Onderdelen en accessoires motor Ducati 998
De Ducati 998 staat voor Italiaanse passie, prestaties en elegantie. Deze sportmotor is een directe afstammeling van de legendarische 916 en werd tussen 2002 en 2003 in Bologna geproduceerd, als opvolger van de 996 en als voorloper van de 999
Accessoires en onderdelen voor Ducati 998
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 998 volgens het jaar.
Het Ducati model is gebaseerd op een stalen buizenframe, bekend om zijn stijfheid en precisie, dat zorgt voor een voorbeeldige stabiliteit in snelle bochten. Aan de voorkant hebben de 43mm upside-down vorken een veerweg van 127mm, terwijl de achterkant is uitgerust met een monoshock (130mm veerweg), waarbij de topversies zijn voorzien van Öhlins-vering. Het remvermogen wordt geleverd door dubbele 320mm schijven aan de voorkant, gecombineerd met 4-zuiger remklauwen, en een 220mm schijf aan de achterkant met een 2-zuiger remklauw, waardoor het remvermogen overeenkomt met de prestaties van de motorfiets. De vloeistofgekoelde, 90° L-twin 4-taktmotor met 54 mm elektronische Magneti-Marelli brandstofinspuiting produceert 123 pk bij 9.750 t/min en een koppel van 9,9 mkg bij 8.000 t/min in de standaardversie. De 998 R-versie vergroot de cilinderinhoud naar 999 cc en het vermogen naar 139 pk bij 10.000 t/min en 10,7 kg koppel bij 8.000 t/min. De droge meervoudige plaatkoppeling en 6-versnellingsbak met secundaire kettingaandrijving maken het pakket nog sportiever. Het drooggewicht is 198 kg (183 kg voor de 998 R), met een brandstoftank van 17 liter (inclusief 4 liter reserve) en een zithoogte van 790 mm. De uitrusting varieert van versie tot versie, sommige modellen zijn voorzien van Termignoni carbon dempers, speciale bekleding en banden uit het topsegment. De topsnelheid ligt rond de 270 km/u, genoeg om sensatiezoekers tevreden te stellen. Laten we, voordat we verder gaan met het dagelijks gebruik en de meningen van motorrijders, eens kijken hoe deze Italiaanse sportmotor op de weg wordt ervaren.
Rijdend op de Ducati 998 ervaren motorrijders een machine met een sterk karakter, gebouwd voor prestaties en passie. Feedback benadrukt het intense plezier dat wordt geleverd door de Testastretta motor, die zowel soepel als explosief is, en de precisie van het chassis, waarmee rijders met veel vertrouwen bochten kunnen nemen. Speciale versies, zoals de Matrix en de S Bayliss, zijn verleidelijk in hun exclusiviteit en esthetiek en versterken het gevoel deel uit te maken van een gemeenschap van enthousiastelingen. De kwaliteit van de vering, de algehele afwerking en het geluid van de tweecilindermotor worden regelmatig geprezen, net als de mogelijkheid om de motorfiets te personaliseren dankzij een breed scala aan accessoires die aan elk model zijn aangepast. Deze Italiaanse sportmotor is echter niet zonder beperkingen. De zeer prestatiegerichte rijpositie kan vermoeiend zijn op lange afstanden en vereist een zekere fysieke inspanning, vooral bij dagelijks gebruik. De droge koppeling, die bekend staat om zijn hardheid, vereist een vaste hand en het onderhoud, vooral voor de meest exclusieve versies, kan een aanzienlijke kostenpost zijn. Sommige gebruikers merken ook op dat ze de neiging hebben om oververhit te raken bij lage snelheden of bij stilstand, zelfs met een nieuwe carlostaat, wat deel uitmaakt van de charme van Italiaanse mechanica. Ondanks deze punten blijft de 998 een iconische motorfiets, gewild om zijn tijdloze stijl, zijn zeldzaamheid in bepaalde beperkte edities en de passie die hij oproept. Motorrijders die hem gebruiken, waarderen zijn dynamische rijgedrag, zijn Superbike-erfenis en het gevoel van exclusiviteit dat hij met zich meebrengt bij elke rit.
Dit zijn de belangrijkste technische specificaties van dit legendarische model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (grote motor)
- Cilinderinhoud: 998 cm³ (100 × 63,5 mm)
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, desmodromische dubbele ACT, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 123 pk (90,4 kW) bij 9.750 tpm, 9,9 mkg (97 Nm) bij 8.000 tpm
- Gewicht (leeg & vol): 198 kg droog, ca. 217 kg volgeladen
- Zithoogte: 790 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,5 tot 7,0 L/100 km, afhankelijk van gebruik
- Geschatte actieradius: Ongeveer 240 tot 260 km in gemengde omstandigheden
- Brandstoftankinhoud: 17 liter (inclusief 4 liter reserve)
- Maximumsnelheid: Ongeveer 270 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, ketting, droge meervoudige plaatkoppeling
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen; achter: 220 mm schijf, 2-zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: Veeleisend, regelmatig onderhoud, met regelmatige klepspelingcontroles (desmodromisch systeem); hoge onderhoudskosten, met name voor S- en R-versies; specifieke onderdelen en vakmanschap vereist om de prestaties en betrouwbaarheid te behouden.