Onderdelen en accessoires motor Husqvarna FC 250 ERFGOED
De Husqvarna FC 250 Heritage belichaamt zowel geschiedenis als innovatie in de wereld van de motorcross. Op het eerste gezicht betovert de Heritage 2023 serie met zijn exclusieve styling, geïnspireerd op het racedesign van 1983, met zwarte geanodiseerde velgen, een blauwe zadelhoes en vintage graphics die een eerbetoon zijn aan de Zweedse wortels van het merk
Accessoires en onderdelen voor Husqvarna FC 250 ERFGOED
Vind alles wat je nodig hebt voor je Husqvarna FC 250 ERFGOED volgens het jaar.
De Husqvarna profiteert van een geavanceerd technisch ontwerp, ontworpen voor prestaties en betrouwbaarheid tijdens wedstrijden. Het chassis is gebaseerd op een 25CrMo4 dubbel centraal wiegframe van chroom-molybdeenstaal, geoptimaliseerd voor massacentralisatie en rechtuitstabiliteit. De achterbrug van gegoten aluminium in combinatie met een nieuwe 22mm achteras zorgt voor stijfheid en lichtheid. De voorvering wordt verzorgd door een 48mm WP XACT-voorvork met AER-technologie, die progressieve demping en eenvoudige instelling biedt, terwijl de achtervering profiteert van een kortere, lichtere WP XACT-schokdemper met link, voor optimaal comfort en tractie. De 249,9cc viertakt eencilindermotor is twee graden naar achteren gekanteld en weegt slechts 26 kg. Hij heeft een dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC), 32,5 mm titanium inlaat- en 27,5 mm uitlaatkleppen, een 81 mm gesmede zuiger en een volumeverhouding van 14,5:1. De 5-versnellingsbak van Pankl Racing Systems heeft een Quickshift-sensor voor schakelen zonder koppeling en de CNC stalen DS-koppeling wordt hydraulisch bediend door Brembo. De standaarduitrusting omvat een brandstoftank van 7,2 liter, D.I.D wielen met zwarte velgen, Dunlop Geomax MX33 banden, Brembo schijfremmen (260 mm voor, 220 mm achter), ProTaper stuur, brede voetsteunen, Keihin EMS elektronisch managementsysteem met twee motormappings, tractiecontrole, launch control, Quickshift, elektrische start, urenteller met brandstofpeilindicator en ergonomie ontworpen voor racen. Voor rijders die hun machine willen personaliseren is er een keur aan technische accessoires beschikbaar om elk detail te optimaliseren. Maar hoe zit het met de ervaring op het circuit? Laten we eens kijken wat motorrijders dagelijks denken en voelen.
Bij het rijden op de Husqvarna FC 250 Heritage prezen rijders het intuïtieve rijgedrag en de doordachte ergonomie, met een vlakke, gripvaste zitting die bewegingen vergemakkelijkt en optimale ondersteuning biedt tijdens het accelereren. De WP-vering, die zonder gereedschap kan worden afgesteld, staat bekend om zijn vermogen om schokken te absorberen en uitstekende feedback te geven, zelfs op het meest veeleisende motorcrossterrein. De stijfheid van het chassis en de algehele lichtheid van de motor zorgen voor een voorbeeldig rijgedrag, waardoor je bochten en sprongen met gemak aan elkaar koppelt. De motor maakt indruk met zijn vermogen, reactievermogen en grote actieradius, waardoor hij geschikt is voor zowel ervaren rijders als opkomende amateurs. De elektronische functies, zoals Quickshift, kaartbeheer, tractiecontrole en launch control, worden gewaardeerd om hun efficiëntie en gebruiksgemak, waardoor de motor kan worden aangepast aan elke conditie van het parcours en elke rijstijl. Gebruikers roemen ook de bouwkwaliteit, de betrouwbaarheid van de onderdelen en het onderhoudsgemak, met name dankzij de gereedschapsloze toegang tot het luchtfilter. Als aandachtspunten merken sommigen op dat de zadelhoogte veeleisend kan zijn voor kortere rijders en dat het prestatieniveau regelmatig onderhoud vereist om de betrouwbaarheid van de motor te behouden. De beperkte verkrijgbaarheid van de Heritage-serie en de premium positionering worden soms genoemd als belemmeringen, maar de mogelijkheid om de motorfiets aan te passen en een exclusief model te hebben, maakt het verschil voor liefhebbers. De FC 250, en meer in het algemeen de Heritage serie, is een maatstaf voor stijl, technologie en authentieke rijervaring.
Om meer te weten te komen, lees je hier meer over de technische specificaties van dit iconische model.
- Licentie vereist: motorcross niet toegestaan op de weg, raadpleeg de plaatselijke voorschriften voor wedstrijden
- Cilinderinhoud: 249,9 cc
- Motortype: 4-takt, ééncilinder, DOHC, vloeistofgekoeld, elektronische brandstofinspuiting
- Motorvermogen en -koppel: motor ontworpen voor topprestaties en een hoog koppel, maximaal toerental: 14.000 tpm
- Gewicht (leeg): 101,2 kg droog
- Zithoogte: 939 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 7 tot 10 L/100 km
- Geschatte actieradius: 70-100 km, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden
- Brandstoftankinhoud: 7,2 liter
- Topsnelheid: ongeveer 110-120 km/u bij gebruik op het circuit
- Type transmissie: 5-versnellingsbak Pankl Racing Systems, Quickshifter, eindaandrijving via 5/8 x 1/4" X-ring ketting
- Remmen: 260 mm remschijf voor en 220 mm remschijf achter, krachtige Brembo remklauwen met nauwkeurig hydraulisch systeem
- Onderhoud en gebruikskosten: meervoudige plaatkoppeling met oliebad (DS), hydraulische Brembo-bediening, eenvoudige toegang tot luchtfilter zonder gereedschap, snel en eenvoudig onderhoud, ontworpen voor intensief wedstrijdgebruik