Onderdelen en accessoires motor Honda VT 1300 CX Fury ABS
De Honda VT 1300 CX Fury ABS markeerde een keerpunt in de wereld van custom bikes toen hij in 2009 werd onthuld. Met dit model waagde Honda zich op het terrein van de extreme chopper, een segment dat voorheen werd gedomineerd door Amerikaanse merken
Accessoires en onderdelen voor Honda VT 1300 CX Fury ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Honda VT 1300 CX Fury ABS volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een stalen buizenframe met dubbele wieg, wat garant staat voor een opmerkelijke stabiliteit en een esthetiek die trouw is aan de geest van de chopper. De radicale geometrie, met een lange 45mm vork en een hellingshoek van 32°, geeft de motorfiets een karakteristieke look met behoud van het op de VTX geïnspireerde rijgedrag. Aan de achterkant is de aluminium swingarm voorzien van een verstelbare monoshock, zodat je het comfort kunt afstemmen op je behoeften. De vloeistofgekoelde V-twin van 1.312 cc met enkele bovenliggende nokkenas en drie kleppen per cilinder levert 54 tot 57 pk, afhankelijk van de uitvoering, en een royaal koppel, ideaal voor accelereren en cruisen. De PGM-FI elektronische brandstofinjectie, 3D digitale ontsteking en een 38 mm inlaat zorgen voor een nauwkeurige respons, terwijl de eindaandrijfas garant staat voor weinig onderhoud en een gewaardeerde betrouwbaarheid. De 5-versnellingsbak is nauwkeurig en aangepast aan het karakter van de motor, terwijl de kabelkoppeling een beetje grip vereist, vooral in de stad. De remmen worden verzorgd door een 336 mm voorschijf met dubbele zuigerremklauwen en een 296 mm achterschijf, beide bijgestaan door een ABS-systeem voor meer veiligheid - een zeldzame voorziening in dit segment ten tijde van de introductie. De banden hebben spectaculaire afmetingen: 90/90-21 aan de voorkant en 200/50-18 aan de achterkant, wat de radicale look van het model accentueert. De standaarduitrusting, trouw aan de custom filosofie, blijft eenvoudig maar doeltreffend: gebeeldhouwde brandstoftank van 12,8 tot 12,9 liter, minimalistisch instrumentenpaneel, gecodeerde sleutel, automatische choke en nauwgezette afwerking. Met een gewicht tussen 301 en 309 kg, afhankelijk van de versie, blijft dit model toegankelijk dankzij een zeer lage zithoogte (ongeveer 678 mm), waardoor hij gemakkelijk vast te pakken is. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt tussen 5,4 en 5,9 liter/100 km, voor een actieradius van ongeveer 200 km. Laten we eens kijken naar het gebruik en de meningen van rijders om te ontdekken hoe deze technische keuzes zich vertalen op de weg.
In het dagelijks gebruik is deze Japanse chopper verrassend gemakkelijk te besturen: ondanks zijn lengte en gewicht is de motor volgzaam als hij eenmaal onderweg is, met name dankzij het brede stuur, dat het nemen van bochten vergemakkelijkt. De zeer lage zithoogte betekent dat de meeste mensen, ongeacht hun grootte, hun voeten plat op de grond kunnen zetten, wat geruststellend is bij het manoeuvreren vanuit stilstand, ook al kan de breedte van het zadel een probleem vormen voor kleinere rijders. In de stad zorgt het koppel van de V-twin ervoor dat je gemakkelijk naar de eerste twee of drie versnellingen kunt schakelen, waardoor je de versnellingsbak minder hoeft te manipuleren, terwijl de cardankoppeling vervelend onderhoud overbodig maakt. Sommige motorrijders hebben opgemerkt dat het rijgedrag niet perfect is bij zeer lage snelheden of bij het maken van U-bochten, een logisch gevolg van de steile helling en het zware gewicht. Op de weg laat de Honda VT 1300 CX Fury ABS zijn ware gezicht zien: scherpe acceleratie, transmissiecomfort en een typische aangepaste rijpositie, met wijd gespreide armen en de benen naar voren, moedigen rijders aan om in een goed tempo van het landschap te genieten. De stabiliteit blijft uitstekend, zelfs op de snelweg, maar het gebrek aan bescherming tegen de Vent zorgt ervoor dat de kruissnelheid tussen de 90 en 110 km/u ligt. De remmen zijn stevig maar hebben soms te weinig grip aan de voorkant, maar de aanwezigheid van ABS is geruststellend, vooral in lastige omstandigheden. Motorrijders roemen het comfort van de achtervering en het gedrag van de schokdemper, ook al is het zadel op lange afstanden stevig en beperkt de brandstoftank de actieradius op lange ritten. De radicale styling en het opvallende vermogen maken van dit model een echte ster op parkeerplaatsen en bij rally's. Feedback wijst op de voorbeeldige betrouwbaarheid, het eenvoudige onderhoud dankzij de cardanas en de beschikbaarheid van onderdelen, en de unieke en boeiende rijervaring. Er is veel ruimte voor personalisatie, een pluspunt voor liefhebbers van customisation. Er zijn een paar nadelen: geen opbergruimte onder het zadel, gewicht bij stilstand, zichtbaar plastic op sommige onderdelen. Al met al is deze motor voor diegenen die anders willen rijden, willen genieten van een unieke stijl zonder de sereniteit van het alledaagse leven op te offeren.
Voor de nieuwsgierigen biedt de technische fiche hieronder een volledig overzicht van de specifieke kenmerken van deze made-in-Honda chopper.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A
- Cilinderinhoud: 1.312 cm³
- Motortype: 52° V-twin, 4-takt, enkele bovenliggende nokkenas (SOHC), 3 kleppen per cilinder, vloeistofgekoeld, PGM-FI elektronische brandstofinspuiting
- Motorvermogen en koppel: 54 tot 57,3 pk bij 4.250-4.300 tpm; 107 Nm bij 2.250 tpm
- Gewicht (volledig geladen): 309 kg met ABS
- Zithoogte: 678 tot 683 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,4 tot 5,9 L/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 200-230 km
- Tankinhoud: 12,8 tot 12,9 liter
- Maximumsnelheid: 175 km/u
- Type transmissie: handgeschakelde vijfversnellingsbak, cardanoverbrenging
- Remmen: voor: 1 x 336 mm schijf, remklauw met 2 zuigers; achter: 1 x 296 mm schijf, remklauw met 1 zuiger; ABS standaard op deze versie, met CBS gecombineerde remfunctie afhankelijk van modeljaar
- Onderhoud en gebruikskosten: motor bekend om zijn langdurige betrouwbaarheid en onderhoudsgemak; reserveonderdelen gemakkelijk verkrijgbaar op de markt tegen redelijke prijzen