Onderdelen en accessoires motor Honda VFR 800 F V-TEC RC46 II
De Honda VFR 800 F V-TEC RC46 II is sinds zijn première in 1986 een vaste waarde in de Sport GT-categorie. Dit model heeft zijn reputatie opgebouwd op de robuustheid van zijn V4-motor, die is overgenomen van de RC 45, en op een ontwerp dat is gebouwd om lang mee te gaan, met sommige blokken die gemakkelijk de 100
Accessoires en onderdelen voor Honda VFR 800 F V-TEC RC46 II
Vind alles wat je nodig hebt voor je Honda VFR 800 F V-TEC RC46 II volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een aluminium frame met dubbele balken dat stijfheid en stabiliteit garandeert, met een wielbasis van 1.460 mm. De 43 mm tele-hydraulische voorvork in combinatie met twee 296 mm remschijven met 3-zuiger remklauwen zorgen voor een nauwkeurig rijgedrag en krachtige remprestaties. Aan de achterkant bieden de Pro-Arm achterbrug en monoshock (120 mm veerweg) controle en comfort, aangevuld met een 256 mm schijf met 3-zuiger remklauwen. De motor, een 90° L-vormige, 4-takt, PGM-FI geïnjecteerde, vloeistofgekoelde 4-cilinder, ontwikkelt 106 pk bij 10.500 tpm en 8 mkg bij 8.500 tpm, met V-TEC variabele kleptiming die het aantal kleppen aanpast aan het motortoerental. De 6-versnellingsbak en secundaire kettingaandrijving zorgen ervoor dat het vermogen volledig wordt benut, of het nu om sportief rijden of lange afstanden gaat. De standaarduitrusting omvat CBS remassistentie, terwijl ABS optioneel is (en standaard vanaf 2007). Het gemoderniseerde instrumentenpaneel heeft een tweede digitaal venster met snelheids-, buitentemperatuur- en ABS-indicator. Het drooggewicht is 213 kg, vergeleken met 251 kg met een volle tank, en de brandstoftank van 22 liter maakt een flink aantal etappes mogelijk. Voor onderhoud of maatwerk is het assortiment accessoires en motoronderdelen bijzonder uitgebreid. De topsnelheid ligt rond de 240 km/u en de zithoogte van 805 mm zorgt voor een gemakkelijke instap. Laten we eens kijken naar de ervaringen van rijders achter het stuur van deze Sport GT en hun mening over het dagelijks gebruik.
Motorrijders die dagelijks op dit model rijden, zijn unaniem vol lof over zijn veelzijdigheid, die zowel solo als met z'n tweeën even prettig is, en zijn vermogen om zich aan te passen aan alle soorten gebruik, van sportieve ritten tot lange reizen. Of het nu gaat om een doordeweekse woon-werkrit of een roadtrip in het weekend, de VFR 800 F V-TEC is geschikt voor elk type rijder. De wegligging wordt als onberispelijk beoordeeld en het comfort op de weg en de stabiliteit, zelfs op ruwe ondergronden, worden regelmatig benadrukt. Het remmen, dankzij het CBS systeem en ABS (optioneel of standaard afhankelijk van het bouwjaar), boezemt vertrouwen en veiligheid in. Plotselinge vertragingen en noodstops worden efficiënt uitgevoerd, zelfs als je met z'n tweeën bent of onder belasting rijdt. De V4-motor staat bekend om zijn legendarische betrouwbaarheid, met veel getuigenissen van hoge kilometrage zonder defecten, en om zijn unieke geluid, vooral wanneer de V-TEC wordt geactiveerd boven 6.800 tpm. Gebruikers waarderen de soepelheid van de motor onder de 6.700 tpm en vervolgens de zuivere, sportieve vermogensstoot wanneer de V-TEC wordt geactiveerd, wat een dynamisch gevoel geeft. Sterke punten zijn het mooie uiterlijk, de veelzijdigheid, het rijgemak, het rijgedrag en het algehele comfort. Er zijn echter een paar zwakke punten: de bescherming van de luchtbel kan worden verbeterd, de draaicirkel is beperkt, het gewicht bij stilstand is aanzienlijk, het brandstofverbruik kan toenemen bij stadsgebruik of sportief gebruik, er is een gebrek aan koppel bij lage toerentallen en de V-TEC overgang kan verrassend zijn. Beginnende motorrijders kunnen van slag raken door deze verandering in motorkarakter, maar degenen die eraan gewend zijn, nemen het snel op als een kenmerkend kenmerk van de VFR. Sommigen betreuren misschien het verdwijnen van de tandwielcascade ten gunste van de distributieketting, of vinden de stand te zwaar voor de polsen in de stad. Ondanks deze kritiek is het merendeel van de reviews zeer positief, waarbij de motorfiets wordt beschreven als betrouwbaar, veilig, leuk om mee te rijden en ideaal om lange afstanden mee af te leggen zonder moe te worden. De uitrustingsopties, zoals verwarmde handvatten, topkoffer en hoge bel, worden ook gewaardeerd om hun praktische bruikbaarheid in het dagelijks gebruik.
Voor wie meer wil weten, volgt hier een gedetailleerde lijst met de technische specificaties van dit iconische model.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs
- Cilinderinhoud: 781 cm³
- Motortype: 4-cilinder, 90° V-twin, 4-takt, PGM-FI injectie, vloeistofgekoeld, 2-takt met variabele kleptiming, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en koppel: 106 pk (78 kW) bij 10.500 tpm, 78 Nm (8 mkg) bij 8.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 213 kg droog, 251 kg volgeladen
- Zithoogte: 805 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 6,2 L/100 km
- Geschatte actieradius: tussen 300 en 340 km
- Inhoud brandstoftank: 22 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 240 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: CBS (gecombineerd remsysteem) standaard, ABS optioneel (op vroege modellen), dubbele remschijf voor 296 mm, gekoppelde remklauwen met 3 zuigers, remschijf achter 256 mm
- Onderhoud en gebruikskosten: standaard onderhoud voor een Honda sport GT, met een onderhoudsinterval van elke 12.000 km; zeer betrouwbare V4-motor, gaat lang mee en wordt gewaardeerd om zijn lange levensduur; reserveonderdelen beschikbaar en over het algemeen redelijke onderhoudskosten