Onderdelen en accessoires motor Honda VFR 1200 F DCT
De Honda VFR 1200 F DCT is sinds de lancering in 2010 een benchmark in de Sport-GT categorie. Dit model, dat is ontworpen om een compromis te bieden tussen prestaties, comfort en veiligheid, is ontwikkeld door Honda met de hulp van ingenieurs die al hadden gewerkt aan iconische machines zoals de CBR 1100 Blackbird
Accessoires en onderdelen voor Honda VFR 1200 F DCT
Vind alles wat je nodig hebt voor je Honda VFR 1200 F DCT volgens het jaar.
Dit model heeft een technische specificatie die past bij zijn ambities. Zijn 1.237 cc 76° V4-motor is voorzien van PGM-FI elektronische brandstofinspuiting, vloeistofkoeling en dubbele bovenliggende nokkenastiming. Hij levert tot 173 pk bij 10.000 t/min en 13,10 kg koppel bij 8.750 t/min (voor de vrije versie), waarbij 80% van het koppel beschikbaar is vanaf 3.000 t/min. Op de 2012-versie stijgt het vermogen naar 112 pk (83 kW) bij 9.500 tpm en het maximumkoppel naar 11,3 daN.m bij 4.000 tpm, dankzij een nieuwe brandstofinjectiekaart en een geoptimaliseerd uitlaatspruitstuk. De cardanaandrijving in combinatie met de DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling zorgt voor snel en soepel schakelen in de automatische modus (Drive of Sport) of de handmatige modus via de op het stuur gemonteerde peddels. Het aluminium double-beam frame zorgt voor stijfheid en stabiliteit, terwijl de voorvering een 43mm omgekeerde vork (120mm veerweg) is en de achtervering een monobar met monoshock (130mm veerweg). Remmen gebeurt via dubbele 320mm voorschijven met 6 zuiger radiale remklauwen, een 276mm achterschijf, standaard ABS en C-ABS gecombineerd remmen. Standaard TCS tractiecontrole, een slipkoppeling en een elektronisch gaspedaal maken het technologische arsenaal compleet. Tot de standaarduitrusting behoren een volledig instrumentenpaneel met boordcomputer, ergonomische bedieningselementen, een meerlaagse kuip, spiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers en een zorgvuldige afwerking. De brandstoftank heeft een inhoud van 19 liter, de zithoogte is 815 mm en het gewicht bij volle belading is 267 kg. De VFR F DCT is zowel geschikt voor langeafstandsritten als voor dagelijks gebruik. Laten we eens kijken [comment] hoe motorrijders dit model ervaren in het dagelijks gebruik.
In het dagelijks gebruik staat de Honda VFR 1200 F DCT bekend om zijn veelzijdigheid en comfort, zelfs op lange afstanden. Rijders roemen de zithouding, waardoor ze lange periodes kunnen rijden zonder oververmoeid te raken, en het zadel van 815 mm, dat toegankelijk is voor de meeste rijders. De V4-motor is soepel en bereid om zonder kloppen terug te vallen tot lage toerentallen en biedt een soepele, constante stuwkracht. De revolutionaire DCT-versnellingsbak is gemakkelijk te gebruiken, vooral in de stad of op bergpaden, en zorgt ervoor dat mensen met een pijnlijke linkerhand zonder beperkingen van hun passie kunnen blijven genieten. De bescherming die wordt geboden door de meerlaagse kuip wordt als effectief beoordeeld, net als de stabiliteit bij hoge snelheden. Gebruikers waarderen de leesbaarheid van het dashboard, de kwaliteit van de bedieningselementen en de algehele afwerking. C-ABS gecombineerd remmen en TCS tractiecontrole zorgen voor extra veiligheid, vooral op nat wegdek of bij hard accelereren. De cardanoverbrenging wordt ook geprezen voor zijn betrouwbaarheid en het beperkte routineonderhoud. Een van de zwakke punten is dat het gewicht van 267 kg voelbaar is bij het manoeuvreren vanuit stilstand of bij lage snelheden en dat het iets hogere zwaartepunt het sturen zwaarder maakt bij snelheden onder de 10 km/u. Sommigen zullen de beperkte actieradius betreuren, met een gemiddeld brandstofverbruik van 7,8 liter/100 km waardoor je na 200 km moet overschakelen op reserve, wat als kort wordt beschouwd voor een sporttourer. Het zitkussen is weliswaar verbeterd, maar kan nog worden verbeterd voor zeer lange ritten. Ondanks deze kanttekeningen blijft de VFR 1200 F DCT een veilige keuze voor Sport-GT liefhebbers die op zoek zijn naar een moderne, betrouwbare en veilige motorfiets.
Voor degenen met een passie voor cijfers is hier het gedetailleerde technische specificatieblad van dit model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.237 cm³
- Motortype: 76° V4, 4-takt, Unicam cilinderkop, vloeistofgekoeld, PGM-FI elektronische brandstofinjectie, enkele ACT kleptiming, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 112 pk (83 kW) bij 9.500 tpm, maximumkoppel van 113 Nm (11,3 daN.m) bij 4.000 tpm
- Gewicht (volledig geladen): 267 kg
- Zithoogte: 815 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7,5 tot 7,8 L/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 200 tot 230 km vóór reserves
- Inhoud brandstoftank: 19 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 250 km/u
- Type transmissie: cardan, DCT dubbele koppeling (of mechanische versnellingsbak)
- Remmen: DCT (Dual Clutch Transmission) met 6 versnellingen, met op het stuur gemonteerde automatische of handmatige modus; secundaire transmissie via cardanas en cardankoppeling
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 12.000 km onderhoud, klepspelinginspectie bij ongeveer 24.000 km; eenvoudig onderhoud dankzij cardanaandrijving, geen ketting te smeren; iets hogere gebruikskosten dan gemiddeld, gecompenseerd door een uitstekend niveau van comfort, betrouwbaarheid en technologie aan boord