Welke motor kiezen?

GT Sport-motor

SPORTIVE GT

HET CIRCUIT EN DE WEG

De touring-sportmotor. Voor weg en sport. Lange afstanden? Kiezen voor een Sport-GT motor betekent kiezen voor twee werelden die verschillend kunnen zijn. Het is vooral kiezen voor het beste van deze twee werelden. De gloriedagen van de trail GT's luidden de doodsteek in voor de Sport-GT's, een motorcategorie die in zijn tijd zeer populair was, maar die vandaag de dag de neiging heeft te verdwijnen. De jaren 90 zijn nu al lang voorbij, maar de Sport-GT motoren waren toen een waar motorgenot.
Snel, comfortabel, sportief wanneer de gelegenheid zich voordoet, klaar voor lange reizen met zijn voorliefde voor de weg, de Sport GT-motoren zijn het resultaat van een hybridisatie, een huwelijk dat niemand zich had kunnen voorstellen. Maak snelheid terwijl zowel de motorrijder als de passagier comfortabel blijven.
Hij is geschikt voor woon-werkverkeer, maar kan af en toe ook mee op het circuit of voor het weekendplezier. Met hun integrale kuip, optionele harde bagage en grote autonomie zijn ze een geweldige manier om de weg op te gaan.
Een dergelijke categorie motoren is moeilijk voor te stellen gezien de overvloed aan producten die worden aangeboden door fabrikanten, die hun motoren steeds meer specialiseren op het gebied van gebruiksmogelijkheden. Als antwoord op de behoeften van sportievelingen op zoek naar comfort, of reizigers met een hoog tempo, beantwoordden de Sport GT-motoren aan een verlangen naar grote motoren die zonder probleem naar de andere kant van de wereld konden gaan.
Japan loopt voorop met modellen als de Honda CBR 1000, maar Europa zal spoedig volgen. Een keuze van motortype die in die tijd heel gebruikelijk was, een keuze die voor motorrijders bijna vanzelfsprekend was.

Ik ontdek

TRAIL GT

HET PAD EN DE WEG

De trail GT zou een evolutie van de trail kunnen zijn. Dat is eigenlijk slechts gedeeltelijk waar. Grand tourisme-motoren verdwijnen langzaamaan en worden vervangen door een wegversie van de trail. De voordelen zijn talrijk: hoger, comfortabeler, met een meer ergonomische rijpositie. De trailmotor GT is ook krachtig, licht en gemakkelijk te hanteren ondanks zijn hoge gewicht. Zijn rijhoogte is geruststellend en zijn transportcapaciteit geeft je meer flexibiliteit. Net als bij de trail kun je er zeker van zijn dat je kunt oversteken wanneer dat nodig is, dankzij hun vering met lange veerweg.
Hou je goed vast! Hij blijft goed uitgerust met een groter laadvermogen, alsmede welkome beschermingen. Het is een comfortabel type motor, dankzij de GT-kant, waardoor je sereen de weg op kunt. Kiezen voor een GT trailmotor betekent soepel rijden in alle omstandigheden. Een welkome vrijheid voor nog meer mooie reizen!

Ik ontdek
Motor Trail GT
Racemotor

TOURINGMOTOR

DE WEG

Zoek je routes om te reizen? Lange reizen waarbij je geduld op de proef wordt gesteld? Is de stad de laatste plaats waar je wilt rijden? Dan is een touringmotor iets voor jou! Nogal imposant, met een motor van sterke cilinderinhoud, met zijn 1000cm3 is dit geen speelgoed voor kinderen. Een tank met een bereik van enkele honderden kilometers en een kuip om je dagelijks gebruik te optimaliseren.
Met de touringmotor kan je gerust een paar uur rijden om te gaan waar je wil: werk, weekend, tochtjes. Hij beschermt je tegen weer en wind. Hij is over het algemeen uitgerust met opslagruimte en opties (bagage, beschermingen). De rijpositie is gericht op je comfort: bijna verticaal, met rechte rug, gestrekte armen en ontplooide benen. Je kan gemakkelijk met een passagier reizen (altijd leuker is het niet) en met grote bagages.

Ik ontdek

SPORTMOTOR

HET CIRCUIT

Een droom: motorrijder worden. Reik naar de sterren en zet je rondetijden neer met een sportmotor. Deze motor werd getest op de pistes van de grootste circuits en goedgekeurd voor de weg en past perfect bij jou. Met zijn zeer hoge positie, bijna op dezelfde hoogte als je semi-stuur, staat alles in teken van aerodynamica, niet jouw comfort. Efficiëntie komt voor luxe! De taps toelopende kuip biedt je zowel bescherming als een geweldige aerodynamica.
De sportmotor is een exclusieve motor, geen allrounder. Je kunt tijden neerzetten op het circuit, maar niet op de weg! Of misschien pronken op het terras... Het is een van de krachtigste motoren, gemaakt om aan te vallen. De rijpositie is volledig prestatiegericht: voorwaarts en de benen gebogen. Elke gelijkenis met amfibieën berust op toeval. Hij is kleiner en lichter dan een touringmotor. Hij is echter niet erg gemakkelijk te hanteren en oncomfortabel bij lage snelheden. Pas goed op jezelf!
In Frankrijk is het vermogen van een sportmotor beperkt tot 106 pk. Er zijn verschillende soorten sportmotoren voor verschillende mensen. Bijvoorbeeld de 50cc (die alle tieners doet dromen), de 125cc (zowel voor beginners als voor degenen die willen schitteren in het wereldkampioenschap), de 300/400cc (nu al Supersport), de 600cc (heerser in de categorie Supersport) en dan natuurlijk de 1000cc. Kies je favoriet en vecht tegen het weer!

Ik ontdek
Sportieve motorfietsen
Roadster-motor

ROADSTER

POLYVALENT

Je bent nogal veelzijdig. Je houdt van sportieve stijl maar ook van comfort: Je hoeft niet te kiezen! De roadster-motor is een compromis tussen de sport- en de touring motor. Een veelzijdige motor, die geschikt is voor beginners die nog verlegen zijn aan het stuur, maar ook voor de meest ervaren en verstandige rijders. Hij is geschikt voor zowel je road trips als voor je rondjes in de stad.
De roadster is lichter dan de touringmotor. Het gewicht en vermogen van de roadster zijn nog steeds vrij hoog. Je wint aan levendigheid en wendbaarheid. Wees voorzichtig met de langste ritten: de motor wordt moe en de motorrijder kan zich een beetje gaan vervelen. Lange afstandsritten, hoewel haalbaar, zijn niet zijn favoriete domein.
Vergeet niet dat je door het ontbreken van een kuip blootgesteld wordt aan winddruk! Wij zouden je kunnen adviseren om wat spieren op te bouwen voor je aan je "vakantieroutes" denkt, pauzes zullen welkom zijn.
Een populair model met een specifieke uitrusting, dit is een motor die je gemakkelijk kunt aanpassen met accessoires speciaal voor roadsters: om hem uniek te maken, voor meer comfort en gemak. De roadster is de motor voor iedereen die op zoek is naar een interessante mix van comfort, prestaties en wendbaarheid.

Ik ontdek

CUSTOM

WAAR MOTORRIJDEN OM DRAAIT

Broederschap, delen, sterke identiteit, personalisatie staan bij jou in steen gegrift? Je houdt van unieke uitrusting en je vrije geest is je hoogste goed? Ga voor een custom motor, een goede cruiser die klinkt als een Amerikaan op de bodem van de canyon: de Harley Davidson.
De custom staat bekend om zijn stijl, die perfect de "rebelse" geest van bikers belichaamt. Aanvankelijk ontworpen voor de lange rechte lijnen van de grote Amerikaanse woestijnen, maar tegenwoordig wordt hij ook geëxporteerd naar onze groenere streken.
Achter deze motor zit een geestesgesteldheid, de spirit of eagle en broederschap. Ontspan je, laat je meevoeren en cruise in alle vrijheid. De specifieke rijpositie, de voeten naar voren, het brede en verhoogde stuur: je herkent onmiddellijk het customtype, deze unieke stijl valt niet te missen!
De puristen zullen zweren bij de originele Amerikaanse custom, die je kunt aanpassen zodat het je eigen "custom" wordt! Maar onthoud, een custom hoeft niet altijd Amerikaans te zijn!

Ik ontdek
Custom-motor
trail-motor

TRAIL

DE WIJDE WEGEN

Wees klaar voor reizen, frisse lucht en weidse ruimten. Niets mag je reis tegenhouden, of het nu naar het einde van de wereld is of naar kantoor. Kies je type motor verstandig. Hij moet comfortabel en gemakkelijk te hanteren zijn, met een comfortabele rijhoogte. Bestand tegen de elementen, met een consequent transportvolume. Een goede autonomie. Het Zwitserse zakmes onder de motoren: de trail, zowel aanpasbaar aan moeilijke paden als aan je dagelijkse routes. Je bent gek op het overwinnen van obstakels in paden, duinen, sporen... De trailmotor is zeer licht en gemakkelijk te besturen.
Een motor voor alle avonturiers, een imposante afmeting, een groot opslagvolume, evenals de nodige accessoires voor je reis: GPS, handvaten, verwarmde handschoenen ... maar je kan er makkelijk mee op reis. Een grote autonomie voor lange ritten.
Je trailmotor wordt gekenmerkt doordat hij vrij lang en sterk is, met een grote cilinderinhoud. De trailmotor neemt geleidelijk de plaats in van de GT trails met de touring-trail. In feite is de trail een afgeleide van de enduro en de cross motor. Dit type motor gaat steeds meer buiten de gebaande paden om zijn plaats op onze wegen in te nemen.

Ik ontdek

KLASSIEK

VINTAGE EN RETRO

De geur van olie en benzine in een schuur op de achtergrond. Voorbereiding en optimalisering van de mechanica. Een met vet ingesmeerde broek en een met olie ingesmeerd voorhoofd. De tijd waarin de motor tot maturiteit kwam en zijn adelbrieven aannam. Een periode van waarin je de vrijheid met volle teugen omarmde en wegen zocht om te ontdekken. Ben je nostalgisch? Hou je van vintage motoren?
De klassieke motor is zeer populair, het is de motor van de nostalgici van de goede oude tijd en van de "hipsters" die ervan dromen om terug te gaan naar de roots. Dit zijn originele modellen, collectiemotoren. De retro/neo-retro motor, bekend om zijn vintage stijl, komt terug op de voorgrond, met zijn jaren '60 en '70 look.
Elke grote fabrikant heeft nu een neo-retro model in zijn gamma. De meest populaire modellen zijn de "café racer" en de "scrambler". Een sterke look, een geschiedenis gegraveerd in de wielen. Een verondersteld verleden met hedendaagse voorstellingen. Beleef je terugkeer naar de roots door te kiezen voor dit type motor dat een van de meest vruchtbare periodes van het motorrijden eert.

Ik ontdek
Klassieke motorfiets
Welke motor kiezen?0

SCOOTER

VOOR STADSBEWONERS

Moe van het wachten in het verkeer? Kun je niet parkeren? De scooter zal je alternatief zijn voor de auto. Aangepast aan de stedelijke omgeving: uitsluitend bestemd voor stadsbewoners. Hij beschermt je tegen regen en wind. Gemaakt voor korte ritjes, dicht bij huis. Hij is uitgerust met een automatische transmissie: gemakkelijk te besturen en binnen ieders bereik. Dankzij de rijpositie kan je ontspannen zitten met je voeten plat op het centrale platform. Geen steun aan de knieën en voeten, een rijtechniek die snel aangeleerd wordt. Het wordt je ideale vervoermiddel om elke dag in de stad of naar het werk te komen.
Met zijn opbergruimte onder het zadel, ijn je helm of je spullen goed beschermd. Comfortabele zit dankzij een laag en breed zadel, een voetenplank, zeer handig dankzij zijn lichtheid en zijn geometrie die zeer stedelijk georiënteerd is, je kan er makkelijk in alle dichtbevolkte steden mee manoeuvreren.
In de jaren 2000 verscheen de Maxi-Scooter, een scooter met een groter formaat en een sportiever vermogen. Hij laat je je motor vergeten en is het perfecte vervoersmiddel voor al je verplaatsingen tijdens de week. De scooter is een bondgenoot van de ultra-stedelingen en beantwoordt aan de behoefte aan levendigheid; hij is in de stad als een vis in het water. Als je routes voornamelijk in de stad zijn, zijn dit de motoren die je nodig hebt!

Ik ontdek

Off-road

Bulten en stof

Verveel je je op de weg? Ben je op zoek naar een ander gevoel? Heb je een vrije geest? Dan is een off-road motor iets voor jou! Ontdek de drie belangrijkste stijlen van off-road motoren: cross, enduro en trial. Vind nu degene die bij je past!
Zoals je je kunt voorstellen, zijn crossmotoren nuttig voor motorcross. Dit is een sport die alleen wordt beoefend op een off-roadbaan van zand en vuil, met enkele sprongen en hobbels. Ze zijn soms niet goedgekeurd voor gebruik op de weg. Deze motoren hebben sterke veringen en bobbelige banden.
De enduro motor is gemaakt voor uithoudingsvermogen, maar ook voor toertochten. Deze worden beoefend op weg- en off-roadcircuits. Ze moeten geregistreerd en goedgekeurd zijn en koplampen hebben. In tegenstelling tot cross, zijn de veringen minder belangrijk. Als je obstakels wilt overwinnen, ga je erlangs. Je kiest dan beter voor een trial motor. Ze zijn zeer licht en hebben een grote wendbaarheid, zozeer zelfs dat sommige geen zadel hebben. Ontworpen voor vrijetijdsbesteding of competitie. Het is aan jou om te beslissen!

Ik ontdek
Welke motor kiezen?1
Lees ook: