Onderdelen en accessoires motor Honda CBR 1000 RR-R _
De Honda CBR 1000 RR-R roept onmiddellijk de prestaties en eisen van de hypersport-categorie op. Sinds 1992 belichaamt de Fireblade de geest van Honda's ultieme sportmotor, die zich voortdurend heeft ontwikkeld om aan de verwachtingen van liefhebbers van snelheid en precisie te voldoen
Accessoires en onderdelen voor Honda CBR 1000 RR-R _
Vind alles wat je nodig hebt voor je Honda CBR 1000 RR-R _ volgens het jaar.
Honda heeft indrukwekkende specificaties, ontworpen voor een ongeëvenaarde rijervaring. Zijn 999,70 cc lijn viercilindermotor ontwikkelt 217,60 pk bij 14.000 tpm en 11,50 kg koppel bij 12.000 tpm, met 52 mm elektronische brandstofinjectie en vloeistofkoeling voor optimale prestaties. De supervierkante afmetingen (81 x 48,5 mm), die rechtstreeks zijn overgenomen van de RC213V-S motor in de MotoGP, zorgen voor een hoog toerental en een directe gasrespons. Het aluminium chassis met dubbele balken is opnieuw ontworpen, waardoor de laterale stijfheid met 17% is afgenomen en de torsie met 15%, voor preciezer sturen en een beter stuurgevoel. Deze geavanceerde geometrie verbetert de wendbaarheid in bochten, de stabiliteit bij hoge snelheden en de tractie bij het uitkomen van bochten. De zithouding is aangepast met verhoogde riemen en verlaagde voetsteunen, voor meer comfort en controle tijdens intensieve sessies. De aerodynamica is ook herzien, met een smallere kuip, een hoge luchtbel en geïntegreerde vinnen die downforce genereren bij hoge snelheid, voor meer stabiliteit tijdens het remmen en in bochten. De CBR 1000 RR-R heeft ook een 6-assige IMU voor een uiterst nauwkeurig beheer van de anti-wheeling, motorremmen, tractiecontrole (HSTC) en ABS in bochten, evenals een semi-actief Öhlins Smart EC 2.0 elektronisch veersysteem dat in realtime kan worden aangepast aan de rijomstandigheden en de voorkeuren van de rijder. De remmen worden verzorgd door Brembo Stylema remklauwen aan de voorzijde en een radiale Brembo hoofdremcilinder, die garant staan voor een voorbeeldig vermogen en progressiviteit. Met een leeggewicht van slechts 201 kg combineert de RR-R kracht, lichtheid en precisie, waardoor hij een absolute benchmark is in de hypersportcategorie. Deze motor is bedoeld voor liefhebbers van extreme prestaties die op zoek zijn naar pure sensatie op zowel het circuit als op de weg.
In het dagelijks gebruik maakt de Honda CBR 1000 RR-R indruk met zijn balans en precisie, zowel op het circuit als op de weg. Motorrijders roemen de stabiliteit van het chassis, de nauwkeurige besturing en het vermogen van de motorfiets om uitzonderlijke rijsensaties te leveren, zelfs tijdens intensieve sessies. De aanpassingen aan de zithouding, met verhoogde polsriemen en verlaagde voetsteunen, worden vooral gewaardeerd vanwege het comfort en de controle die ze bieden. De boordelektronica, met meerdere instelbare niveaus voor tractiecontrole, ABS in bochten en wielbesturing, wordt geprezen om haar efficiëntie en bijdrage aan veiligheid en prestaties. Hoewel het maximumvermogen van de motor onlangs niet is verhoogd, reageert hij progressiever en sneller dankzij de nieuwe dubbele servogasklep en geoptimaliseerde interne componenten. Sommige gebruikers zullen de afwezigheid van een standaard versnellingspook of meer geavanceerde elektronische opties betreuren, maar erkennen dat de basisuitrusting al zeer uitgebreid is. De actieradius van 246 km en het gemiddelde brandstofverbruik van 6,70 l/100 km worden als redelijk beschouwd voor een hypersportmotor van dit niveau. De SP-versies, uitgerust met elektronische Öhlins-vering en Brembo-remmen uit het topsegment, zullen fans van extreme prestaties en fijnafstelling aanspreken. Dit model wordt gezien als een referentie voor sportliefhebbers die op zoek zijn naar een motor die prestaties, betrouwbaarheid en veelzijdigheid biedt en die kan worden aangepast aan verschillende doeleinden dankzij een breed scala aan beschikbare accessoires. Beperkte edities, zoals de Carbon Edition, spreken liefhebbers van exclusiviteit aan, terwijl de standaardversie balans en veelzijdigheid biedt.
Voor degenen die dieper op de praktische aspecten willen ingaan, geeft de gedetailleerde lijst met technische specificaties een beter beeld van het volledige potentieel van deze Japanse hypersport.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs
- Cilinderinhoud: 999,7 cm3
- Motortype: 4-cilinder-in-lijn, 4-takt, vloeistofgekoeld, elektronische brandstofinspuiting Ø 52 mm, dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC), 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 217,6 pk (160 kW) bij 14.500 tpm; 11,5 mkg (113 Nm) bij 12.500 tpm
- Gewicht (volledig geladen): 201 kg
- Zithoogte: 830 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6,70 L/100 km
- Geschatte actieradius: 240-250 km
- Inhoud brandstoftank: 16,1 liter
- Topsnelheid: Ongeveer 300 km/u
- Type transmissie: Handgeschakelde 6-versnellingsbak, standaard twee-richtingen quickshifter, secundaire transmissie via ketting
- Remmen: Voor: 2 Nissin-schijven van Ø 330 mm, radiale remklauwen met 4 zuigers; achter: 1 Brembo-schijf van Ø 220 mm, remklauw met 1 zuiger; ABS in bochten ondersteund door IMU traagheidsunit met 6 assen
- Onderhouds- en gebruikskosten: elke 12.000 km onderhoud, maar duur in onderhoud door de krachtige onderdelen en het hoge voorbereidingsniveau van de machine