1. De verschillende motorhelmen
    • Jet helmen
    • Modulaire motorhelmen
    • integraalhelmen
    • Off-road motorhelmen
  2. Hoe kies ik de juiste maat motorhelm?
  3. Hoe zwaar is een motorhelm?
  4. Welke materialen worden gebruikt in motorhelmen?
  5. Comfort
    • Zichtbaarheid
    • De binnenkant van je helm
    • Geluidsniveau
    • Ventilatie
  6. Veiligheid
    • Certificering
    • Kinbandsluiting
    • Systeem voor noodgevallen
    • Bril dragen

De verschillende helmen

  • Jethelmen: we zijn geneigd te zeggen dat je voor urbanisten en scooterrijders het beste een jethelm kunt kiezen. De jethelm is lichter en praktischer en perfect voor korte ritten. Hij is ook ideaal voor de zomer. Natuurlijke ventilatie gegarandeerd. Qua bescherming is je gezicht, in tegenstelling tot andere helmen, volledig onbedekt. Dus waarom zou je niet kiezen voor een modulaire helm? Je kunt met gesloten gezicht rijden en een frisse neus halen bij rode lichten. Aan de andere kant past een modulaire helm niet in je topkoffer [range].
  • De modulaire helm: laten we het erover hebben. Zoals hierboven vermeld, heb je met een modulaire helm twee helmen in één. Als het koud is en je hard rijdt, laat je de helm dicht. Aan de andere kant, als het weer aangenamer is en je met beperkte snelheid door de stad rijdt, kun je overschakelen naar de jetpositie. Met een simpele klik kun je de kinband bij sommige modellen tot 180° optrekken. Zo kun je genieten van de zachte, lichte bries die langs je gezicht waait. De veelzijdigheid zal je overtuigen en je kunt hem in alle seizoenen gebruiken.
  • integraalhelmen: deze bedekken je hele gezicht. Ze worden zowel op de weg als op het circuit gebruikt en zijn de meest gebruikte helm. Zorg er wel voor dat je een goed ventilerende helm kiest, want die laat weinig ruimte over voor ventilatie. De meeste hebben ventilatie aan de achterkant, op de kin en op het voorhoofd. Fans van MotoGP kunnen zich voor de duur van een race wanen als een professionele coureur dankzij replicahelmen. AGV, Shoei en Shark bieden integraalhelmen in de kleuren van Rossi, Marquez en Lorenzo.
  • Off-road helmen: Tot slot, deze is voor modderliefhebbers. Je hebt een extra masker en een pet nodig om je te beschermen tegen projectielen die in de weg kunnen zitten tijdens je race. Ook jij hebt luchtstromen in je helm. Want het is moeilijk te geloven, maar van racen tegen de klok ga je zweten.

guide-casque

Kortom, er zijn 4 categorieën helmen: jethelmen, modulaire helmen, integraalhelmen en off-roadhelmen. Nu weet je welke je moet kiezen op basis van je rijstijl. Maar als je eenmaal hebt besloten welk type helm je kiest, [comment] wat moet je dan doen? Er zijn verschillende criteria waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van je helm.

Maat

Als je je type helm hebt gekozen, of niet, moet je beslissen over je maat. [comment] Hoe neem je de juiste maten? Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Neem oma's meetlint en meet de omtrek van je hoofd, boven je wenkbrauwen en oren. Ja, ja, zo eenvoudig is het. Maar dat is pas de eerste stap. Zodra je je hoofdomtrek in cm hebt, die meestal varieert tussen 51 en 68 cm voor volwassenen en tussen 47 en 52 cm voor kinderen, raadpleeg je de maattabel. Deze komen in principe overeen met de maten 2XS tot 4XL. Als je in de winkel winkelt, vraag het dan aan een van onze adviseurs. Zij helpen je graag verder.

Dus, je hebt je hoofdmaat genomen, je hebt gekeken naar de overeenstemmingen in S M L XL etc., nu hoef je alleen nog maar de gelukkige te kiezen. Maar laat me je vertellen dat het niet zo eenvoudig zal zijn. Je gaat er een aantal passen voordat je de juiste kiest. Het ene merk snijdt niet hetzelfde als het andere. De ene knijpt in je wangen... De andere beweegt als je je hoofd draait. In het begin is een helm dus niet altijd prettig om te dragen, maar het is net als schoenen. Je raakt eraan gewend, het schuim gaat zitten en dan voelt het alsof je pantoffels draagt. Je wilt niet meer zonder en je helm wordt je bondgenoot voor duizenden kilometers. Daarom, als je twijfelt tussen twee helmmaten, kies dan altijd de kleinere.

LET OP: een te grote helm beschermt je niet!

Gewicht

Een klant vroeg me eens aan de telefoon: "Maar wat betekent 1400g op je hoofd?" "Zie je een waterfles? Die van 1,5 liter." Nou, zet een fles water op je hoofd en je kunt zien wat het betekent om de hele dag een helm op je nek te hebben. Hoe lichter hij is, hoe comfortabeler hij is. De jet komt op de eerste plaats met een gewicht van 1100g +/-50g. Sommige helmen kunnen wel 1800 gram wegen. Zorg er dus voor dat je de juiste helm kiest voor jouw lichaamstype, want lange motorritten kunnen erg lang duren.

Materialen

Niet alle helmen zijn van hetzelfde materiaal gemaakt. Er zijn 4 hoofdtypen:

  • Thermoplastische schaal. Dit is het instapmodel, maar vormt het merendeel van de helmen. Hierbij wordt polycarbonaat of thermoplastische hars in een mal gespoten.
  • Glasvezelhelmen. Deze helmen zijn lichter voor meer comfort en zijn verkrijgbaar in verschillende schaalgrootten.
  • Helmen van vezelcomposiet. Een mengsel van glas-, koolstof- en aramidevezels voor een betere bescherming.
  • Helmen van koolstofvezel. Miljarden kristallen maken het extreem schokbestendig en nog lichter. Ideaal voor op het circuit.

materiaux-casque

Comfort

Beschermd zijn... Ja. Je beschermd en comfortabel voelen is nog beter. Als het op helmcomfort aankomt, spelen een aantal kenmerken een rol.

Zicht

Een helder, onbelemmerd gezichtsveld is essentieel. Daarom heb je een goed, krasvrij vizier nodig dat regelmatig wordt gereinigd met GS27 spray cleaner. Alle helmen worden verkocht met een helder vizier, maar je kunt het natuurlijk personaliseren met gekleurde, zonnevizieren of irridium vizieren . Een goede Pinlock voorkomt beslaan. Je moet weten hoe je het vizier monteert/demonteert om de anticondensfolie aan te brengen. De meeste helmen hebben tegenwoordig een snel en eenvoudig verwijderingssysteem. Je kunt ook wat tutorials bekijken of contact opnemen met een van onze Dafy-klantenserviceadviseurs. En tot slot een zonnescherm, dat vaak bij de helm wordt geleverd als je hem koopt. Normaal gesproken zul je met dit alles je traject niet missen. Normaal, zei ik.

De binnenkant van je helm

De meeste helmen hebben verwijderbare wangstukken. Perfect om na de zomer te wassen. Het verdient de voorkeur als je begrijpt wat ik bedoel... Sommige merken, zoals AGV, bieden een hypoallergene, antibacteriële binnenkant in Cool Max en Thermo Cool, evenals zachte Shalimar-stof, zodat je het gevoel hebt dat je op je kussen ligt.

Het geluid

Niets is onaangenamer dan de Vent die naar binnen stormt en in je hoofd rinkelt. En bovendien is het vermoeiend. Kies daarom een helm met een windscherm en kinbeschermer. Dit vermindert turbulentie en geluidsoverlast. In het geval van tophelmen zoals Shoei, zal het werk dat in de windtunnel is uitgevoerd en de aerodynamica die op deze manier is verfijnd, de geluidsoverlast sterk verminderen.

Ventilatie

Of je nu op de weg of op het circuit rijdt, kies voor een geventileerde helm. Een jethelm geeft je gemoedsrust. Maar controleer bij een integraalhelm of er luchtafzuigers zijn. Deze helpen om warme lucht in de zomer en condensatie in de winter af te voeren, voor meer rijcomfort en veiligheid. Te veel lucht kan soms lawaaierig zijn. Daarom is het beter om te kiezen voor ventilatie bij de kin en aan de achterkant van de helm. Sommige helmen laten lucht door het scherm stromen, wat niet de prettigste manier van rijden is. Shoei biedt een systeem op de schermplaat dat lucht doorlaat zonder het risico te lopen dat het scherm opengaat.

Veiligheid

Certificering

Het is verplicht om met een goedgekeurde helm te rijden. De norm is ECE 22.05. De modulaire helm heeft zelfs een dubbele goedkeuring. De "J" staat voor de jethelm. De "P" voor de modulaire helm en de "P/J" voor de modulaire helm. Ik wil je er ook aan herinneren dat je een nieuwe helm moet kopen! Koop nooit een tweedehands helm. Deze kan een schok hebben gehad en van binnen zijn gebarsten. In dat geval zal de helm je helaas niet beschermen bij een val.

De kinband sluiten

Er zijn twee manieren om een helm te sluiten. Ofwel door :

  • Micrometrische gesp. Dit is de meest praktische sluiting. De meeste zijn van plastic, andere van aluminium. Je past de riem eenvoudig aan je taille aan. Maar wees voorzichtig! Moet na verloop van tijd worden gecontroleerd.
  • Dubbele D-gesp: deze sluiting is verplicht voor helmen die op de piste worden gebruikt. Haal de riem door de twee gespen en dan terug door de eerste. Het is een beetje een karwei, dat geef ik toe. Maar het is een veilig, nauwkeurig en duurzaam systeem.

securite-casque

Noodsysteem

Dit is het noodsysteem. Sommige merken zoals HJC en Shoei bieden dit systeem, waarmee je in noodgevallen de kaakbeschermers kunt verwijderen door gewoon aan het lipje te trekken. Vergeet niet om van tevoren de kinband los te maken en te verwijderen.

Een bril op sterkte dragen

Comfort of veiligheid? Eigenlijk allebei. Als je geen contactlenzen draagt, is het essentieel om je bril op sterkte te dragen, maar hij moet wel comfortabel zitten. De helm moet je doen vergeten dat je een bril draagt. Het is geen geheim om verschillende helmen uit te proberen. Met de helmen van Shark met het Easy Fit-systeem kun je je bril dragen, net als de K&N van AGV en de GT-Air 2 van Shoei. Je helm moet groeven in de vulling hebben zodat je je bril op sterkte met maximaal comfort kunt dragen tijdens het rijden.

Dus hoe werkt het? Nu begrijp je het. Je koopt geen helm zoals je een brood koopt. Al deze criteria zijn belangrijk en moeten in overweging worden genomen bij het kiezen van je helm. Je kunt naar een Dafy-winkel gaan en onze verkopers om advies vragen. Je kunt je helm ook op onze website bestellen en als je mijn advies over het kiezen van de juiste maat niet hebt gelezen, heb je 60 dagen de tijd om je helm gratis te ruilen.

Veel plezier met winkelen! Ik nodig je ook uit om het artikel"Wanneer vervang je je motorhelm" te lezen.

Ook het lezen waard: