Onderdelen en accessoires motorfiets & scooter Yamaha MT-09 900 SP
De Yamaha MT-09, die in 2024 zijn tiende verjaardag viert, heeft zichzelf gevestigd als een van de meest opvallende roadsters van het decennium
Accessoires en onderdelen voor Yamaha MT-09 900 SP
Vind alles wat je nodig hebt voor je Yamaha MT-09 900 SP volgens het jaar.
De Yamaha is gebouwd rond een compact aluminium Deltabox-chassis, dat garant staat voor een voorbeeldig rijgedrag en een zeer gewaardeerde stabiliteit onder alle omstandigheden. Zijn 889 cc driecilindermotor levert 119 pk bij 10.000 tpm en 9,5 kg koppel bij 7.000 tpm, wat zorgt voor een scherpe acceleratie en een karakteristiek geluid, versterkt door speciale inlaatkanalen. Het chassis is voorzien van een volledig verstelbare 41mm Kayaba omgekeerde voorvork en een geoptimaliseerde achtervering voor extra dynamiek. SpinForged wielen en Bridgestone S23 banden zorgen voor een uitstekende wegligging. De boordelektronica is state-of-the-art: vijf rijmodi (Street, Sport, Rain en twee aanpasbare), tractiecontrole, slipcontrole, anti-wheeling, antislipcontrole achter (BSR) en antidriftkoppeling, allemaal aangestuurd door een traagheidsunit met zes assen. Het TFT-kleureninstrumentcluster van 5 inch, verbonden via MyRide, biedt navigatie, oproepbeheer, muziek en aanpasbare displays. Een bidirectionele versnellingspook van de derde generatie, cruisecontrol, USB-poort, verstelbare voetsteunen en ABS-remmen met Brembo radiale hoofdremcilinder maken de standaarduitrusting compleet. De brandstoftank van 14 liter biedt een actieradius van ongeveer 280 km. De MT-09 is verkrijgbaar in een A2 (47,5 pk) of vol vermogen versie, voor elk profiel. Laten we eens kijken naar het dagelijks gebruik en de meningen van rijders over dit model.
In het dagelijks gebruik maakt de MT-09 indruk met zijn veelzijdigheid en speelsheid. Zijn wendbaarheid in de stad, gecombineerd met zijn vermogen om bochten te nemen op de weg, maakt het in veel situaties een formidabele motorfiets. Motorrijders zijn dol op de CP3-motor, die naar verluidt bij alle toerentallen furieus en vol vermogen is en direct rijplezier biedt, of je nu cruiset of hard rijdt. Het zadel, dat veel comfortabeler is dan op de vorige generatie, en de verbeterde afwerking worden regelmatig geprezen. De zitpositie, die meer betrokken is, blijft toegankelijk en natuurlijk, zodat iedereen zich snel kan oriënteren. De wendbaarheid van het chassis en het reactievermogen van de bidirectionele versnellingspook versterken het gevoel van controle en plezier, terwijl de boordelektronica de rijeigenschappen geruststelt en vergemakkelijkt, ongeacht de omstandigheden. Sommige gebruikers wezen echter op een paar punten die voor verbetering vatbaar zijn: de wegligging bij hoge snelheden kan zorgen baren, waarbij de voorkant als licht wordt ervaren en sommigen een licht stuurgevoel ervaren. De achterschokdemper wordt soms als perfect beschouwd voor sportief gebruik en het ontwerp van de koplamp blijft de meningen verdelen. De kleurkeuze is niet altijd unaniem, maar de meerderheid is het erover eens dat de MT-09 een plezier is om mee te rijden en extreem veelzijdig is. Het TFT-scherm, de navigatie en het beheer van gesprekken en muziek worden dagelijks gewaardeerd. Het ontbreken van een stuurdemper wordt soms genoemd door sensatiezoekers, maar de motor is nog steeds erg plezierig en krachtig, zelfs in de basisversie. De MT-09 blijft een trouwe gemeenschap aantrekken, verleid door zijn plezier, wendbaarheid en uitzonderlijke motor, waardoor het een must-have roadster is voor alle liefhebbers.
Voor degenen die een meer gedetailleerde keuze willen maken, is het de moeite waard om de volledige lijst met technische specificaties te bekijken.
- Vereist rijbewijs: A2-rijbewijs (versie beperkt tot 47,5 pk / 35 kW) of A-rijbewijs
- Cilinderinhoud: 889 cm³
- Motortype: 3-cilinder-in-lijn, 4-takt, brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 2 OHC, vierkleps
- Motorvermogen en -koppel: 119 pk bij 10.000 tpm, 9,5 mkg bij 7.000 tpm
- Gewicht (vol): 193 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 825 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 280 km
- Inhoud brandstoftank: 14 liter
- Maximumsnelheid: meer dan 220 km/u
- Type transmissie: handgeschakeld met 6 versnellingen, standaard schakeling, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 298 mm, radiaal gemonteerd, remklauw met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 1 zuiger, ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: 2025 terugroepactie van fabrikant voor herprogrammering ECU en vervanging TPS-sensor (CP3-motoren 2021-2025)