Onderdelen en accessoires motor Honda VFR 800 F V-TEC RC46 ABS
De Honda VFR 800 F V-TEC RC46 ABS neemt een speciale plaats in binnen de wereld van de Sport GT's en staat symbool voor de balans tussen sportiviteit, comfort en betrouwbaarheid
Accessoires en onderdelen voor Honda VFR 800 F V-TEC RC46 ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Honda VFR 800 F V-TEC RC46 ABS volgens het jaar.
Honda onderscheidt zich door zijn verfijnde specificaties, ontworpen om een ideaal compromis te bieden tussen prestaties en comfort. Zijn 782cc 4-takt V4-motor van 90° heeft 16 kleppen en PGM-FI elektronische brandstofinspuiting. Het V-TEC systeem, dat 8 kleppen activeert bij lage toerentallen en 16 boven 6.600 tpm, produceert 106 pk bij 10.500 tpm en 8,1 mkg koppel bij 8.750 tpm. Dit motorblok, dat bekend staat om zijn betrouwbaarheid, biedt een aanzienlijke lengte en een motorrem die superieur is aan die van 4-cilinder-in-lijnmotoren. Het chassis is gebaseerd op een aluminium frame met dubbele balken, gecombineerd met een Pro-Arm achterbrug. De voorvering wordt verzorgd door een hydraulische vork met een diameter van 43 mm, instelbare voorbelasting en een veerweg van 109 mm. Achter heeft de monoshock een veerweg van 120 mm, met instelbare voorbelasting en uitgaande demping. De remmen, het sterke punt van dit model, zijn gebaseerd op twee 296mm voorschijven met 3-zuiger remklauwen (Dual CBS-ABS) en een 256mm achterschijf, ook met 3-zuiger remklauwen. ABS, beschikbaar op V-TEC versies, zorgt voor extra veiligheid. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en ketting. De brandstoftank van 22 liter zorgt voor een comfortabele actieradius, terwijl de zithoogte van 805 mm geschikt is voor de meeste rijders, ongeacht hun lengte. Het totaalgewicht komt uit op 246 kg, wat nog steeds redelijk is voor een Sport GT van deze generatie. Motorrijders kunnen rekenen op de beschikbaarheid van accessoires en motoronderdelen om hun VFR te onderhouden of aan te passen aan hun behoeften. Laten we overgaan naar de gebruikservaring en het dagelijks gebruik van deze motorfiets.
Het dagelijks gebruik van de Honda VFR 800 F V-TEC RC46 ABS onthult een zeldzame veelzijdigheid, die door veel motorrijders wordt geprezen. Dit model is net zo geschikt voor woon-werkverkeer in de stad als voor lange ritten of sportieve escapades. Eigenaars waarderen de natuurlijke, comfortabele zithouding, de bescherming die de kuip en de bel bieden en de mogelijkheid om in de regen of over lange afstanden te rijden zonder oververmoeid te raken. Hij wordt vaak omschreven als een echt 'Zwitsers zakmes' onder de motorrijders, dat zowel geschikt is voor dagelijkse woon-werkverkeer als voor duotochten met bagage. Stabiliteit bij hoge snelheden en gebruiksgemak worden regelmatig benadrukt, net als de veiligheid van het gecombineerde remsysteem van CBS en ABS. De V4-motor, die onverwoestbaar wordt genoemd, heeft een kenmerkend metaalachtig geluid en is een plezier om mee te rijden, ook al hebben sommige mensen een dip bij lage toerentallen en het soms abrupte aanspringen van het V-TEC-systeem bij de eerste jaargangen opgemerkt. De omschakeling tussen 2 en 4 kleppen per cilinder kan verrassend zijn, vooral in de stad of op bochtige wegen. De versies van na 2006 profiteren van een soepelere V-TEC activering, waardoor de overgang geleidelijker verloopt en de motor onder alle omstandigheden flexibeler is. De algehele betrouwbaarheid is een groot pluspunt: veel gebruikers hebben meer dan 100.000 km gereden zonder grote storingen, afgezien van enkele bekende problemen met de spanningsregelaar of dynamo. Sterke punten zijn de bouwkwaliteit, de consistentie, het onderhoudsgemak, de beschikbaarheid van reserveonderdelen en de mogelijkheid om de motorfiets aan te passen. Zwakke punten zijn het gewicht bij stilstand, de rijeigenschappen in de stad, de warmte die vrijkomt bij gebruik in de stad en een bovengemiddelde aankoopprijs. Ondanks deze aspecten blijft de VFR F V-TEC RC46 ABS voor velen de ideale sporttourer, die alles kan en waarvan de restwaarde hoog blijft.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de cijfers, zijn hier de belangrijkste technische specificaties om in gedachten te houden:
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs
- Cilinderinhoud: 782 cm³
- Motortype: 4-cilinder, 90° V-twin, 4-takt, watergekoeld, 2 OHC, 16-kleppen, PGM-FI elektronische brandstofinspuiting, V-TEC
- Motorvermogen en koppel: 106 pk bij 10.500 tpm, 79 Nm (8,1 mkg) bij 8.750 tpm
- Gewicht (volledig geladen): 246 kg
- Zithoogte: 805 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6,6 liter/100 km (variërend van 6 tot 7 liter/100 km afhankelijk van gebruik)
- Geschatte actieradius: 250 tot 300 km vóór reserves
- Inhoud brandstoftank: 22 liter
- Maximumsnelheid: meer dan 230 km/u
- Type transmissie: handgeschakelde 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: 2 x 296 mm remschijven voor, 2 x 3-zuiger remklauwen (Dual CBS-ABS), 1 x 256 mm remschijf achter, 1 x 3-zuiger remklauw, standaard gecombineerd Dual CBS en ABS-systeem
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 12.000 km onderhoud, klepspeling bij 24.000 km, matige gebruikskosten, met uitstekende mechanische betrouwbaarheid, onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar, dankzij de lange levensduur van de VFR-serie