Onderdelen en accessoires motor Husqvarna TC 125
De Husqvarna TC 125 heeft zich sinds zijn lancering in 2016 gevestigd als een vaste waarde in de motorcrosswereld. Ontwikkeld door Husqvarna, belichaamt dit model de geest van competitie terwijl het toegankelijk blijft voor zowel beginners als ervaren rijders
Accessoires en onderdelen voor Husqvarna TC 125
Vind alles wat je nodig hebt voor je Husqvarna TC 125 volgens het jaar.
De 2025 versie heeft een centraal chassis met dubbele wieg van 25CrMo4 staal, 300 gram lichter rond de schokdemperbevestiging en de stuurkolom, voor meer stijfheid en optimaal rijgedrag. De achterste knik, gemaakt van 60% polyamide en 40% aluminium, weegt slechts 1,8 kg en staat garant voor sterkte en duurzaamheid. De gegoten achterbrug maximaliseert de stijfheid, terwijl de 22mm achterwielas en de herziene achtervork de betrouwbaarheid vergroten. De WP XACT-vering, met een 48 mm upside-down voorvork (305 mm veerweg) en achterschokdemper (293 mm veerweg), is eenvoudig af te stellen op elke rijder. Spaakwielen gemonteerd op zwart geanodiseerde D.I.D. velgen en voorzien van Dunlop Geomax MX34 banden garanderen uitstekende grip en stabiliteit. De remmen zijn voorzien van hydraulische Brembo-schijven: 260 mm voor en 220 mm achter. Motorisch is de TC 125 uitgerust met een 124,8 cc, 2-takt eencilindermotor van slechts 17,9 kg, met een 54 mm cilinderboring en elektronische uitlaatklep. Met het elektronische Keihin brandstofinjectiesysteem (39 mm gasklephuis) kan de motorkarakteristiek worden aangepast aan de omstandigheden op het circuit, met twee standen die vanaf het stuur kunnen worden geselecteerd. De 6-versnellingsbak, ontworpen door Pankl Racing Systems AG, zorgt voor soepel en nauwkeurig schakelen. De hydraulische, oliebadgeschakelde DS-meerplaatskoppeling van Brembo zorgt voor gelijkmatige slijtage en een betrouwbare werking. Een brandstoftank van 7,2 liter, een 12,8 V 2 Ah lithium-ion-accu onder het zadel, een ProTaper-stuur, ODI lock-on-handvatten en een zadel met hoge grip maken het pakket compleet. Een urenteller met geïntegreerde brandstofpeilindicator vergemakkelijkt het onderhoud. De TC 125 biedt een technisch pakket van topniveau, ontworpen voor prestaties en betrouwbaarheid. Laten we nu eens kijken hoe rijders dit model ervaren tijdens hun dagelijkse ritten en wat zijn sterke punten in het veld zijn.
Op het circuit maakt de Husqvarna TC 125 indruk met zijn lichtheid en wendbaarheid, twee kwaliteiten die de toegang tot motorcrosswedstrijden vergemakkelijken, zelfs voor de jongste rijders. Reacties van gebruikers benadrukken het vertrouwen dat wordt gewekt door het centrale buizenframe van de motorfiets, het ProTaper stuur en de ODI vergrendelde handgrepen. De nieuwe generatie tweetaktmotor, die compacter en lichter is, biedt 40 pk aan vermogen, dat als explosief wordt beschouwd maar beheersbaar is dankzij de instelbare mapping. Rijders waarderen de soepelheid van de 6-versnellingsbak en de precisie van de hydraulische koppeling, waardoor ze in alle situaties de controle behouden. Het rijcomfort wordt verhoogd door het zadel met hoge grip en de extra brede voetsteunen, terwijl de WP XACT-vering de schokken effectief absorbeert, zelfs op het meest veeleisende terrein. Krachtige, duurzame hydraulische Brembo-remmen zorgen voor zekerheid bij hard remmen. De betrouwbaarheid van dit model wordt regelmatig geprezen, mits er regelmatig onderhoud wordt gepleegd, wat essentieel is om de veiligheid en prestaties van de machine te garanderen. Sommige rijders wijzen echter op de hoge zithoogte (tot 960 mm afhankelijk van de versie), die ongemakkelijk kan zijn voor kleinere rijders, en de beperkte actieradius die inherent is aan de 125cc-klasse. De gebruikskosten blijven laag dankzij de geoptimaliseerde tweetakttechnologie, maar rigoureus onderhoud is noodzakelijk voor een lange levensduur van de motor en de onderdelen. Sinds 2016 staan de verschillende versies van de TC 125 bekend om hun vermogen om te evolueren en zich aan te passen aan de behoeften van zowel amateur- als professionele rijders.
Voor wie meer wil weten, volgt hier een overzicht van de belangrijkste technische kenmerken van het model.
- Licentie vereist: alleen voor wedstrijdgebruik op gesloten circuits (zie FFM-reglement)
- Cilinderinhoud: 124,8 cm³
- Motortype: ééncilinder, 2-takt, Keihin elektronische brandstofinspuiting of Ø 38 mm carburateur, afhankelijk van de versie, vloeistofgekoeld
- Vermogen: 40 pk, vermogen/gewichtsverhouding: 2,23 kg/pk
- Gewicht (leeg): 89,1 tot 92,6 kg (zonder brandstof, afhankelijk van de versie)
- Zithoogte: 946 tot 960 mm, afhankelijk van het jaar
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7 tot 9 L/100 km, afhankelijk van instellingen en rijstijl
- Geschatte actieradius: 60 tot 90 km afhankelijk van gebruiksintensiteit
- Brandstoftankinhoud: 7 tot 7,2 liter
- Maximumsnelheid: 115 tot 120 km/u
- Type transmissie: handgeschakelde 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: 260 mm voorschijven (2 zuigers) / 220 mm achterschijven (1 zuiger), hydraulisch Brembo-systeem
- Onderhoud en gebruikskosten: 2-taktmotor van de nieuwe generatie, regelmatig onderhoud essentieel, gebruikskosten geoptimaliseerd volgens de aanbevelingen van Husqvarna