Onderdelen en accessoires motor Husqvarna TC 250
De Husqvarna TC 250 neemt een speciale plaats in binnen de wereld van de 2-takt motorcross. Sinds zijn oprichting heeft dit model zich gevestigd als een must-have voor sensatiezoekers en liefhebbers van pure prestaties
Accessoires en onderdelen voor Husqvarna TC 250
Vind alles wat je nodig hebt voor je Husqvarna TC 250 volgens het jaar.
Technisch gezien heeft de TC 250 veel te bieden voor veeleisende motorcrossers. Het centrale dubbele wiegframe van chroom-molybdeenstaal, dat lichter is gemaakt en geoptimaliseerd rond de schokdemperbevestiging en stuurkolom, biedt een grotere stijfheid en een opmerkelijke wendbaarheid in bochten. De achterste knik, gemaakt van 60% polyamide en 40% aluminium, weegt slechts 1,8 kg en garandeert stevigheid en duurzaamheid. De 249cc 2-takt eencilindermotor weegt slechts 23,9 kg en is uitgerust met een 39mm Keihin elektronisch brandstofinjectiesysteem dat wordt aangestuurd door een Vitesco-unit. Hij levert tot 53 pk en heeft twee op het stuur selecteerbare motormappings om het vermogen aan elke situatie aan te passen. De hydraulische DDS-koppeling van Brembo zorgt in combinatie met een 5-versnellingsbak van Pankl Racing Systems voor soepel schakelen en optimale tractie. De elektrische starter, gevoed door een 12,8 V 2 Ah lithium-ion batterij, vereenvoudigt het starten, zelfs onder moeilijke omstandigheden. De 48 mm WP XACT-AER voorvering en WP XACT link achtervering bieden respectievelijk 305 mm en 293 mm veerweg, met vereenvoudigde afstellingen voor alle soorten terrein. De gegoten achterbrug, D.I.D. spaakwielen en Dunlop Geomax MX34 banden zorgen voor optimale grip en duurzaamheid. De remmen worden verzorgd door hydraulische Brembo-schijven van 260 mm voor en 220 mm achter, voor superieure stopkracht. Voor nog meer maatwerk is de TC 250 verkrijgbaar met een reeks accessoires en motoronderdelen, waaronder een kuip, Factory Racing wielen, radiatorbeschermers, ProTaper stuur en lock-on handvatten. Laten we nu overgaan naar de rijderservaring en het gebruik van deze machine in het veld.
Zowel op het circuit als tijdens trainingen heeft de TC 250 een solide reputatie opgebouwd onder rijders vanwege zijn explosieve temperament en ongeëvenaarde rijgedrag. Feedback van gebruikers benadrukt de levendigheid van de motor, die in staat is om indrukwekkend vermogen te leveren vanaf lage toerentallen, terwijl hij eenvoudig te bedienen blijft dankzij het elektronische management en de selecteerbare mappings. De reactiesnelheid van het gaspedaal, de lichtheid van het chassis en de stabiliteit in een rechte lijn worden ook regelmatig geprezen door liefhebbers. De herziene ergonomie, met een hoger en breder zadel, geoptimaliseerde contactpunten en extra brede voetsteunen, zorgt ervoor dat je langer kunt rijden zonder oververmoeid te raken. De instelbare, high-performance WP-vering absorbeert onregelmatigheden in het terrein effectief en biedt comfort en controle die zeer gewaardeerd worden tijdens lange sessies of intensieve wedstrijden. Krachtige, duurzame hydraulische Brembo-remmen vergroten het vertrouwen van de rijder in alle situaties. Er zijn echter een paar zwakke punten: de zithoogte van 946 mm kan ontmoedigend zijn voor kortere rijders en regelmatig onderhoud, kenmerkend voor krachtige tweetaktmotoren, vereist nauwkeurigheid en vooruitdenken. Het brandstofverbruik is weliswaar onder controle dankzij de elektronische brandstofinspuiting, maar blijft variabel afhankelijk van de intensiteit van het gebruik. Recente versies, met hun elektrische starter en modern motormanagement, worden vooral gewaardeerd om hun gebruiksgemak en verbeterde betrouwbaarheid. Of het nu voor competitie of plezier is, de TC 250 blijft je overtuigen met zijn balans van vermogen, wendbaarheid en robuustheid.
Laten we eens kijken naar de technische kenmerken die van deze motor een referentie op de markt maken.
- Vereiste licentie: crossmotor bedoeld voor wedstrijden (gebruik voorbehouden voor gesloten circuits, raadpleeg het FFM-reglement)
- Cilinderinhoud: 249 cm³
- Motortype: 2-takt eencilinder, Keihin 39 mm elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, elektrische starter
- Motorvermogen en -koppel: 53 pk, koppel ca. 40 Nm
- Gewicht (onbeladen): 99,6 kg
- Zithoogte: 946 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: tussen 6,5 en 8 L/100 km
- Geschatte actieradius: 70 tot 90 km
- Inhoud brandstoftank: 7,2 liter
- Maximumsnelheid: 120 tot 130 km/u
- Type transmissie: Pankl Racing Systems handgeschakelde 5-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: 260 mm voorschijf, 220 mm achterschijf, hydraulisch Brembo-systeem
- Onderhoud en gebruikskosten: regelmatig onderhoud 2-takt motor, gemakkelijke mechanische toegang, gemiddelde kosten voor motorcross categorie