zwevende 320 mm voorschijven en een 245 mm achterschijf, voor optimale veiligheid. De brandstoftank van 21 liter (inclusief een reserve van 6 liter) geeft voldoende actieradius en de zithoogte van 820 mm is geschikt voor de meeste rijders. Laten we eens kijken naar de dagelijkse ervaringen van motorrijders met dit model.
In het dagelijks gebruik maakt de Ducati 996 ST4 S ABS indruk met zijn veelzijdigheid en ergonomie. Motorrijders roemen de comfortabele zithouding, met gestrekte armen en licht ondersteunde borstkas, evenals de ergonomische brandstoftank die de benen op natuurlijke wijze laat rusten. Het lange, slanke zadel maakt het rijden gemakkelijk, hoewel sommigen het een beetje glad vonden bij het accelereren. De praktische aspecten worden gewaardeerd, zoals de U-vormige antidiefstalbeveiliging, het elektronische antidiefstalsysteem, de middenstandaard en de 12V-aansluiting, die het leven gemakkelijker maken tijdens het reizen of woon-werkverkeer. De Öhlins-achtervering is weliswaar sportief, maar doet concessies aan het comfort en de originele instellingen wissen het voor het merk kenmerkende stugge gevoel uit. Het weggedrag wordt als voorbeeldig beoordeeld, met een combinatie van wendbaarheid, precisie en stabiliteit, terwijl het gemakkelijker te hanteren blijft dan de radicalere modellen. De motor, afgeleid van de 996, wordt geprezen om zijn souplesse en koppel, die een scherpe acceleratie en gebruiksgemak bieden. De versnellingsbak, die een beetje droog is, staat bekend om zijn precisie, terwijl de ABS-remmen geruststellend progressief zijn, vooral op nat wegdek. De mogelijkheid om ABS uit te schakelen is een echt pluspunt voor liefhebbers van sportief rijden. Er zijn een aantal zwakke punten, zoals de zijstandaard, die snel schuurt tijdens dynamisch rijden, en de kuipbescherming, die een sportieve houding vereist om effectief te zijn op de snelweg en vermoeiend kan zijn op lange afstanden. De verschillende versies van de ST-serie (ST2, ST3, ST4) bieden alternatieven, maar de ST4 S ABS blijft bekend om zijn balans tussen sportiviteit, comfort en veiligheid. Motorrijders waarderen ook de mogelijkheid om hun motor te personaliseren met een breed scala aan specifieke accessoires.
Om meer te weten te komen, volgen hier de belangrijkste technische specificaties van dit model:
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 996 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinspuiting Ø 50 mm, vloeistofgekoeld, 2-takt, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 121 pk (89 kW) bij 8.750 tpm, 10,5 mkg (103 Nm) bij 7.000 tpm
- Gewicht (leeg & vol): 217 kg droog, ca. 240 kg volgeladen
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,9 liter/100 km
- Geschatte actieradius: Ongeveer 350 km
- Inhoud brandstoftank: 21 liter (inclusief 6 liter reserve)
- Maximumsnelheid: Ongeveer 245 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving, hydraulische droge meervoudige plaatkoppeling
- Remmen: Voor: 2 semi-zwevende 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen, ABS (op ST4S ABS), achter: 245 mm schijf, 2-zuiger remklauw, ABS (op ST4S ABS)
- Onderhoud en gebruikskosten: 2 jaar garantie op onderdelen en arbeidsloon, regelmatig onderhoud is noodzakelijk, inclusief afstelling van klepspeling vanwege desmodromisch systeem