Onderdelen en accessoires motor Suzuki GSX-S 1000 GX
De Suzuki GSX-S1000 GX is het nieuwste crossover model van de Japanse fabrikant, ontworpen om het gat tussen de V-Strom trail motorfiets en de GSX-S roadster op te vullen
Accessoires en onderdelen voor Suzuki GSX-S 1000 GX
Vind alles wat je nodig hebt voor je Suzuki GSX-S 1000 GX volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een aluminium perimeterframe, gecombineerd met een achterbrug die is afgeleid van de GSX-R1000, om wendbaarheid en stabiliteit te garanderen. Een zithoogte van 845 mm en een veerweg van 150 mm voor en achter zorgen voor optimaal comfort, zelfs als je met z'n tweeën rijdt. De ergonomische triangel is zorgvuldig ontworpen voor een breed scala aan lichaamsafmetingen en stimuleert een ontspannen, maar responsieve houding. De SAES actieve elektronische vering, gebaseerd op Showa EERA-technologie, wordt in realtime bestuurd door de IMU en biedt verschillende rijmodi (A, B, C en aanpasbare User), zodat de fiets aan alle omstandigheden kan worden aangepast. Deze modi beïnvloeden niet alleen de vering, maar ook de motorreactie, tractiecontrole, ABS en motorremmen, waardoor elke rit kan worden aangepast aan de voorkeuren van de rijder of de aard van de route. De remmen worden verzorgd door twee Brembo-schijven van 310 mm aan de voorzijde, die radiaal zijn gemonteerd met remklauwen met vier zuigers, en een schijf van 220 mm aan de achterzijde. Dit krachtige systeem zorgt voor progressieve en constante remkracht, zelfs bij zware rembelastingen in afdalingen of tijdens sportief rijden. De 999cc 4-cilinder lijnmotor, afgeleid van de GSX-R 1000, ontwikkelt een vermogen van 152 pk bij 11.000 tpm en een koppel van 10,8 kg bij 9.250 tpm en is standaard gekoppeld aan een 6-versnellingsbak met Shift in twee richtingen. De uitrusting omvat een 6,5-inch TFT-kleurenscherm, Bluetooth-connectiviteit, cruisecontrol, een in drie standen verstelbaar windscherm, handkappen, een op een silent block gemonteerd stuur, een groot bagagerek en een brandstoftank van 19 liter. Het gemiddelde brandstofverbruik is 6,2 liter/100 km, voor een geschatte actieradius van 306 km. Dit gecontroleerde brandstofverbruik is opmerkelijk gezien de prestaties en het gewicht van de motorfiets. De topsnelheid bedraagt meer dan 250 km/u en daarmee is de GSX-S1000 GX een van de snelste in zijn klasse. Laten we eens kijken hoe deze crossover presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders ervan vinden.
Tijdens het rijden maakt de GSX-S1000 GX indruk met zijn veelzijdigheid en comfort, of u nu woon-werkverkeer doet of lange afstanden aflegt. Rijders roemen de soepele, krachtige motor die beschikbaar is bij alle toerentallen en de responsiviteit van de Up&Down Shift. Zelfs als je met z'n tweeën of onder belasting rijdt, blijft de motor uitstekend op het gas reageren, ook op hoofdwegen en bij het inhalen. De elektronische Showa-ophanging, die in realtime kan worden afgesteld, biedt een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging, zelfs op ruw wegdek. De natuurlijke zithouding, de gevoerde zadels en de mogelijkheid om bagageaccessoires toe te voegen maken de motor zowel solo als met een partner een plezier om op te rijden. Het TFT-scherm, de cruisecontrol en de Bluetooth-connectiviteit worden zeer gewaardeerd vanwege hun bijdrage aan comfort en veiligheid. Feedback van gebruikers spreekt vaak van een gevoel van rust en vertrouwen, vooral dankzij de elektronica aan boord en de gemakkelijk af te lezen informatie. Sommige gebruikers merkten echter op dat de fiets een beetje zwaar aanvoelde bij stilstand of lage snelheid (232 kg), maar dit verdween zodra de fiets in beweging kwam, dankzij de balans en wendbaarheid. Enkele afwerkingsdetails, zoals het lakwerk op de velgen en het motorgeluid op sommige modellen, zijn voor discussie vatbaar, net als de windbescherming, die verbeterd zou kunnen worden voor langere rijders. De prijs, rond de € 18.000, roept gemengde reacties op, maar de technologische uitrusting en 5 jaar garantie zijn geruststellend. Dit model wordt eerder gezien als een sportieve roadster dan als een pure tourer en is een serieus alternatief voor de Europese GT's. Met een reeks versies en kleuren waaruit je kunt kiezen, kun je je auto helemaal aan je eigen smaak aanpassen.
Voor wie van cijfers houdt, zijn hier de belangrijkste technische specificaties om rekening mee te houden.
- Vereist rijbewijs: Motorrijbewijs (A of gelijkwaardig volgens de voorschriften)
- Cilinderinhoud: 999 cm³
- Motortype: 4-cilinder-in-lijn, 4-takt, brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 152 pk bij 11.000 tpm, 10,8 mkg bij 9.250 tpm
- Gewicht (vol): 232 kg
- Zithoogte: 845 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6,2 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 306 km
- Inhoud brandstoftank: 19 liter
- Maximumsnelheid: Meer dan 250 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, Up&Down schakeling, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 Brembo-schijven Ø 310 mm, achter: 1 schijf Ø 220 mm, ABS bochtenwerk
- Onderhouds-en gebruikskosten: Onderhoud elke 12.000 km, gecontroleerd brandstofverbruik en 5 jaar garantie beperken de langetermijnkosten tot een minimum.