Quelle moto choisir ?

Moto sportive GT

SPORTIEVE GT

HET CIRCUIT EN DE WEG

Sportiviteit op de weg. De weg en sport. Sport op lange afstanden? Kiezen voor een Sport-GT motor betekent kiezen voor 2 werelden die verschillend kunnen zijn. Bovenal betekent het kiezen voor het beste van deze 2 werelden. De gloriedagen van de trail GT betekenden de doodsteek voor de Sport-GT, een motorcategorie die in die tijd alom geprezen werd, maar die vandaag de dag de neiging heeft te verdwijnen. De jaren '90 zijn al lang voorbij, maar Sport-GT motorfietsen boden een waar compendium van motorplezier.
Snel, comfortabel, sportief wanneer de gelegenheid zich voordeed, klaar voor lange reizen met zijn wegligging, Sport GT motorfietsen zijn het resultaat van een hybridisatie, een huwelijk dat niemand zich had kunnen voorstellen. Snel gaan en tegelijkertijd zorgen voor rijder en passagier.
Ze zijn ideaal voor woon-werkverkeer, maar kunnen ook worden gebruikt op het circuit of voor weekendplezier. Met zijn volledige kuip, optionele stijve bagage en rijbereik voor op de weg is het een geweldige manier om er op uit te trekken.
Het is moeilijk om je dit type motorfiets voor te stellen gezien het grote aanbod aan modellen van fabrikanten, die hun motoren steeds meer specialiseren voor specifieke doeleinden. Sport GT-motoren voldeden aan de behoeften van de sportman op zoek naar comfort of van de snelle reiziger en beantwoordden aan een verlangen naar grote motoren die klaarstonden om naar het einde van de wereld te gaan.
Japan liep voorop met modellen zoals de Honda CBR 1000, maar Europa volgde al snel. Een keuze voor een motortype dat in die tijd erg in trek was, een keuze die voor motorrijders bijna vanzelfsprekend was.

TRAIL GT

TRAIL EN WEG

De trail GT zou een evolutie van de trailmotor kunnen zijn. Dit is gedeeltelijk waar. Grand touring motoren neigen momenteel te verdwijnen ten gunste van een wegversie van de trail. De voordelen zijn legio: hoger, comfortabeler, met een meer ergonomische zithouding. De GT trailmotor is ook krachtig, licht en gemakkelijk te hanteren, ondanks zijn aanzienlijke gewicht. Zijn rijhoogte is geruststellend en zijn laadvermogen geeft je meer flexibiliteit. Net als bij de trailfiets kun je dankzij de vering met lange veerweg gegarandeerd over de streep wanneer dat nodig is.
Hou je goed vast! Hij is nog steeds goed uitgerust, met meer laadvermogen en welkome bescherming. Het is een comfortabel type motorfiets dankzij zijn GT-karakter, wat betekent dat je het rustig aan kunt doen op de weg. Kiezen voor een GT trailbike betekent soepel rijden in alle omstandigheden. Een welkome vrijheid van vervoer voor steeds mooiere reizen!

Mot Trail GT
Moto routière

OP DE WEG

DE WEG

Op zoek naar wegen om te reizen? Voor reizen die soms lang zijn en je geduld op de proef stellen? Is de stad de laatste plek waar je wilt zijn? Dan is een racefiets iets voor jou! Nogal imposant, met een motor met grote inhoud, je zit duidelijk niet in de klasse onder de 1000cm3. Een brandstoftank die je een actieradius van enkele honderden kilometers geeft en een kuip om je dagelijks gebruik te optimaliseren.
Met de wegmotor kun je meerdere uren rijden om te komen waar je wilt: werk, weekend, ritje. Hij beschermt je tegen de Vent en slecht weer. Hij is meestal uitgerust met opbergruimte en opties(bagage, bescherming). De rijpositie is afgestemd op jouw comfort: dicht bij verticaal, met rechte rug, uitgestrekte armen en uitgevouwen benen. Er past gemakkelijk een passagier in, want met z'n tweeën op de weg is beter, evenals volumineuze bagage.

SPORTIEF

HET CIRCUIT

Een droom: piloot worden. Reik naar de sterren en versla de klok met een sportieve motor. Gesmeed op de grootste circuits en goedgekeurd voor de weg, deze motor is voor jou gemaakt. Met zijn zeer hoge positie, bijna op dezelfde hoogte als je semi-guidon, ligt de nadruk op aerodynamica, niet op comfort. Efficiëntie vóór comfort! De gestroomlijnde kuip biedt zowel bescherming als een geweldige aerodynamica.
De sportmotor is exclusief, niet universeel. Je kunt rondetijden neerzetten op het circuit, maar niet op de weg! Of pronken op het terras... Het is een van de krachtigste motoren, gemaakt om mee aan te vallen. De rijpositie is volledig afgestemd op prestaties: voorover en de benen gebogen. Elke gelijkenis met een batrachian is puur toeval. Hij is kleiner en lichter dan een tourer. Maar hij is niet erg wendbaar en oncomfortabel bij lage snelheden. Pas op!
In Frankrijk is het vermogen van een sportmotor beperkt tot 106 pk. Er zijn verschillende soorten sportmotoren voor verschillende mensen. Bijvoorbeeld de 50cc (waar elke tiener van droomt), de 125cc (voor beginners tot succes in het wereldkampioenschap), de 300/400cc (al Supersport), de 600cc (koningin van de Supersport-categorie) en de 1000cc. Kies je motor en vecht tegen de tijd!

Moto sportive
Moto Roadster

ROADSTER

DE ALLROUNDER

Je bent een veelzijdige rijder. Je houdt van een sportieve stijl maar ook van comfort: je hoeft niet te kiezen! De roadster motorfiets is een compromis tussen een sportmotor en een tourmotor. Het is een veelzijdige motorfiets, geschikt voor zowel beginners die nog verlegen zijn aan het stuur als de meest ervaren en brave rijders. Hij is ideaal voor zowel wegritten als stadstochten.
De roadster is lichter dan de tourer. Toch blijven het gewicht en het vermogen van de roadster vrij hoog. Je wint aan levendigheid en wendbaarheid. Wees echter voorzichtig op langere ritten: de motor wordt moe en de berijder kan een beetje moe worden. Lange ritten zijn weliswaar haalbaar, maar niet het favoriete domein van de motorrijder.
Vergeet niet dat de afwezigheid van een kuip je blootstelt aan de druk van de Vent! We kunnen je aanraden om je spieren wat te versterken als je denkt aan een 'vakantieroute', maar pauzes zijn welkom.
Het is een populair model met een specifieke uitrusting, een motor die je gemakkelijk kunt aanpassen met accessoires speciaal voor roadsters: om hem uniek te maken, voor meer comfort en meer functionaliteit. De roadster is de motor voor iedereen die op zoek is naar een interessante mix van comfort, prestaties en gebruiksgemak.

KLANT

DE MOTORRIJDERSGEEST

Broederschap, delen, een sterke identiteit en customisation zijn jouw credo's? Hou je van unieke uitrusting en is je vrije geest je handtekening? Kies dan voor een custom motor, een goede cruiser die klinkt als een Amerikaan op de bodem van een ravijn: de Harley Davidson.
Custom motoren staan bekend om hun stijl, die perfect de rebelse geest van de motorrijder weerspiegelt. Oorspronkelijk ontworpen voor de rechte lijnen van de grote Amerikaanse woestijnen, wordt hij nu geëxporteerd naar onze groenere klimaten.
Achter deze motor schuilt een geestesgesteldheid, de geest van de adelaar, die zich ontwikkelt in broederschap. Ontspan, laat je meevoeren en cruise in alle vrijheid. De specifieke zithouding, met de voeten naar voren en het stuur breed en omhoog: je herkent meteen het custom type, en deze unieke stijl wil je niet missen!
Puristen zullen zweren bij de originele Amerikaanse custom, die je kunt personaliseren: het is jouw custom! Maar onthoud: de geest mag dan Amerikaans zijn, een custom bike is niet altijd Amerikaans!

Moto Custom
moto-trail

TRAIL

DE TRAILS

Alles draait om reizen, de buitenlucht en weidse ruimten. Er is geen stoppen aan je reis, of het nu naar het einde van de wereld is of naar kantoor. Kies je motor verstandig. Hij moet comfortabel en gemakkelijk te besturen zijn, met een comfortabele bodemvrijheid. Sterk, met veel ruimte voor transport. Een goede actieradius. Het Zwitserse zakmes onder de motoren: de trailmotor, die net zo geschikt is voor je trails als voor je alledaagse wegen. Je houdt ervan om obstakels te overwinnen op paden, in duinen, in rijsporen... De trailmotor is zeer licht en gemakkelijk te besturen.
Een motor voor alle avonturiers, met een imposant formaat, een groot opbergvolume en de accessoires die je nodig hebt voor je tocht: GPS, handvatten, verwarmde handschoenen, enz. Veel actieradius voor toertochten.
Je trailfiets staat erom bekend dat hij vrij groot en sterk is, met een grote motor. De trailfiets vervangt geleidelijk de GT trailfiets door de trailfiets voor de weg. Aanvankelijk waren trailbikes afgeleid van enduro- en crosscountrymotoren. Dit type motorfiets verlaat steeds meer de gebaande paden om zijn [place] op onze wegen in te nemen.

KLASSIEK

VINTAGE EN RETRO

De geur van olie en benzine achter in een schuur. Mechanische voorbereiding en optimalisatie. Met modder besmeurde broeken en een met olie besmeurd voorhoofd. Het tijdperk waarin motoren opgroeiden en hun plaats in de wereld innamen. Een tijd van vrijheid en wegen om te ontdekken. Ben je nostalgisch? Hou je van vintage motoren?
Klassieke motoren zijn helemaal in, met nostalgie naar de goede oude tijd en hipsters die dromen van een terugkeer naar hun roots. Dit zijn originele modellen, motorfietsen voor verzamelaars. Retro/neo-retro motoren, bekend om hun vintage stijl, komen weer in de mode met hun jaren 60 en 70 look.
Elke grote fabrikant heeft nu een neo-retro model in zijn gamma. De populairste modellen zijn de café racer en de scrambler. Een assertieve look, een geschiedenis gegraveerd in de wielen. Een omarmd verleden met hedendaagse prestaties. Haal het meeste uit je terugkeer naar de basis door een motor te kiezen die een van de meest productieve periodes in het motorrijden op 2 wielen viert.

Moto Classique
Scooter ville

SCOOTER

DE CITADINE

Moe van het wachten in het verkeer? Niet kunnen parkeren? De scooter is je alternatief voor de auto. Geschikt voor de stedelijke omgeving: exclusief gereserveerd voor stadsbewoners. Beschermt je tegen regen en Vent. Gemaakt voor korte ritjes rondom je huis. Hij heeft een automatische transmissie: makkelijk te besturen en binnen ieders bereik. Dankzij zijn rijpositie kun je ontspannen met je voeten plat op het centrale platform. Er is geen druk op je knieën of voeten en de rijtechniek is snel aan te leren. Dit wordt je ideale vervoermiddel om je elke dag door de stad of naar je werk te verplaatsen.
Met de opbergruimte onder het zadel kun je je helm of andere spullen veilig opbergen. Comfortabel zitten dankzij een laag, breed zadel en een treeplank, en gemakkelijk te hanteren dankzij het lichte gewicht en de stadsgeometrie, het is een geweldige manier om door dichtbevolkte steden te zoeven.
In de jaren 2000 verscheen de Maxi-Scooter, een scooter met grotere afmetingen en een sportiever karakter. Net als je motor kun je er tot het weekend mee doorrijden. Een bondgenoot van de ultra-urbanite, de scooter leeft in de stad als een vis in het water. Als je voornamelijk in de stad reist, is dit de 2- of 3-wieler voor jou!

ALL-TERRAIN

HOBBELEN EN STUIVEN

Verveeld van de weg? Op zoek naar iets anders? Ben je een vrije geest? Dan is een offroadmotor iets voor jou! Ontdek de drie belangrijkste stijlen offroadmotoren: cross, enduro en trial. Vind nu de motor die bij je past!
Zoals je misschien al verwacht, zijn crossmotoren handig voor motorcross. Dit is een sport die uitsluitend wordt beoefend op een offroadcircuit van zand en aarde, met een paar sprongen en hobbels. Ze zijn soms niet goedgekeurd voor gebruik op de weg. Deze motoren zijn uitgerust met zware vering en bobbelige banden.
Enduro-motoren zijn ontworpen voor uithoudingsvermogen en toertochten. Deze discipline wordt zowel op on-roadcircuits als off-roadcircuits beoefend. Enduro-motoren moeten geregistreerd en goedgekeurd zijn en koplampen hebben. In tegenstelling tot crosscountryfietsen hebben ze minder vering. Als je ervan houdt om obstakels te overwinnen, zul je ze voorbijstreven. Je kunt het beste kiezen voor een trials bike. Ze zijn erg licht en wendbaar, zo licht dat sommige zelfs geen zadel hebben. Ze zijn ontworpen voor vrijetijdsbesteding of wedstrijden. Aan jou de keuze.

Tout terrain et trial

Zie ook: