De verschillende motorcrosshelmen

Doe je aan zo'n sport waarbij stof en modder een onderdeel van het spel zijn? Oké... Dus je bent een beetje een waaghals, dus is het kiezen van de motorcrosshelm die bij je past een uiterst belangrijk startpunt. Of je nu op zondagmiddag voor je plezier rijdt of in competitieverband voor het podium gaat, de criteria voor de keuze van je crosshelm zullen verschillend zijn, ook al komt veiligheid steeds op de eerste plaats. Als cross een hobby voor je is, zal je keuze zeker vallen op een helm van geïnjecteerd thermoplastisch hars. Als je daarentegen gaat racen, kies je voor een helm van composiet of koolstofvezel, die lichter is en veel meer ventilatie biedt.

buitenschaal koolstofvezel

Hoe kies ik de maat van mijn motorcrosshelm?

Om de juiste maat te kiezen voor je off-road motorhelm, moet je de omtrek van je hoofd meten (met een meetlint) op je voorhoofd, boven je wenkbrauwen, tot ruim over je oren. Als je niet zeker weet welke maat je moet kiezen, is het raadzaam de kleinste maat te kiezen. Door het te dragen, zal het binnenste schuim zich aanpassen. Als je een maat groter kiest, wordt je helm te groot en is je veiligheid niet optimaal. Zodra je de grootte van je hoofd hebt gemeten, ga je naar de matengids. Maten variëren voornamelijk van XS tot 2XL. Als je je helm eenmaal op je hoofd hebt, zorg dan dat hij goed vastzit. Schud je hoofd. Je helm mag niet bewegen. Hij mag ook niet over je ogen vallen. Mocht dat toch het geval zijn, neem dan een kleinere maat.

Hoe kies je een motorcrosshelm?

Helmtype

Zoals eerder gezien, zijn er helmen van geïnjecteerd thermoplastisch hars en andere van composiet of koolstofvezel. Helmen uit koolstofvezel hebben het bijzondere kenmerk dat zij lichter zijn. Bovendien heeft de vezel de mogelijkheid om bij een schok te vervormen, waardoor schokken beter opgevangen worden dan helmen uit thermoplastiek, een stijver materiaal. Ontdek de selectie van motorcrosshelmen van Alpinestars.

Het gewicht

Als je elke dag rijdt of aan wedstrijden deelneemt, is het gewicht van je crosshelm belangrijk. De helm uit koolstofvezel zal de lichtste zijn. Zelfs als het maar een paar gram minder is dan een thermoplastische helm, zoals de meeste crosshelmen van het merk thor zal je het verschil voelen na een paar uur in competitie.

airoh-crosshelm

Ventilatie

Voor een beter comfort, vooral als je aan wedstrijden deelneemt, kies je helmen met meerdere ventilatieopeningen. De kinventilatie zorgt voor een optimale luchtstroom, vermindert het beslaan van je motorcrossmasker en optimaliseert de gezichtsventilatie. De ventilatieopeningen vooraan zorgen voor een optimale luchtcirculatie. Tenslotte zorgen de luchtafzuigers aan de achterzijde voor de afvoer van warme lucht. Dit zijn punten die niet mogen worden verwaarloosd bij de aankoop van je crosshelm.

Binnenkant

Het binnencomfort van je crosshelm is ook belangrijk. Kies een helm met afneembaar en wasbaar schuim. Kies ook een binnenkant met een hypoallergene, antibacteriële stof voor langdurige frisheid en snel drogen.

Opties

Bij de duurste crosshelmen heb je de keuze uit een zijwangvulling met een gepatenteerd noodextractiesysteem, voorbehouden aan reddingswerkers bij een val. De helm kan ook zo worden ontworpen dat hij loskomt bij een botsing. Bij de luchtinlaten kunnen stoffilters worden aangebracht. Sommige hebben ook het gepatenteerde A-regelsysteem, waarmee de helm kan worden aangepast aan de voorkeuren van de motorrijder wat betreft hoogte en hellingshoek. Dankzij een verstelbaar micro-kussen dat met de binnenhelm is verbonden, kan de helm omhoog of omlaag worden gebracht en naar voren of achteren worden gekanteld. De helmen van het merk Airoh Aviator 3 bieden je tenslotte een hydratatiesysteem.

Beveiliging

Sommige motorcrosshelmen zijn voorzien van een noodextractiesysteem dat in geval van nood voor hulpverleners is gereserveerd. Ze kunnen ook uitgerust zijn met het MIPS-systeem. Dit is een dubbele interne binnenhelm uit polystyreen die schokken verzacht door schokken in meerdere richtingen over het hoofd te verspreiden. Ten slotte hebben de motorcrosshelmen een dubbele kinbandsluiting met D-gesp, die verplicht is voor wedstrijden. Ze zijn eveneens goedgekeurd volgens ECE 22.05. Sommige hebben zelfs DOT-goedkeuring, een Amerikaanse standaard, zoals de crosshelmen van het merk Shot.

alpinestars-crosshelm

Wanneer moet ik mijn motorcrosshelm vervangen?

Zonder aarzelen als je crosshelm een schok heeft gehad. Anders wordt hij gewoonlijk om de 3 jaar vervangen. In de tussentijd kan je je binnenschuim vervangen als je helm deze optie biedt. Je kan de binnenkant wassen indien je helm een afneembare en wasbare binnenkant heeft. Als je je helm een tijdje niet gebruikt, moet je hem op een droge plaats en in zijn beschermhoes bewaren. Controleer zijn omhulsel regelmatig. Als je helm niet hard meer is ... Vervang je je helm!


Opmerking: de fabrieksgarantie bedraagt 5 jaar.

Welk budget voor mijn motorcrosshelm?

Voor je motorcrosshelm, beginnen de prijzen bij € 100 voor het instapniveau. Reken tussen € 300 en € 400 voor een goede helm. Tot slot, top-of-the-range cross-countryhelmen zoals de crosshelmen van Airoh gaan tot € 800.

Lees ook: