Onderdelen en accessoires motor Honda NSS 250 Jazz
De Honda NSS 250 Jazz deed begin jaren 2000 van zich spreken als een aantrekkelijke maxiscooter, ontworpen voor rijders die op zoek zijn naar een praktische, betrouwbare en stijlvolle tweewieler
Accessoires en onderdelen voor Honda NSS 250 Jazz
Vind alles wat je nodig hebt voor je Honda NSS 250 Jazz volgens het jaar.
De Jazz is gebouwd rond een stalen buizenframe voor sterkte en stabiliteit, gecombineerd met een 33 mm telescoopvork en dubbele zijschokdempers aan de achterkant om meer ruimte over te laten voor de kofferbak. Aluminium velgen zonder binnenband zorgen voor een goede wegligging en meer veiligheid. Het hydraulische remsysteem van CBS combineert een 240 mm remschijf voor met een remklauw met drie zuigers en een 220 mm remschijf met één zuiger achter. De rechterhendel bedient twee zuigers van de voorremklauw, terwijl de linkerhendel op de middelste zuiger van de voor- en achterrem werkt voor een gelijktijdige, uitgebalanceerde remwerking, met een regelventiel om te voorkomen dat het voorwiel blokkeert bij lage snelheden. Het opbergvak onder het zadel biedt 39 liter verlichte ruimte, genoeg voor een integraalhelm en regenpak, en het zadel kan zijwaarts worden geopend. Een handschoenenkastje van 7 liter, een 12V-stopcontact, een klein vakje links van het stuur, een parkeerrem rechts en een gestroomlijnd bagagerek maken de praktische uitrusting compleet. Het instrumentenpaneel bevat een snelheidsmeter, toerenteller, brandstofmeter, temperatuurmeter en digitale klok. De 250cc eencilindermotor, afgeleid van de Foresight, heeft een geoptimaliseerde inlaat voor betere prestaties bij lage toerentallen. Hij heeft een automatische choke, elektronische ontsteking en injectie van verse uitlaatgassen om vervuiling te beperken. De automatische riemtransmissie (Hyper Belcon) is ontworpen om de mid-range dip te verminderen. Afhankelijk van de markt biedt een ES-ABS versie ABS en de 'intelligent idle' functie, die de motor afzet bij stilstand en opnieuw start zodra het gaspedaal wordt ingetrapt. Deze scooter valt dus op door zijn uitgebreide uitrusting, ontworpen voor veelzijdigheid en veiligheid. Laten we verder gaan met de ervaringen van motorrijders en het dagelijks gebruik van dit model.
In het dagelijks gebruik wordt de NSS 250 Jazz gewaardeerd om zijn gebruiksgemak en rijplezier. De natuurlijke zithouding, het hoge stuur en het ontwerp van de voetsteunen stellen rijders in staat om verschillende zithoudingen aan te nemen, of ze hun benen nu willen strekken of buigen. De hoge luchtbel biedt goede bescherming, hoewel sommige gebruikers een paar schokken in de onderarmen hebben opgemerkt bij hoge snelheden. Het algehele comfort wordt als behoorlijk beoordeeld, maar de stevige vering kan ervoor zorgen dat de rijder over hobbels springt en naar voren wordt geduwd door de zadelpen. Deze scooter is bijzonder wendbaar tussen auto's en zeer wendbaar dankzij de uitstekende draaicirkel, waardoor het een ideale bondgenoot in de stad is. De 250cc motor start snel bij het stoplicht, maar een dip rond de 5.000 tpm kan een probleem zijn in stadsverkeer, waar een meer gespierde gasrespons soms op prijs zou worden gesteld. Op de weg vervaagt dit euvel echter en de Jazz 250 haalt met gemak 130 km/u (op de kilometerteller) bij 8.000 tpm, en zelfs 140 km/u als je erop staat. Het integrale remsysteem van het CBS, dat de voor- en achterschijven koppelt aan de linkerhendel, wordt als zeer veilig beoordeeld, waarbij het remmen op beide wielen in balans is en stabiliteit en efficiëntie biedt. Deze scooter is in staat om snel te stoppen, of je nu alleen de linkerhendel gebruikt of beide tegelijk. Gebruikers waarderen ook de uitgebreide uitrusting en de vele opbergvakken, die erg praktisch zijn voor dagelijks gebruik. Ondanks een motor die in het middenbereik soms wat traag aanvoelt en een prijskaartje dat hoger is dan dat van sommige concurrenten met een vergelijkbare capaciteit die in 2002 verschenen, blijft de NSS Jazz 250 een lonend, goed uitgerust en praktisch alternatief, ideaal voor wie op zoek is naar een compromis tussen comfort, wendbaarheid en een aantrekkelijk imago.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de details volgt hier een lijst met de belangrijkste technische specificaties.
- Vereist rijbewijs: A of A2
- Cilinderinhoud: 250 cm³
- Motortype: 4-takt eencilinder, evolutie van de Foresight 250 motor, automatische choke, elektronische ontsteking, verse lucht uitlaatinspuiting
- Motorvermogen en -koppel: Motor aangepast bij inlaat voor beter gedrag bij lage toerentallen, laag toerental bij 5.000 tpm, kruissnelheid 130 km/u bij 8.000 tpm, topsnelheid 140 km/u
- Actieradius en brandstofverbruik: Brandstoftank van 12 liter, geschat brandstofverbruik tussen 3,5 en 4,0 liter/100 km afhankelijk van het gebruik, wat een gemiddelde actieradius geeft van ongeveer 300 tot 340 km
- Opbergruimte: 39 liter opbergvak onder het zadel (verlicht) voor een integraalhelm en nat pak, zijdelings te openen zadel, 7 liter handschoenenkastje, klein vakje links van het stuur, topkoffer opties
- Comfort: Natuurlijke zithouding (zithoogte geschat op ongeveer 750-760 mm), hoog stuur, voetsteunen die verschillende beenposities mogelijk maken, vering als stevig beschouwd, hoge bel die goede bescherming biedt.
- Gewicht (leeg en vol): Ongeveer 160 kg droog en 175 kg volgeladen
- Remmen: Hydraulisch CBS-systeem, 240 mm remschijf voor met remklauw met drie zuigers, 220 mm remschijf achter met enkele zuiger, volledig remsysteem met linkerhendel, ES-ABS-versie met ABS niet geïmporteerd in Frankrijk
- Wielmaat: 13" voor en achter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 140 km/u (snelheidsmeter), of ongeveer 125-130 km/u in het echt
- Onderhoud en gebruikskosten: Standaard Honda eencilinder onderhoud; riem elke 24.000 km vervangen; automatische transmissie met riemaandrijving (Hyper Belcon), automatische [start], emissiearm systeem, ES-ABS versie met "intelligent idle" functie.