Onderdelen en accessoires motor Honda CMX 1100 Rebel Touring Meca
DeHonda CMX 1100 Rebel Touring Meca is een benchmark in de wereld van moderne custom bikes en combineert neo-retro DNA met Japanse betrouwbaarheid
Accessoires en onderdelen voor Honda CMX 1100 Rebel Touring Meca
Vind alles wat je nodig hebt voor je Honda CMX 1100 Rebel Touring Meca volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een stijf stalen buizenframe, gecombineerd met een 43mm cartridge voorvork en twee Showa achterschokdempers met gescheiden reservoirs en instelbare voorbelasting. De 1.084 cc-in-lijn twinmotor, getuned op 270°, is afgeleid van de Africa Twin en levert 64 kW (87 pk) bij 7.000 t/min, met een koppel van 98 Nm bij 4.750 t/min, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan het koppel in het lage toerengebied voor een soepele, plezierige rit. De transmissie verloopt via een handgeschakelde zesversnellingsbak, met een DCT-versie als optie voor wie nog meer comfort wil. De remmen worden verzorgd door een enkele, zwevende remschijf van 330 mm aan de voorzijde met een radiaal gemonteerde remklauw met 4 zuigers en een remschijf van 256 mm aan de achterzijde met een remklauw met 1 zuiger. De digitale snelheidsmeter met een diameter van 120 mm biedt een breed scala aan informatie: snelheid, toerenteller, brandstofmeter, klok, motortemperatuur, tripmeters, gedeeltelijke dubbele trip, drie rijmodi (regen, standaard, sport) en een aanpasbare gebruikersmodus, instelbare tractiecontrole, ingeschakelde versnelling, direct en gemiddeld brandstofverbruik, actieradius, gemiddelde snelheid en rondetijd. Het brede maar ondiepe zadel, met een afneembaar klapstoeltje voor de passagier, maakt in- en uitstappen gemakkelijk. De brandstoftank van 13,6 liter geeft een actieradius van 230 tot 250 km, afhankelijk van het gebruik, met een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 5,6 liter/100 km op de snelweg. Het gewicht is beperkt tot 223 kg voor de handgeschakelde versie (233 kg voor de DCT) en de lage zithoogte van 700 mm maakt hem gemakkelijk vast te houden. Een 3-liter opbergvak onder de zitting met USB-C aansluiting zorgt voor een praktisch tintje. Tot de standaarduitrusting behoren cruisecontrol en volledige LED-verlichting. Accessoires en motoronderdelen zorgen ervoor dat de motor kan worden aangepast voor toergebruik, met de optie om zijkoffers of een sissi-bar toe te voegen. Om een beter idee te krijgen van hoe het is om er dagelijks op te rijden, laten we eens kijken wat motorrijders erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik maakt dit model indruk met zijn gemakkelijke bediening en wendbaarheid, die vaak worden vergeleken met die van een middenmotor, ondanks de 1.084 cc motor. Gebruikers waarderen vooral de toegankelijkheid die wordt geboden door de lage zithoogte, waardoor motorrijders van alle groottes, inclusief beginners en mensen met een klein postuur, beide voeten op de grond kunnen zetten en de motor moeiteloos kunnen manoeuvreren. De rijpositie, met de voeten iets naar voren en het stuur breed, wordt als comfortabel beschouwd voor stadsritten en -ritten, hoewel sommige langere rijders het krap kunnen vinden. In de stad valt de motorfiets op door zijn soepele rijgedrag en zijn vermogen om zich door het verkeer te bewegen, dankzij zijn compacte formaat en gunstige draaicirkel. Op de weg zijn de stabiliteit en het rijgedrag van de motor ongeëvenaard, net als de veiligheid die wordt geboden door het effectieve remsysteem en het discrete ABS. Met de rijmodi kun je de reactie van de motor aanpassen aan de omstandigheden, van een rustige regenmodus tot een meer dynamische sportmodus, waardoor de motor veelzijdig inzetbaar is, van alledaagse ritten tot langere tochten. Als sterke punten noemen rijders de levendige motor, het lichte gewicht, de aantrekkelijke prijs en de bewezen betrouwbaarheid van Honda's aandrijflijnen. Aan de andere kant betreurden sommigen het beperkte comfort van het zadel op lange afstanden, de inhoud van de brandstoftank die een beetje ontoereikend werd geacht voor toertochten en het ontbreken van bepaalde standaarduitrusting zoals fietstassen of een riemaandrijving. Het aanbod van accessoires compenseert deze tekortkomingen echter en maakt het mogelijk om de motorfiets aan te passen voor toerritten. Feedback benadrukte ook het moderne instrumentenpaneel en het gebruiksgemak van de bedieningselementen, ook al waren de esthetiek van de snelheidsmeter en bepaalde afwerkingsdetails verdeeld. Over het geheel genomen wordt dit model gezien als een toegankelijke en geruststellende toegangspoort tot de wereld van modern custom motorrijden, aantrekkelijk voor zowel jonge rijders als ervaren motorrijders die op zoek zijn naar een veelzijdige, gebruiksvriendelijke motorfiets.
Voor degenen die dieper in willen gaan op de technische aspecten, lees alles over de technische specificaties van de motorfiets.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs
- Cilinderinhoud: 1.084 cm3
- Motortype: Parallelle tweecilinder-in-lijn, 270°-timing, 4-takt, enkele bovenliggende nokkenas (SOHC), 8 kleppen, PGM-FI elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, Euro5-standaard
- Motorvermogen en koppel: 64 kW (87 pk) bij 7.000 tpm, 98 Nm bij 4.750 tpm
- Gewicht (volledig): 223 kg
- Zithoogte: 700 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 5,6 liter/100 km op de snelweg, bijna 6 liter/100 km bij gecombineerd gebruik
- Geschatte actieradius: tussen 230 en 250 km
- Tankinhoud: 13,6 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 185 km/u
- Type transmissie: handgeschakelde 6-versnellingsbak (DCT optioneel), kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 1 x 330 mm zwevende schijf, 4-zuiger radiale remklauw; achter: 1 x 256 mm schijf, 1-zuiger remklauw; standaard antiblokkeerremsysteem (ABS)
- Onderhoud en gebruikskosten: Bewezen betrouwbaarheid, eerste onderhoudsbeurt na 1.000 km, daarna elke 12.000 km, kleppen stellen na 24.000 km; 5 jaar Honda fabrieksgarantie (afhankelijk van land)