Onderdelen en accessoires motor Husqvarna TE 511
Tussen 2010 en 2012 heeft de Husqvarna TE 511 zich gevestigd als een benchmark in de wereld van enduro, als belichaming van de nieuwe generatie off-road motoren ontwikkeld door Husqvarna
Accessoires en onderdelen voor Husqvarna TE 511
Vind alles wat je nodig hebt voor je Husqvarna TE 511 volgens het jaar.
De TE 511 heeft een 501cc eencilinder viertaktmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC) en vier kleppen, vloeistofkoeling en Keihin elektronische brandstofinjectie. De motor heeft twee motorkaarten, waardoor het vermogen kan worden aangepast aan het terrein of de rijstijl, een voordeel voor enduro rijden. De elektronische CDI-ontsteking met digitale regeling zorgt voor een nauwkeurig voorloopmanagement, terwijl de elektrische start en de hydraulische koppeling met oliebad zorgen voor soepele, betrouwbare rijeigenschappen. Het dubbele wiegchassis van hoogvast Cr/Mo staal, gecombineerd met een subframe achter van lichtmetaal, staat garant voor robuustheid en massacentralisatie. De voorvering wordt verzorgd door een 48 mm Kayaba hydraulische upside-down vork, instelbaar voor compressie- en rebound-demping, met 295 mm veerweg. Achteraan biedt een Kayaba schokdemper met progressieve hefinrichting, instelbaar voor voorbelasting, compressie (hoge en lage snelheid) en rebound, 296 mm veerweg. Dit systeem absorbeert effectief oneffenheden in het terrein en zorgt voor optimale stabiliteit. De remmen worden bediend door componenten uit het topsegment: aan de voorkant een 'Wave'-schijf van 260 mm met een zwevende remklauw met dubbele zuiger van 24 mm en aan de achterkant een 'Wave'-schijf van 240 mm met een zwevende remklauw van 26 mm. De Excell-velgen zijn voor voorzien van 90/90-21 banden en achter van 140/80-18 banden voor optimale grip. De brandstoftank van 8,5 liter, verdeeld in twee delen (2 liter onderin en 6,5 liter onder het zadel), maakt het gemakkelijk om de brandstofreserve in de gaten te houden en verlaagt het zwaartepunt. Met een leeggewicht van 113 kg en een zadelhoogte van 963 mm blijft de TE 511 gemakkelijk hanteerbaar en toegankelijk voor enduro-rijden. De overgang naar het gebruik en de meningen van motorrijders stellen ons in staat om grip te krijgen op de echte ervaring die dit model in het veld biedt.
De feedback van motorrijders over de Husqvarna TE 511 benadrukt een vloeiende rijervaring en een opmerkelijk rijgedrag, mogelijk gemaakt door de centralisatie van het gewicht en het CTS-systeem, dat de tractie en stabiliteit optimaliseert. Het ergonomische ontwerp, met het zijpaneel uit één stuk, maakt het gemakkelijk om rond de motor te bewegen tijdens technische secties of sprongen, en de bewegingsvrijheid wordt vooral gewaardeerd bij intensief gebruik. De gemakkelijke toegang tot essentiële onderhoudsonderdelen, zoals het luchtfilter en de schokdemper, is een pluspunt dat door gebruikers wordt geprezen, net als de kwaliteit van de Kayaba vering en Brembo remmen, waarmee je met het volste vertrouwen het meest veeleisende terrein kunt trotseren. De robuustheid van het frame en de betrouwbaarheid van de motor zijn ook sterke punten voor intensief gebruik in enduro of competitie. Sommige rijders wijzen echter op het relatief hoge gewicht voor een motorfiets in deze categorie, wat het rijgedrag in extreme situaties kan beïnvloeden. De inhoud van de brandstoftank, hoewel ontworpen om het zwaartepunt te verlagen, beperkt de actieradius over lange afstanden. De veringsinstellingen, die zeer uitgebreid zijn, vereisen een zekere mate van ervaring om te worden geoptimaliseerd op basis van rijstijl en terrein. De verschillende versies van de TE 511, aangepast voor enduro en motorcross, profiteren van specifieke aanpassingen om aan de verwachtingen van zowel professionele als amateurrijders te voldoen. Dit model wordt erkend als een benchmark in de off-roadwereld, vanwege zijn prestaties, betrouwbaarheid en vermogen om te evolueren dankzij een breed scala aan accessoires en speciale onderdelen.
Laten we eens kijken naar de gedetailleerde lijst met technische specificaties om meer te weten te komen over de TE 511.
- Licentie vereist: enduro wedstrijdmodel, niet gehomologeerd voor de weg in de meeste landen
- Cilinderinhoud: 501cc
- Motortype: ééncilinder, 4-takt, DOHC, 4-kleppen, vloeistofgekoeld, elektronische brandstofinspuiting
- Motorvermogen en -koppel: ongeveer 50-55 pk en 45-47 Nm koppel
- Gewicht (vol): 113 kg
- Zithoogte: 963 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,5 tot 6,5 L/100 km
- Geschatte actieradius: 120 tot 140 km
- Brandstoftankinhoud: 8,5 liter (2 liter lage pomp + 6,5 liter onder het zadel)
- Maximumsnelheid: 140 tot 150 km/u
- Type transmissie: handgeschakelde 6-versnellingsbak, secundaire transmissie via ketting, overbrengingsverhoudingen aangepast aan enduro rijden
- Remmen: voor: 260 mm Brembo "Wave"-schijf met 24 mm zwevende dubbele zuiger; achter: 240 mm "Wave"-schijf met 26 mm zwevende remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: eenvoudige toegang tot onderdelen (luchtfilter, schokdemper, gasklephuis), CTS-systeem om slijtage aan ketting en tandwielen te verminderen, frame en onderdelen ontworpen voor duurzaamheid en betrouwbaarheid