Onderdelen en accessoires motor Ducati Panigale 1000 V4 R
De Ducati Panigale 1000 V4 R roept onmiddellijk beelden op van competitie en het extreme, zozeer heeft dit model de normen voor hypersportmotoren op zijn kop gezet
Accessoires en onderdelen voor Ducati Panigale 1000 V4 R
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati Panigale 1000 V4 R volgens het jaar.
De technische architectuur van Ducati is rechtstreeks geïnspireerd door de racerij. Het semi-perimetrische aluminium chassis, gecombineerd met een enkelzijdige swingarm en een Front Frame, maakt het mogelijk om de hoogte van het swingarmscharnier in vier standen nauwkeurig aan te passen, zodat de geometrie aan elke rijsituatie kan worden aangepast. Aan de voorzijde zorgt de lichtere 43mm Öhlins NPX25/30 voorvork met drukvulling en 120mm veerweg voor een opmerkelijk nauwkeurig rijgedrag. Achter zorgen de volledig instelbare Öhlins TTX36 schokdemper en 245 mm schijf voor optimale controle, terwijl de Marchesini gesmede aluminium velgen met Pirelli Diablo Supercorsa SP banden voor een hoge mate van grip zorgen. De 998 cc Desmosedici Stradale R-motor, met 90° V4, contraroterende krukas, 4 kleppen per cilinder en desmodromische kleptiming, produceert 221 pk bij 15.250 t/min en 11,40 kg bij 11.500 t/min, met de mogelijkheid om dit te verhogen tot 234 pk dankzij het Akrapovic-systeem. De 6-versnellingsbak, afgeleid van WorldSBK, bevat de Ducati DQS EVO 2 Shift voor ultrasnel schakelen en de meervoudige slipkoppeling met oliebad zorgt voor perfecte tractie. De elektronica aan boord is indrukwekkend: DTC Evo traction control, DSC glide control, DWC Evo anti-wheeling, DBC Evo motorremmen, DPL launch control, Bosch EVO bochten ABS, 5" TFT kleurenscherm, rij- en vermogensmodi, speciale motormapping voor elke snelheid en DDA+ GPS data-analyse. De brandstoftank van geborsteld aluminium heeft een inhoud van 16 tot 17 liter afhankelijk van de versie, de zithoogte varieert van 830 tot 850 mm en het gewicht varieert van 172 kg droog tot 193 kg volgeladen. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt tussen 7,3 en 8 liter/100 km, voor een actieradius van ongeveer 219 km. Voordat we verder gaan met wat motorrijders zullen ervaren en hoe hij dagelijks zal worden gebruikt, is het belangrijk om te benadrukken dat elk onderdeel, van de aerodynamica tot de elektronica, is ontworpen om een extreme, aanpasbare rijervaring te bieden.
Ervaren rijders van de Panigale 1000 V4 R kunnen getuigen van een rijervaring die zowel subliem als radicaal is, vooral op het circuit, waar de machine zijn volledige potentieel tot uiting brengt. De precisie van het chassis, het reactievermogen van de motor en de kracht van de Brembo-remmen worden unaniem geprezen, net als het uitgebreide elektronische managementsysteem dat het vermogen van de V4 onder controle houdt. De herziene ergonomie, met een 17-liter brandstoftank van geborsteld aluminium en een vlakker zadel, werd geprezen om de ondersteuning en bewegingsvrijheid tijdens sportieve sessies. De aerodynamica met carbon vinnen biedt de rijder stabiliteit en bescherming bij hoge snelheden, wat vooral gewaardeerd wordt tijdens circuitritten. Sommige gebruikers hebben echter opgemerkt dat de warmte die de motor produceert, vooral bij lage snelheden, het gebruik in de stad of in druk verkeer oncomfortabel kan maken, vooral in vergelijking met de V4- en V4 S-versies. De zeer sportieve rijpositie en de hardheid van de Öhlins-vering, ontworpen voor prestaties, kunnen vermoeiend zijn op lange ritten of tijdens dagelijks gebruik. De hoge prijs wordt ook genoemd als een zwak punt, voorbehouden aan gepassioneerde en veeleisende klanten. De verschillende evoluties van het model, waarin bij elke generatie innovaties uit de MotoGP en WorldSBK zijn verwerkt, worden door gebruikers gezien als een grote vooruitgang. De mogelijkheid om de motorfiets aan te passen met raceaccessoires, de kwaliteit van de elektronica en de precisie van het chassis maken de Panigale V4 R tot een benchmark voor motorrijders die op zoek zijn naar exclusiviteit en extreme sensaties.
Voor wie meer wil weten, is hier het volledige specificatieblad van deze Italiaanse hypersport.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor met alle cilinderinhoud)
- Cilinderinhoud: 998 cm³
- Motortype: 4-cilinder, 90° L-vormig, 4-takt, desmodromische kleptiming, brandstofinjectie Ø 56 mm, vloeistofgekoeld
- Motorvermogen en koppel: 221 pk bij 15.250 tpm (tot 234 pk met Akrapovic-lijn), 11,40 mkg 11,40 mkg (112 Nm) bij 11.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 172 kg droog, 193 kg vol
- Zithoogte: 830 mm (weg), tot 850 mm (raceversie)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7,3 tot 8 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 219 km
- Brandstoftankinhoud: 16 tot 17 liter, afhankelijk van de versie
- Maximumsnelheid: ongeveer 300 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, Up&Down-schakeling, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: voor: 2 Brembo-schijven Ø 330 mm, remklauw met 4 zuigers, achter: 1 schijf Ø 245 mm, ABS in bochten Bosch EVO
- Onderhouds- en gebruikskosten: elke 12.000 km onderhoud, kleppen stellen 24.000 km, hoge verzekerings-/onderhoudskosten, dagrijverlichting softwarematig terugroepen in 2023