Onderdelen en accessoires motor Ducati 998 Matrix
De Ducati 998 Matrix is een sportmotor die niet onopgemerkt blijft, noch vanwege zijn geschiedenis, noch vanwege zijn stijl. Het resultaat van een samenwerking tussen Ducati en Warner Bros om samen te vallen met de release van Matrix Reloaded, werden slechts 250 exemplaren van deze gelimiteerde serie geproduceerd in 2004
Accessoires en onderdelen voor Ducati 998 Matrix
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 998 Matrix volgens het jaar.
Technisch gezien is de Ducati gebouwd op een solide, beproefde basis. Het chassis bestaat uit een stalen buizenframe, een garantie voor stijfheid en precisie die bijdraagt aan de reputatie van het merk, zowel op het circuit als op de weg. Aan de voorkant is de motorfiets uitgerust met een omgekeerde telehydraulische voorvork met een diameter van 43 mm en een veerweg van 127 mm, terwijl de achtervork is voorzien van een monoshock met een veerweg van 130 mm. Deze configuratie zorgt voor een nauwkeurig dynamisch rijgedrag en een uitstekende stabiliteit, zelfs tijdens sportief rijden. De motor, een 998 cc (boring x slag: 100 x 63,5 mm), 90° L-twin, 4-takt, 54 mm elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, heeft een dubbele ACT desmodromische kleptiming en 4 kleppen per cilinder. Hij produceert 123 pk bij 9.750 t/min en een koppel van 9,9 kg bij 8.000 t/min, wat zorgt voor een scherpe acceleratie en een groot bereik. De 6-versnellingsbak, gecombineerd met een kettingaandrijving en droge meervoudige plaatkoppeling, zorgt voor snel schakelen en een authentiek rijgevoel. De remmen worden verzorgd door twee 320 mm voorschijven met remklauwen met 4 zuigers en een 220 mm achterschijf met remklauw met 2 zuigers, voor een remkracht die past bij de sportiviteit van het model. Dankzij de brandstoftank van 17 liter (inclusief een reserve van 4 liter) kun je leuke uitstapjes plannen zonder je zorgen te hoeven maken over onmiddellijk tanken. Met een drooggewicht van 198 kg en een zithoogte van 790 mm is de 998 Matrix toegankelijk voor veel rijders. Voordat we erachter komen wat gebruikers ervan vinden en hoe hij is in het dagelijks gebruik, laten we eens kijken hoe deze technische specificaties zich vertalen op de weg.
Bij het rijden op de Ducati 998 Matrix valt meteen de unieke styling op en de aandacht die hij trekt, met name dankzij de groene kleur, een primeur voor het merk. Velen waarderen de flexibiliteit van de Testastretta motor, die toegankelijker is dan voorgaande generaties, terwijl hij nog steeds een opwindend gevoel geeft tijdens het accelereren. Het chassis en de vering worden geprezen om hun efficiëntie, waardoor de rijder met precisie bochten kan nemen en kan genieten van een geruststellende wegligging op zowel de weg als het circuit. De acceleratie in het middengebied is scherp en de motor, hoewel sportief, is nog steeds bruikbaar zonder bruut te zijn, waardoor het een prettige machine is voor ervaren motorrijders. Als sterke punten worden vaak de esthetiek en zeldzaamheid van het model genoemd, net als het plezier om anders te rijden en een motor met verzamelaarsaura te bezitten. Sommige motorrijders noemen de hoge onderhoudskosten, maar benadrukken dat het met ervaring en de hulp van andere enthousiastelingen nog steeds mogelijk is om de motor in perfecte staat te houden. Het comfort daarentegen wordt als perfect beschouwd, vooral op lange afstanden, dankzij de sportieve zithouding en de stevigheid van het zadel. Doorverkoop kan moeilijker blijken vanwege de specifieke kleur, maar velen zijn van mening dat de 998 Matrix een sterk verzamelaarspotentieel heeft en dat zijn waarde in de loop der tijd positief kan evolueren. Dit model wordt gezien als tijdloos, met een ziel en een assertief karakter die zowel filmliefhebbers als liefhebbers van fijnmechanische techniek aanspreken.
Voor wie meer wil weten, biedt de gedetailleerde technische fiche alle essentiële informatie over deze uitzonderlijke sportwagen.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 998 cm³ (100 × 63,5 mm)
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, Ø 54 mm elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, desmodromische dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC), 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en koppel: 123 pk (90,4 kW) bij 9.750 tpm en 9,9 mkg (97 Nm) bij 8.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 198 kg droog, 217 kg volgeladen
- Zithoogte: 790 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,5 L/100 km (afhankelijk van gebruik)
- Geschatte actieradius: Ongeveer 260 km op een volle tank, afhankelijk van rijstijl
- Tankinhoud: 17 liter (4 liter reserve)
- Topsnelheid: 270 km/u
- Type transmissie: handgeschakeld met 6 versnellingen, kettingaandrijving, droge meervoudige plaatkoppeling
- Remmen: voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauwen met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 220 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten:rigoureus onderhoud, vooral vanwege het desmodromische systeem, dat regelmatig afgesteld moet worden; relatief hoge onderhoudskosten, vooral als je originele onderdelen wilt behouden of zelf weinig onderhoud wilt plegen.