Onderdelen en accessoires motor Honda XL 650 V Transalp
Sinds zijn lancering in 2000 heeft de Honda XL 650 V Transalp zich gevestigd als een referentie in de wereld van trailmotoren. Als afstammeling van de Transalp lijn die in 1986 werd geboren, is hij geëvolueerd om te voldoen aan de behoeften van rijders die op zoek zijn naar veelzijdigheid en betrouwbaarheid
Accessoires en onderdelen voor Honda XL 650 V Transalp
Vind alles wat je nodig hebt voor je Honda XL 650 V Transalp volgens het jaar.
De Transalp is gebouwd op een frame van gespleten staal met één wieg voor sterkte en duurzaamheid. Zijn 647cc, 52° V-twin, 4-taktmotor ontwikkelt 55 pk bij 7.500 tpm en een koppel van 5,6kg bij 5.500 tpm. De motor wordt gevoed door twee 34 mm carburateurs en is vloeistofgekoeld. De 5-versnellingsbak, gecombineerd met een kettingaandrijving, maakt optimaal gebruik van de flexibiliteit van de motor, zowel in de stad als op de weg. Voor heeft de 41mm tele-hydraulische voorvork een veerweg van 200mm, achter heeft de Pro-link monoshock een veerweg van 172mm, met instelbare voorbelasting en compressie afhankelijk van de versie. De remmen worden verzorgd door twee 256mm schijven aan de voorzijde met 2-zuiger remklauwen en een 240mm schijf aan de achterzijde met een 1-zuiger remklauw. Het 21-inch voorwiel en 17-inch achterwiel zorgen voor een goede stabiliteit en uitstekend rijgedrag. De brandstoftank van 19 liter maakt lange etappes zonder tanken mogelijk en de zithoogte van 843 mm (met verlaagde optie) maakt de motor toegankelijk voor een breed publiek. Het instrumentenpaneel is in 2005 gemoderniseerd, met een dashboard met rode naalden op een lichtgrijze achtergrond. Sommige modellen zijn uitgerust met handbeschermers en een windscherm, en het is mogelijk om bagage of comfortzadels toe te voegen om de ervaring nog verder te verbeteren. De Transalp 650 weegt tussen 212 en 215 kg volledig beladen, afhankelijk van de versie, wat nog steeds redelijk is voor een trailfiets in deze categorie. Laten we nu eens kijken naar zijn dagelijks gebruik en de meningen van rijders die hem hebben geadopteerd.
In het dagelijks gebruik wordt de Honda XL 650 V Transalp geprezen om zijn veelzijdigheid en gebruiksgemak. Rijders roemen de rechte zithouding, die prettig is voor de rug, en het algehele comfort, zelfs voor langere rijders of als ze met z'n tweeën reizen. De motor voelt zich even goed thuis in de stad, waar hij dankzij zijn wendbaarheid en soepele motor gemakkelijk te verplaatsen is, als op de weg of snelweg, waar de bescherming tegen de wind en de stabiliteit als bevredigend worden beoordeeld. De vering absorbeert onregelmatigheden effectief, hoewel sommige gebruikers de achtervering een beetje stug vinden op lange ritten. Dankzij de zitting met dubbele textuur, die verkrijgbaar is in een verlaagde versie, kan iedereen zijn ideale positie vinden. Op het gebied van onderhoud is het eenvoudige, robuuste mechaniek een pluspunt: routinewerkzaamheden zijn binnen handbereik en de geringe slijtage van onderdelen draagt bij aan gematigde gebruikskosten. De betrouwbaarheid van de Transalp 650 wordt vaak als voorbeeldig genoemd: sommige rijders hebben meer dan 180.000 km afgelegd zonder grote problemen, mits ze de intervallen voor het verversen van olie en filters in acht nemen. Zwakke punten zijn onder andere de remmen die naar hedendaagse maatstaven als perfect worden beschouwd, een motor die soms te stil is voor sensatiezoekers en een styling die in de loop der jaren niet veel is veranderd. Desondanks blijft de populariteit van het model erg hoog, vooral op de tweedehandsmarkt, waar hij wordt aanbevolen vanwege zijn robuustheid en aanpassingsvermogen aan alle gebruiksdoeleinden. De Transalp 650 is zeker een aanrader voor motorrijders die op zoek zijn naar een betrouwbare, zuinige en sympathieke motorfiets.
Als je nieuwsgierig bent, vind je hier het gedetailleerde specificatieblad van deze Honda trailfiets.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motormaten), A2-rijbewijs met hoofdstel afhankelijk van de uitvoering
- Cilinderinhoud: 647cc
- Motortype: 52° V-twin, 4-takt, vloeistofgekoeld, enkele bovenliggende nokkenas, 3 kleppen per cilinder, gevoed door 2 Keihin 34 mm carburateurs
- Motorvermogen en -koppel: 5 pk (40,5 kW) bij 7.500 tpm; 5,6 mkg (55 Nm) bij 5.500 tpm
- Gewicht (leeg of vol): 191 kg droog, 212 tot 215 kg volgeladen
- Zithoogte: 843 mm (verlaagde optie -30 mm beschikbaar)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 4,8 tot 6 L/100 km, afhankelijk van rijstijl en terrein
- Geschatte actieradius: tot 350 km
- Inhoud brandstoftank: 19 liter
- Topsnelheid: ongeveer 175 tot 180 km/u
- Type transmissie: handgeschakeld met 5 versnellingen, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: voor: dubbele schijf van 256 mm, remklauwen met 2 zuigers; achter: schijf van 240 mm, remklauw met 1 zuiger
- Onderhoud en gebruikskosten: onderhoud aanbevolen elke 6.000 km (olie verversen, filters, kettingspanning, enz.), motor staat bekend als robuust, toegankelijke monteurs, weinig slijtage, gematigde onderhoudskosten, ideaal voor rijders die op zoek zijn naar een betrouwbare, zuinige trailfiets.