Onderdelen en accessoires motorfiets & scooter Yamaha XJR 1200
De Yamaha XJR 1200 maakte zijn marktdebuut in juli 1995, tijdens een uitzonderlijk evenement georganiseerd door Yamaha Motor France
Accessoires en onderdelen voor Yamaha XJR 1200
Vind alles wat je nodig hebt voor je Yamaha XJR 1200 volgens het jaar.
Het model viel op door zijn agressieve jaren '70 Superbike-uiterlijk. Zijn viercilinder lijnmotor, geërfd van de FJ, werd geoptimaliseerd voor dynamischer gebruik dankzij een speciaal carburateurspruitstuk. In 1995 werd een 'R' versie gelanceerd, omgedoopt tot 'SP' in 1996, met een geel en zwart Roberts replica lakwerk. Deze sportieve versie werd uitgerust met een 4-in-1 uitlaatsysteem en Ohlins achtervering, inspelend op het succes van de XJR Cup.
De Yamaha biedt een bijzonder comfortabele rijpositie, geschikt voor zowel stadsritten als langeafstandsritten. Zijn toegankelijke zithoogte en geoptimaliseerde draaicirkel maken het gemakkelijk om zijn gewicht van 250 kg onder controle te houden. Er zijn echter een paar punten waar je rekening mee moet houden: de schokdempers kunnen tekenen van zwakte vertonen tijdens sportief rijden, vooral met z'n tweeën, en sommige gebruikers melden een neiging tot trekken aan het stuur.
Om je motor in topconditie te houden, vind je bij Dafy Moto alle accessoires en onderdelen die je nodig hebt. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de stuurdemper die op de cilinderkop is gemonteerd. De aanbevolen oplossing is om te kiezen voor een aanpasbare schokdemper die onder de tee past. Machines die zijn uitgerust met een goedgekeurd Devil-uitlaatsysteem hebben een speciale motoraftapbout nodig om het onderhoud te vergemakkelijken.
Deze motor, die tot 1998 werd geproduceerd, wordt nog steeds gewaardeerd om zijn wendbaarheid en doeltreffende remmen. Regelmatig onderhoud is essentieel voor een lange levensduur. Op de tweedehandsmarkt is het raadzaam om op zoek te gaan naar gemodificeerde exemplaren, vooral diegene die deelnamen aan de XJR Cup. In 1999 werd dit model opgewaardeerd naar 1300cc, wat het einde betekende van een tijdperk voor de XJR 1200.